LK202 Lębork–Słupsk przejdzie modernizację, dzięki której linia powiększy się o drugi tor oraz powstaną nowe przystanki. Przebudowę przejdzie także stacja Słupsk.
Modernizacja odcinka LK202 Lębork–Słupsk (linia kolejowa 202 Gdańsk Główny – Stargard) zwiększy komfort pasażerów w codziennych podróżach, ale także na trasie Trójmiasto – Szczecin. Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości 47,5 km. Zwiększy się przepustowość linii. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork–Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia–Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się ok. 15 min. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.
Stacja Słupsk (fot. Szymon Danielek/PKP PLK S.A.)
Wygodniejsze podróże oraz pełną dostępność, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Na odcinku LK202 Lębork–Słupsk bezpieczeństwo zapewnią nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem, a także 3 nowe mosty kolejowe, nowy wiadukt kolejowy oraz 6 nowych przejść podziemnych pod torami. Inwestycja obejmie także przebudowę 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych, 24 przepustów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna.
Na stacji Słupsk przebudowane zostaną 3 perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Nowe lokalne centrum sterowania wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów. Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę 3 wiaduktów kolejowych, przejścia podziemnego pod torami oraz 5 przepustów. W Kobylnicy Słupskiej w ciągu linii kolejowej nr 202 zbudowany zostanie nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk–Szczecin.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy za blisko 1,85 mld zł z wykonawcami prac między Lęborkiem a Słupskiem oraz na stacji Słupsk. Wykonawcą robót na odcinku Lębork–Słupsk jest INTERCOR Sp. z o.o. Wartość kontraktu wynosi 1,284 mld zł. Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest TORPOL S.A. Wartość prac to blisko 562 mln zł. Podpisano także umowy na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad oboma zadaniami z ECM Group Polska S.A. na łączną kwotę ok. 11,8 mln zł netto.
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork–Słupsk zaplanowano na 2026 r.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia–Słupsk” planowany jest do realizacji w ramach perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przeczytaj też:
LK139 Tychy–Most Wisła w modernizacji
Dworzec w Dąbrowie Górniczej zmodernizowany
Linia kolejowa CPK między Warszawą a Łodzią – jest umowa na finansowanie projektu