LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój wyremontowana

07.02.2025

Zakończono prace na 13 km trasy LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój. Jest to część remontu całej linii kolejowej z Kłodzka do Kudowy-Zdroju.

 

LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój

 

Pierwszy etap robót na LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój dobiegł końca. To część zadania „Prace na linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe–Duszniki-Zdrój – rewitalizacja torów wraz z robotami towarzyszącymi – realizacja w latach 2024–2026”, którego realizacja pozwoli na powrót pociągów na trasę Kłodzko–Kudowa-Zdrój. Kolejarze pracowali na 13 km torów między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami-Zdrojem. Efektem prac jest możliwość podniesienia prędkości z 60–80 do 120 km/h na wybranych odcinkach oraz bezpieczniejsze przejazdy pociągów na górskiej trasie.

Od września 2024 r. do stycznia 2025 r. na LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój wykonawca poprawiał stan torowiska, trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. Zamontował pięć rozjazdów: jeden w Kłodzku oraz cztery w Polanicy-Zdroju. Wykonał również odwodnienie i położył nową nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Przy użyciu 40 specjalistycznych maszyn kolejarze wymienili 20 000 podkładów, wysypali 60 000 t tłucznia i rozłożyli blisko 6000 m² siatek antyerozyjnych zabezpieczających sieć kolejową przed osuwaniem się kamieni.

 

LK 309 Kłodzko–Duszniki-Zdrój

 

Zmagali się także z powodzią – wielka woda zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Kolejarze, gdy tylko warunki na to pozwoliły, w szybkim tempie odbudowali nasyp kolejowy i tory na początku trasy. Prace prowadzono dwuzmianowo – zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu.

Drugi etap zadania obejmuje prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna automatyka pozwoli na sprawniejsze i jeszcze bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Na stacji Polanica-Zdrój wyeksploatowane mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi.

Poprawi się także poziom bezpieczeństwa na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim: między Kłodzkiem, Polanicą-Zdrojem oraz Dusznikami-Zdrojem. Skrzyżowania zostaną wyposażone w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.

Po zakończeniu inwestycji w 2026 r. pociągi pojadą do Kudowy-Zdroju o 10 min szybciej niż dotychczas. Projekt o wartości 105 mln zł jest finansowany ze środków budżetowych.

 

Źródło: PKP PLK S.A.

Fot. M. Pabiańska/PKP PLK S.A.

 

Przeczytaj też:

Dworzec w Celestynowie otwarty

Dworzec w Raciborzu zmodernizowany

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in