Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko na Podhalu zostanie zmodernizowana i rozbudowana. Inwestycja zostanie zrealizowana w przeciągu 24 miesięcy.
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko zostanie przebudowana przez firmę Budimex. 11 maja 2023 r. wykonawca podpisał umowę z PKP PLK na realizację I etapu modernizacji i budowy tej linii kolejowej. Wartość umowy wynosi 366 057 633,33 zł netto.
Zmodernizowany zostanie 6-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na odcinku A1 od km 0+576 (km istn. 0+576) do km 6+100 (km istn. 6+109) wraz z infrastrukturą techniczną wzdłuż linii kolejowej nr 104 od stacji Chabówka do stacji Rabka Zaryte. Prace będą także prowadzone wzdłuż linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka na odc. od km istn. 33+830 do km istn. 35+313 oraz na stacji Chabówka. Prace przygotowawcze do budowy już się rozpoczęły. Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko to inwestycja bardzo wymagająca pod względem terminów i charakterystyki górzystych terenów, w których będą przebiegać prace.
Ponieważ obecna linia kolejowa jest na tym odcinku jednotorowa, w trakcie prac ruch pociągów na tym odcinku będzie wstrzymany. Modernizacja obejmie także wybudowanie drugiego toru. Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe perony powstaną m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Obiekty zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą.
Na realizację inwestycji wykonawca ma 24 miesiące. Okres gwarancji i rękojmi na wykonane prace wyniesie 6 lat.
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko jest również fragmentem sieci komplementarnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Modernizowana linia kolejowa 104 Chabówka–Nowy Sącz, projektowana linia kolejowa nr 622 posterunek odgałęźny Podłęże R401–Tymbark oraz linia kolejowa nr 623 posterunek odgałęźny Fornale–Szczyrzyc stanowią część szprychy 7.2.1 komponentu kolejowego zadania związanego z dostępnością do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowane jest również włączenie nowo projektowanej linii kolejowej nr 622 oraz fragmentu linii kolejowej nr 104 Tymbark–Nowy Sącz do europejskiego kolejowego korytarza transportu towarowego nr 11 „Amber” (RFC 11).
Czytaj także:
Most kolejowy w Przemyślu w budowie
Wraca linia kolejowa nr 275 Bieniów–Lubsko
Linia kolejowa nr 24 Piotrków Trybunalski–Bogumiłów z ruchem pasażerskim