Jest dofinansowanie z Brukseli dla CPK z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dotacja posłuży na opracowanie projektu budowlanego strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
9.10.2023 r. umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Podpisana umowa pozwoli na sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej (łącznie z projektem budowlanym) oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź.
Wartość dokumentacji projektowej została oszacowana na blisko 350 mln zł, z czego do 85 proc. finansuje UE. Linia kolejowa CPK Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław to część tzw. kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza TransportowegoTEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.
– Dofinansowanie dla CPK zostało przyznane za pośrednictwem Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) w ramach drugiego naboru Instrumentu Łącząc Europę 2 (Connecting Europe Facility – CEF 2). To pierwsza umowa między CINEA a CPK na wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 – mówi Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w MFiPR.
Linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK od listopada 2022 roku przygotowuje konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od lotniska do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału 2024 roku.
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy półtorej godziny). Pasażerowie dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.
>>> Wieża kontroli lotów CPK – umowa na projekt podpisana
>>> Jest decyzja środowiskowa dla CPK. Zielone światło dla budowy
Dofinansowany z UE odcinek to część linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” CPK nr 9, która połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się do 250 km/h (taka będzie prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (to prędkość projektowa).
To nie pierwsze dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 r. spółka CPK pozyskała w ramach tego samego unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.
Źródło: Biuro prasowe CPK
>>> Projekt koncepcyjny CPK gotowy
>>> Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi. Umowa na projektowanie podpisana