Uruchomiono nowe laboratorium odpowiedzialne za kontrolę jakości prac budowlanych realizowanych dla Polskich Linii Kolejowych S.A. Zaawansowana aparatura oraz wysoko wykwalifikowany personel monitorują inwestycje prowadzone na południu kraju, w tym budowę połączenia Podłęże – Piekiełko oraz modernizacje linii kolejowych nr 8 (Kozłów – Sędziszów) i nr 97 (Sucha Beskidzka – Żywiec). W placówce sprawdzane są parametry materiałów używanych przy budowie nawierzchni kolejowych i obiektów inżynieryjnych.

Nowa siedziba tej jednostki badawczej funkcjonuje od październiku 2025 r. przy ul. Morawiańskiego w Krakowie. W budynku znajduje się 20 stanowisk wyposażonych w specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Aparatura umożliwia dokładny pomiar parametrów technicznych i wytrzymałościowych betonu oraz kruszywa. Sondy i georadary pozwalają na weryfikację jakości robót bezpośrednio na placu budowy. W ten sposób badana jest nawierzchnia kolejowa, podtorze i grunt. Próbki materiałów pobierane są również w trakcie realizacji kluczowych faz inwestycji, na przykład podczas betonowania mostów i wiaduktów. Na ich podstawie weryfikowana jest jakość materiałów wykorzystywanych przez wykonawców i podejmowane są natychmiastowe działania po wykryciu odstępstw od norm. Badania prowadzone są także na etapie planowania inwestycji, co umożliwia identyfikację wyzwań już na etapie przygotowania projektu.
>>> Uprawnienia budowlane w sterowaniu ruchem kolejowym – gwarancja jakości i bezpieczeństwa
>>> Skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi
>>> Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe
>>> Modernizacja linii kolejowych w ujęciu przepisów prawa

Laboratorium w Krakowie jest kolejną jednostkę tego typu w PLK S.A. Rozwój możliwości w zakresie kontroli jakości i monitoringu inwestycji pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych, poprawę trwałości oraz wydłużenie okresu eksploatacji modernizowanych linii kolejowych. Ogranicza ryzyko błędnych decyzji i zapewnia niezależność oceny jakości projektów inwestycyjnych. Działania zespołów badawczych skracają czas podejmowania kluczowych decyzji zarówno w trakcie, jak i przed rozpoczęciem prac budowlanych, co przyspiesza realizację inwestycji na polskich torach.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.




