12 grudnia 2008 r. ruszyła pierwsza linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Jego trasa ma długość ok. 11,5 km i biegnie przez centrum Krakowa, łącząc jego północne (terminal Krowodrza Górka) i południowe (pętla Kurdwanów) dzielnice. Najciekawszymi budowlami komunikacyjnymi, które powstały w związku budową szybkiego tramwaju są: tunel, estakada, stacje podziemne Politechnika i Dworzec Główny oraz wiadukt drogowy nad trasą tramwaju w obrębie ronda Mogilskiego.
Tunel KST jest najdłuższym w Polsce tunelem tramwajowym (1538 m, długość rampy dojazdowej – ponad 100 m) i łączy w centrum Krakowa rondo Mogilskie z ul. Pawią. Ma on zmienny przekrój poprzeczny, także dlatego, że część jego elementów konstrukcyjnych powstawała etapowo już od lat 70. XX w.
Estakada tramwajowa na pętli w Kurdwanowie na długości ok. 125 m zastępuje najwyższy poziom nasypów. Posadowienie obiektu w sposób pośredni poprzez zawieszenie wielkośrednicowych pali pozwoliło ograniczyć do minimum osiadania na mało stabilnym podłożu, co wykluczyło jego wpływ na pracę konstrukcji estakady.
Budowa z projektowaniem linii szybkiego tramwaju w istniejącym obiekcie tunelowym pomiędzy Rondem Mogilskim a ul. Pawią, wraz z wykończeniem tunelu, została uhonorowana nagrodą I stopnia w konkursie „BUDOWA ROKU 2008”.
Więcej na temat KST można przeczytać w nr. 1/2009 (31) Biuletynu Małopolskiej OIIB „Budowlani”.
Fot. Karol Ryż
Fot. Grupa ZUE S.A.