Kompleks The Bridge z pozwoleniem na użytkowanie

14.08.2025

Kompleks The Bridge, liczący ponad 54 tys. m² i 174 m wysokości, zlokalizowany w centrum Warszawy, został ukończony.

 

Kompleks The Bridge

 

Kompleks The Bridge składa się z nowoczesnego wieżowca i historycznego gmachu dawnego Domu Wydawniczego „Bellona”. Projekt łączy przeszkloną bryłę wieży z odrestaurowanym zabytkiem. Nowoczesny biurowiec o wysokości 174 m i 42 piętrach góruje nad placem Europejskim i ulicą Grzybowską, podczas gdy przylegający do niego kameralny budynek „Bellony” z lat 50. XX w. zyskał nowe życie – przy zachowaniu starych murów, unikalnego charakteru i ducha miejsca.

Kompleks The Bridge przyciąga wzrok swoją szklaną, rozrzeźbioną bryłą, przypominającą oszlifowany diament. Dla kontrastu dawny gmach „Bellony” urzeka architekturą o tradycyjnych rozwiązaniach, jak boniowania, gzymsy, płyciny, drewniana stolarka okienna czy charakterystyczna dla przemysłowej Woli cegła na elewacji.

 

 

Na szczególną uwagę zasługuje monumentalny hol główny, który łączy oba budynki. Jego wysokość dochodzi do 18 m, a wnętrze zdobią szlachetne materiały: drewno, szary marmur i beton barwiony w masie. Reprezentacyjny charakter wnętrza dodatkowo podkreślają potężne filary w kształcie litery V i szerokie schody prowadzące na antresolę. Całość dopełni bujna zieleń, która będzie wyrastać z dużych donic zintegrowanych z posadzką, a także pokryje jedną ze ścian tuż przy wejściu do lobby.

 

Kompleks The Bridge

 

Dla odmiany odnowiony, zabytkowy hol „Bellony” zachwyca klasycznym stylem: kolumnadą, sztukateriami, posadzkami z kamienia i lastryko oraz żeliwnymi balustradami o drewnianych poręczach. Nowe atrium z panoramiczną windą i świetlikiem wprowadza więcej naturalnego światła do wnętrz, a jednym z symbolicznych akcentów jest odrestaurowana, autentyczna maszyna drukarska – pamiątka po dawnych Wojskowych Zakładach Graficznych, które funkcjonowały w tym miejscu.

 

Kompleks The Bridge

 

The Bridge to przykład biurowca najnowszej generacji, w którym zastosowano zaawansowane systemy technologiczne i ekologiczne. Budynek już teraz może pochwalić się prestiżowymi certyfikatami SmartScore i WiredScore na maksymalnym, platynowym poziomie, a w przygotowaniu są kolejne, zgodne z systemami WELL, BREEAM, Green Building Standard, DGNB oraz Obiekt bez barier z najwyższą oceną.

 

 

Zgodnie z ambitną strategią ESG kompleks będzie w pełni neutralny energetycznie i zasilany w 100% czystą energią. Wyposażono go w innowacyjny system zarządzania zużyciem energii – Building Energy Management System (BEMS), który na bieżąco monitoruje i optymalizuje parametry energetyczne budynku, co przekłada się na znaczącą redukcję jej zużycia. Wdrożona zostanie w nim również innowacyjna aplikacja InBin służąca do zbierania danych na temat rodzaju i ilości odpadów generowanych przez najemców, poziomu zapełnienia zbiorników, a także analizy śladu węglowego. Dodatkowo integracja z systemem PreZero umożliwi optymalizację harmonogramu odbiorów śmieci, co przełoży się na zwiększenie efektywności i redukcję emisji CO2. Na uwagę zasługuje nowatorski system kanalizacji podciśnieniowej, który pozwala ograniczyć zużycie wody w toaletach nawet o 75% rocznie. Kompleks został także zintegrowany z nowoczesnym systemem operacyjnym Signal OS umożliwiającym m.in. bezdotykowe poruszanie się po budynku, zarządzanie mediami, rezerwację sal czy miejsc parkingowych. Zastosowano szereg rozwiązań antywirusowych, takich jak lampy UV montowane w windach oraz centralach wentylacyjnych.

Kompleks The Bridge wprowadził na rynek łącznie ponad 54 tys. m² najnowocześniejszej powierzchni biurowej: blisko 49 tys. m² w wieżowcu i ponad 5 tys. m² w „Bellonie”. Do dyspozycji najemców oddano także podziemny parking na 282 samochody i 164 rowery (w tym specjalne strefy dla elektryków), stacje do ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełną infrastrukturę dla rowerzystów. W tym ostatnim przypadku składają się na nią nie tylko komfortowe szatnie z natryskami, ale również niespotykane dotąd w polskich biurowcach rozwiązanie wprost z Holandii – wciągarka do rowerów, dzięki której bez użycia siły można przetransportować rower z poziomu ulicy do podziemnego parkingu rowerowego pod wieżowcem i na odwrót.

Inwestorem kompleksu jest Ghelamco Poland. Za projekt The Bridge odpowiadała holenderska pracownia UNStudio oraz Polsko-Belgijska Pracownia Architektury PROJEKT.

 

Zakończenie prac budowlanych nad kompleksem oznacza również reorganizację przestrzeni w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Teren, który dotąd zajmowało zaplecze budowy, pod koniec roku zostanie w znacznej części ponownie włączony do Placu Europejskiego. Obecnie trwają prace nad budową fontanny, która będzie kontynuacją istniejącego systemu, a także układane są nowe posadzki z granitu – takiego samego jak na części placu przed Warsaw Spire. Do projektu nowej części Placu Europejskiego zaproszone zostało belgijskie studio Wirtz International – to samo, które odpowiadało za pierwotne założenie.

Z kolei przed The Bridge od strony narożnika ulic Towarowej i Grzybowskiej trwa budowa ogólnodostępnego parku kieszonkowego z drzewami i miejscami do odpoczynku. Jego otwarcie planowane jest w IV kwartale 2025 r.

 

Źródło: Ghelamco Poland

 

Przeczytaj też:

Warszawski wieżowiec The Bridge – przygotowania do budowy

Quorum Tower we Wrocławiu w trakcie budowy

Office House – pierwszy biurowiec w projekcie Towarowa22 już gotowy

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in