Kolej w Małopolsce uzyskała dodatkowe środki na budowę ponad 60 km linii kolejowych. Dofinansowanie obejmie budowę połączeń kolejowych Kraków–Olkusz, Kraków–Niepołomice, Kraków–Myślenice oraz rewitalizację linii kolejowej nr 108 Gorlice–Jasło.
Kolej w Małopolsce została objęta dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Celem programu jest wyeliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego przez uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej oraz poprawę wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej tych regionów Polski.
Fot. 652234 – pixabay.com
Kolej w Małopolsce otrzymała z programu środki na budowę i remont ponda 60 km linii kolejowych. W całej Polsce dofinansowanie obejmie 1200 km linii kolejowych. Wszystkie zgłoszone do programu projekty były oceniane według takich samych kryteriów, uwzględniając m.in. aspekt demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.
W województwie małopolskim do programu, po ocenie formalnej, zakwalifikowano pięć projektów: cztery znalazły się na liście podstawowej, a jeden na liście rezerwowej.
Projekty na liście podstawowej, zakwalifikowane do dofinansowania o łącznej szacunkowej wartości 1296 mln zł, to budowa połączeń kolejowych: Kraków–Olkusz, Kraków–Niepołomice, Kraków–Myślenice, a także rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Gorlice–Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków–Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy ww. liniami. Na liście rezerwowej natomiast znalazła się rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka–Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków–Żywiec.
Budowa połączenia kolejowego Kraków–Olkusz
Celem projektu jest budowa linii kolejowej, która pozwoli na połączenie Olkusza z Krakowem. Efektem będzie V max pociągów pasażerskich 80 km/h, budowa: dwutorowej łącznicy Borowa Górka–Pieczyska pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 i 133 na terenie Jaworza, 4 km zelektryfikowanej linii kolejowej oraz przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na trasie Olkusz–Bukowno–Kraków – 52 min. Wartość szacunkowa projektu to 217 mln zł.
Budowa połączenia kolejowego Kraków–Niepołomice
W ramach zadania ma powstać linia kolejowa, która pozwoli na połączenie Niepołomic z Krakowem. Efektem będzie V max pociągów pasażerskich od 60 do 80 km/h, budowa: nowej jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej Podgrabie Wisła (lk 95)–Niepołomice Dworzec Autobusowy, 6 km zelektryfikowanej linii kolejowej oraz trzech punktów obsługi pasażerskiej. Planowane jest uzyskanie następujących czasów przejazdu na trasie Niepołomice–Kraków: 29 min (przez Kraków Płaszów), 33 min (przez Nową Hutę). Wartość szacunkowa projektu to 324 mln zł.
Budowa połączenia kolejowego Kraków–Myślenice
Projekt dokumentacyjny mający na celu m.in. pozyskanie decyzji administracyjnych, w tym środowiskowej, lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Wartość szacunkowa projektu to 152 mln zł.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Gorlice–Jasło celem usprawnienie połączenia Kraków–Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy ww. liniami
Zadanie ma na celu usprawnienie połączenia kolejowego miast Jasło/Gorlice z Krakowem na odcinku o długości 31 km. Efektem realizacji projektu będzie V max 50–100 km/h, rewitalizacja/odbudowa linii nr 108 oraz modernizacja linii nr 110 na odcinku Gorlice–Jasło, budowa łącznicy omijającej stację Gorlice Zagórzany, a także modernizacja 13 punktów obsługi pasażerskiej, w tym stacji Jasło. Planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na trasie Jasło–Gorlice–Kraków – 3 h 27 min. Wartość szacunkowa projektu to 603 mln zł.
Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, przedłożony przez ministra infrastruktury. Rząd chce zwiększyć budżet programu Kolej Plus z 5,6 do ponad 11 mld zł. Dzięki temu możliwe będzie dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych zamiast planowanych wcześniej 17. Chodzi o realizację inwestycji liniowych: modernizację lub budowę nowych linii kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.
Źródło: MI
Czytaj także:
Program Kolej Plus – założenia
Inteligentne rozjazdy kolejowe
Powstanie nowa linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław