Kładka w Ozorkowie powstała z lekkich paneli z kompozytu FPR, których zastosowanie skraca czas budowy i zapewnia bardzo dobrą ochronę antykorozyjną.
Kładka w Ozorkowie została wybudowana, aby połączyć brzegi rzeki Bzury. Jest zlokalizowana w centralnej części parku miejskiego i już z daleka zauważalna ze względu na charakterystyczną bryłę oraz biały kolor. Do jej realizacji wykorzystano lekkie panele pomostowe z kompozytu FPR, które znacznie skracają proces budowy i zapewniają maksymalną ochronę przed korozją. Zostały opracowane przez Mostostal Warszawa.
– Jest to drugi, po kładce w Nowym Sączu, zrealizowany przez nas kontrakt będący wdrożeniem opracowanej technologii w inwestycji komercyjnej – mówi Juliusz Żach – kierownik Działu Badań i Rozwoju w Mostostalu Warszawa.
Panele wyprodukowano pod nadzorem specjalistów Działu Badań i Rozwoju, w oparciu o know-how Mostostalu Warszawa, wypracowany przy wcześniejszych realizacjach mostów z kompozytów FRP. Zdobyte przy budowie kładki w Ozorkowie praktyczne doświadczenie służyć teraz będzie przygotowaniu kolejnych tego typu innowacyjnych projektów.
– Poza oryginalnymi cechami estetycznymi w kładce zastosowane zostały także unikalne rozwiązania techniczne i materiałowe. Na stalowej konstrukcji zamontowano płyty pomostowe wykonane z kompozytu FRP – laminatu włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Na uwagę zasługuje także zastosowana na płytach pomostowych nawierzchnia wykonana z żywicy poliasparginowej z luminoforem. Jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie. Nawierzchnia posiada właściwości fotoluminescencyjne – w ciemnościach emituje delikatne zielone światło. Podnosi to bezpieczeństwo użytkowania obiektu nocą i stanowi dodatkową atrakcję – opowiada Lech Własak z Działu Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa.
Podobnie jak przy poprzednich realizacjach, budowa kładki wspierana była przez Obszar Infrastruktury Mostostalu Warszawa. Mimo ograniczeń i utrudnień wynikających z koniecznej izolacji społecznej spowodowanej epidemią, realizacja inwestycji ukończona została przed terminem wyznaczonym na koniec czerwca 2020 r.
Dane techniczne kładki w Ozorkowie:
- długość przęsła: 17,46 m
- rozpiętość teoretyczna: 16,94 m
- szerokość przęsła: 3,12 m
- szerokość użytkowa: 2,50 m
- wysokość konstrukcyjna: 1,47 m
- obciążenie użytkowe: 5 kN/m²
- masa: 10 t
Przeczytaj też: Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP
H-house – nowe rozwiązania dla budownictwa mieszkaniowego
Ciekawa inwestycja – kładka wstęgowa nad jeziorem