Laureat I nagrody w ogólnopolskim konkursie „Rusztowanie Roku 2015″ organizowanym przez Polską Izbę Gospodarczą Rusztowań, w kategorii „Technologie i Bezpieczeństwo”.
Dźwigar mostowy Layher jest rozwinięciem systemu rusztowań modułowych Allround. Za pomocą zaledwie kilku dodatkowych elementów zwiększają się możliwości systemu Allround do rozmiarów, gdzie granicą jest w zasadzie tylko wyobraźnia i prawo powszechnego ciążenia. Zwykłym rusztowaniem bez problemu można wykonać przewieszenie nad wejściem do budynku czy nad balkonem, a dźwigarem mostowym da się zrealizować przewieszenie nad całym budynkiem. Na takim dźwigarze można zamontować rusztowanie fasadowe przy ścianie wysokiego biurowca postawionego przy hali, której dach nie ma dostatecznej nośności. W przypadku hal z suwnicą dobrym rozwiązaniem jest zbudowanie rusztowania na dźwigarach mostowych opartych na belkach podsuwnicowych, co pozwala prowadzić prace przy dachu bez przerywania produkcji w hali, a jednocześnie wymaga znacznie mniejszych ilości rusztowania.
Fot. 1 Kładka Layher systemu Allround zamontowana nad rzeką
„Przepis” na dźwigar mostowy (rys. 1) jest prosty, a wszystkie elementy można policzyć na palcach jednej ręki: słupy, pasy, pręty stężające oraz bolce łączące poszczególne elementy. Produkcja systemów Layher była, jest i będzie się odbywać w Niemczech, ze sprawdzonych od lat wyrobów hutniczych i przy zachowaniu surowego reżimu technologicznego. Każdy słup dźwigara ma przyspawane głowice klinowe w rozstawie zgodnym z rozstawem rozet systemu Allround, dzięki czemu pojedyncze, płaskie dźwigary można łączyć ze sobą, zwiększając nośność przewieszenia, oraz łączyć z dowolnymi elementami systemu rusztowań, tworząc kładki dla pieszych, konstrukcje specjalne lub elementy nośne dla scenografii i urządzeń technicznych imprez masowych. Cała kładka składa się z kilku sekcji dźwigara mostowego o długości 2,07 m lub 2,57 m, połączonych ze sobą elementami pomostowymi systemu Allround. Poszczególne sekcje łączy się w dowolne zestawy, zależnie od potrzeb, których możliwości wyczerpują się dopiero powyżej 30 m rozpiętości. Standardowa szerokość kładki to 2,07 lub 2,57 m, a wysokość w świetle konstrukcji – 2,27 m. Tak zbudowana kładka jest w stanie pokonać wykop lub rzekę. W połączeniu z wygodnymi schodami podestowymi otrzymamy kładkę posadowioną kilka metrów nad terenem, co daje wygodne i bezpieczne przejście nad drogą czy torami. W niesprzyjających warunkach atmosferycznych lub przy dużym zapyleniu, wynikającym np. z demontażu azbestu na budowie, całe przejście można obudować systemowymi osłonami Protect w wersji pełnej – stalowej lub przeziernej – oraz przykryć dachem.
Rys. 1 Dźwigar mostowy Layher: 1 – słup dźwigara mostowego, 2 – pas dźwigara mostowego, 3 – pręt stężający, 4 – bolec
Tab. Porównanie nakładów na kładkę nad drogą o rozpiętości 12 m ze schodami na wysokość 4 m po obu stronach
|
Fot. 2 Pochylnia stanowiąca uzupełnienie kładki Layher
Na budowie można zastosować pomosty stalowe identyczne jak na rusztowaniu roboczym. Kiedy jednak kładka pełni funkcję przejścia tymczasowego dla użyteczności publicznej na czas budowy lub remontu kładki właściwej, perforowane pomosty stalowe są niedopuszczalne. W takich miejscach stosuje się pomosty sklejkowe, tworzące jednolitą, płaską powierzchnię. Balustrady z gęsto przyspawanymi prętami uniemożliwiają wypadnięcie dziecka, co poprawia komfort użytkowania dla rodziców z dzieckiem, nawet niemowlęciem w wózku, ponieważ do kładki dla pieszych można dobudować pochylnię. Jest to nieocenione dla osób niepełnosprawnych, dotyczy również np. rowerzystów. Nadal przy tym jest to konstrukcja, którą można zmontować w jeden dzień.
Stosuje się dwie metody montażu kładki:
– przygotowanie konstrukcji obok miejsca ustawienia, a następnie przeniesienie całej kładki dźwigiem w miejsce docelowe;
– na rusztowaniu podporowym, które po zakończonym montażu się demontuje i wyciąga spod mostu.
Rys. 2 Dźwigar mostowy Allround z pomostami Event oraz osłonami Protect i lekkim dachem kasetowym
Obie metody mają swoje wady i zalety, a tylko od wykonawcy, dostępnego sprzętu i warunków zastanych w miejscu montażu zależy, którą metodę wybierze. Istotne jest, że przy braku dojazdu dla dźwigu każdy pojedynczy element konstrukcji ma masę umożliwiającą wyłącznie ręczny montaż. Efekt synergii ujawnia się w zmontowanej konstrukcji, gdzie łączone ze sobą małe elementy tworzą okazałą i wytrzymałą konstrukcję o nośności znacznie przekraczającej możliwości innych systemów rusztowań.
W tabeli zestawiono poniesione nakłady pracy przy montażu kładki Lay- her oraz tradycyjnej kładki na blachownicach stalowych z drewnianymi schodami i podestem.
mgr inż. Mariusz Pietrzak
Layher Sp. z o.o.