Poprawa dostępu do portów w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego – to inwestycja, którą do 2023 roku zrealizuje NDI.
W lipcu 2020 r. inwestor – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wybrał ofertę konsorcjum NDI do realizacji dużej inwestycji hydrotechnicznej w Porcie Szczecin. Wykanawca zrealizuje:
- przebudowę Nabrzeży Czeskiego i Słowackiego,
- budowę nowych nabrzeży – Norweskiego i Duńskiego,
- przygotowanie pola odkładu urobku,
- umocnienia dna oraz roboty czerpalne.
Fot. stock.adobe / madiedu
Inwestycja w Porcie Szczecin – szczegóły
1. Przebudowa Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego na długości ok. 1000 m.b.
- rozbiórka starej konstrukcji żelbetowej oraz ścianki szczelnej i w jej miejsce wykonanie nowego zabezpieczenia w postaci palościanki (pali stalowych rurowych), wykonanie nowej konstrukcji żelbetowej oraz zamontowanie całego wyposażenia nabrzeża (np. pachołów cumowniczych, odbojnic, drabinek ratowniczych);
- przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej (rozbiórka starych i budowa nowych torowisk kolejowych oraz dróg dojazdowych);
- roboty sanitarne, teletechniczne, elektryczne w obrębie nabrzeży.
2. Budowa nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego (długość łączna ok. 1080 m.b.)
- wbicie palościanki – pali stalowych rurowych o średnicy 1,6 m z ścianką szczelną typu Z, wykonanie nowej konstrukcji żelbetowej oraz zamontowanie wyposażenia nabrzeża (pachołki cumownicze odbojnic itp.);
3. Budowa pola odkładu urobku. Zadanie polega na wybudowaniu wałów (na obrzeżu pola refulacyjnego i w środku – w celu wydzielenia mniejszych kwater) wypełnionych materiałem z robót czerpalnych (wysokość 3,30 m i długość ok. 5 km). Dzięku temu możliwe będzie składowanie w środku pola materiału wydobytego z robot czerpalnych (ok. 1 mln m3).
Zobacz też:
4. Roboty czerpalne w obrębie Kanału Dębickiego. Po zrealizowaniu zadania zwiększy się maksymalna głębokość techniczna z 10 do 12,5 m. Ilość mas ziemnych do przetransportowania to 1,5 mln m3 (800 tys. z nowego nabrzeża oraz 700 tys. z pozostałych części kanału).
5. Budowa umocnienia dna z materacy. Zadanie polega na ułożeniu materaca betonowego (materiał syntetyczny) i wypełnieniu go specjalnym betonem. Materac pełni funkcję podwodnego zabezpieczenia dna nabrzeża przed ruchem wody wytwarzanym przez śruby okrętowe statków. Ruch wody może podmywać dno nabrzeża, a więc wpływa negatywnie na stateczność całej konstrukcji nabrzeża.
Oferta konsorcjum spółek NDI dotycząca inwestycji w Porcie Szczecin była najkorzystniejsza pod względem zaoferowanej ceny (343 098 742,72 PLN brutto). Termin realizacji kontraktu: 30.09.2023.
NDI