Nowe przystanki kolejowe Łódź Retkinia, Łódź Warszawska oraz modernizacja przystanków na odcinku Łódź Widzew – Zgierz. Przedstawiamy zestawienie inwestycji kolejowych realizowanych w Łodzi.
Z nowego przystanku Łódź Retkinia mieszkańcy osiedli Retkinia i Pienista, a także Karolewa i Rokicia będą mogli szybciej i sprawniej dojechać m.in. do Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza. Dwa perony powstają przy centrum handlowym na ul. Maratońskiej. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów zapewnią windy i pochylnie.
Fot. Łódź Retkinia – budowa peronu
Inwesycje kolejowe na linii między Widzewem i Zgierzem
W ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin” poza nowym przystankiem Łódź Retkinia budowane i modernizowane są przystanki na odcinku Łódź Widzew – Zgierz.
Na nowym przystanku Łódź Warszawska gotowa jest konstrukcja peronu. Stoją słupy oświetleniowe. Wykonawca ułoży antypoślizgową nawierzchnię. Zamontowane zostaną elementy windy, która umożliwi dostęp na peron osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowy obiekt zlokalizowany jest w rejonie wiaduktu przy ulicy Warszawskiej, na granicy osiedli: Rogi i Marysin w dzielnicy Bałuty.
Fot. Łódź Radogoszcz
Na przystanku Łódź Radogoszcz Wschód przy ul. Kreciej wykonywana jest instalacja systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Dojście na peron ułatwią nowe chodniki oraz pochylnia. Będą także miejsca parkingowe dla samochodów. Obiekt poprawi dostęp do kolei mieszkańcom osiedli Radogoszcz Wschód i Sitowie.
Każdy z nowych peronów będzie wyposażony w wiaty i ławki. Łatwą orientację oraz informację zapewnią: system oznakowania, w tym dotykowego i gabloty informacyjne z rozkładami. Przewidziano też stojaki na rowery.
Zobacz też:
Na przystanku Łódź Marysin drugi peron zapewni lepszą obsługę podróżnych. Na nowym obiekcie są słupy oświetleniowe oraz przygotowano pochylnię i nowe schody. Zamontowane zostanie ogrodzenie. Pojawią się nowe ławki i wiaty. Budowane są dodatkowe schody prowadzące na peron nr 1 z wiaduktu drogowego w ciągu ul. Strykowskiej. Będą nowe chodniki i dojście do planowanej przez miasto pętli tramwajowej.
Dla pociągów przygotowano tu mijankę. Wybudowano drugi tor z nową siecią trakcyjną oraz zamontowano 2 nowe rozjazdy, które zwiększą przepustowość trasy i umożliwią przejazd większej liczby pociągów. Ustawiono semafory, które zapewnią bezpieczne mijanie się pociągów na jednotorowej trasie Łódź Widzew – Zgierz.
Na przystanku Łódź Stoki powstanie nowe przejście podziemne dla pieszych, które ułatwi dostęp do przystanku dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Przystanek Łódź Arturówek zyska ścieżkę rowerową wzdłuż chodnika prowadzącego na peron. Budowane są dodatkowe schody na peron, które usprawnią dojście do przystanku od strony ul. Łagiewnickiej.
Wartość projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin” to 49,3 mln zł netto. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartale 2020 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie Łodzi, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają również dostęp do kolei na stacjach i przystankach Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec (finansowanie ze środków budżetowych) oraz Łódź Lublinek (finansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” CEF).