Nowy most kolejowy M2 nad Wisłą w Krakowie jest gotowy. To pierwsza z trzech przepraw, które do końca 2021 r. wybudują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot. Piotr Hamarnik/PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Most kolejowy M2 nad Wisłą pozwoli na szybsze podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Ma długość 234 m i szerokość ok. 9 m. Zbudowany jest z trzech łukowych przęseł, z których najwyższe wznosi się na ponad 18 m wysokości. Waży ok. 8000 ton. Pociągi będą się po nim poruszać z prędkością 100 km/h. Łukowa konstrukcja to unikatowe w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe przekroje wieszaków przebadano zmęczeniowo specjalnie dla tej realizacji w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym. Generalnym wykonawcą był Strabag.
Już dziś wieczorem składy kursujące linią średnicową z Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa pojadą przez nowy most kolejowy M2. Dzięki dodatkowym torom zwiększą się możliwości przewozów pasażerskich na południu Polski i w aglomeracji. Przejazdy pociągów po nowym torze to rozpoczęcie kolejnego etapu krakowskich inwestycji.
Stary most średnicowy zostanie rozebrany, podzielony na fragmenty, które po renowacji będą wykorzystane ponownie na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK. Po demontażu dotychczasowej konstrukcji, rozpocznie się budowa następnych dwóch przepraw. Na środkowej zmieszczą się dwa tory kolejowe. Na zachodniej będzie miejsce na jeden tor, a obok przewidziano kładkę pieszo-rowerową.
Nowe mosty kolejowe nad Wisłą w Krakowie są elementem jednej z największych inwestycji kolejowych na południu Polski. W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem zwiększają się możliwości podróży koleją. Powstaną nowe przystanki Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Pozostałe stacje oraz przystanki zostaną zmodernizowane. Wybudowane będą dodatkowe dwa tory dla pociągów aglomeracyjnych, a pomiędzy Krakowem Płaszowem i Krakowem Bieżanowem powstanie jeden tor. W centrum miasta realizowane są estakady i wiadukty.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” o wartości ponad 1 mld zł jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Czytaj także: W Krakowie powstają nowe mosty
Budowa mostów kolejowych w Krakowie