W obecności Premiera Morawieckiego zainaugurowano przebudowę lotniska w Radomiu. Będzie ono zapasowym portem dla warszawskiego Lotniska Chopina.
Lotnisko w Radomiu zostanie rozbudowane
W obecności Premiera Morawieckiego zainaugurowano przebudowę lotniska w Radomiu. Będzie ono zapasowym portem dla warszawskiego Lotniska Chopina.
Decyzja o wyborze Radomia, jako lotniska zapasowego, została podjęta na podstawie analizy przygotowanej przez niezależny podmiot. Raport ten dowiódł, że rozbudowa lotniska w Radomiu będzie najbardziej efektywna i przyniesie najwięcej korzyści dla rynku transportu lotniczego w naszym kraju.
Według rządzących inwestycja w radomski port ma uzasadnienie zarówno lokalizacyjne, jak i biznesowe. Radom położony jest na pograniczu czterech województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego i świętokrzyskiego, a w niedalekiej przyszłości będzie pełnić funkcje pomocniczego lotniska dla Warszawy oraz węzła dobrze skomunikowanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Port będzie obsługiwać ruch niskokosztowy, a docelowo również pasażerów, którzy będą wybierali połączenia przez Radom do Warszawy jako alternatywę dla CPK.
Czytaj: Warunki użytkowania dźwigów w rejonie lotniska
Wbicie pierwszej łopaty na budowie lotniska w Radomiu (7 maja 2019). Fot. KPRM
Jakie prace zostaną zrealizowane podczas modernizacji lotniska w Radomiu?
Planowana jest budowa nowego układu dróg kołowania, w tym:
- 2 dróg kołowania szybkiego zjazdu (RET)
- 2 dróg kołowania prostopadłych do drogi startowej
- odcinków dróg kołowania równoległych do drogi startowej wraz z łącznikami
- dwóch płytowych dróg kołowania
Wybudowany zostanie nowy terminal (dotychczasowy zostanie rozebrany). Powstaną 3 parkingi dla podróżnych oraz dworzec autobusowy.
Lotnisko w Radomiu w statystykach:
- po rozbudowie port obsłuży ok. 3 mln pasażerów rocznie
- średnia dobowa liczba operacji szacowana jest na 50-60
- planowana długość drogi startowej to 2500 m
Koszty budowy radomskiego portu mają być znacznie niższe niż nakłady konieczne na rozbudowę Modlina. Obiekt będzie gotowy do przyjmowania samolotów w drugiej połowie 2020 roku.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury; Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Zobacz też: Plan Generalny dla Kraków Airport