3,11 mld zł otrzymała Warszawa z Programu Infrastruktura i Środowisko na budowę centralnego odcinka II linii metra. 8 marca została ona udostępniona podróżującym.
Koszt całkowity fragmentu łączącego lewo- i prawobrzeżną część stolicy to ponad 6 mld zł. Centralna linia liczy 6,7 km długości oraz 7 stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński. Trasa przebiega w pasie drogowym ulic Prostej, Świętokrzyskiej, a następnie pod zabudową między ul. Tamka i ul. Zajęczą. Dalej prowadzi pod dnem Wisły po południowej stronie mostu Świętokrzyskiego, trafia w ulicę Sokolą po praskiej stronie Wisły, a następnie skręca łukiem pod zabudową w ulicę Targową, na której, po przekroczeniu al. Solidarności, kończy swój bieg.
W ramach przedsięwzięcia zakupiono 35 sztuk pociągów sześciowagonowych jednoprzestrzennych – 15 dla I linii oraz 20 dla II. Przebudowano infrastrukturę i rozbudowano głowicę zachodnią (układ torowy pozwalający na manewrowanie pociągów) Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Kabaty. Nowo powstały odcinek znacznie usprawni komunikację w aglomeracji warszawskiej, jednak konieczna jest dalsza rozbudowa II linii metra w kierunku zachodnim i wschodnim północnym.
Zgodnie z zapisami Kontraktu Terytorialnego dla Mazowsza, podpisanego 25 listopada 2014 r. przez minister infrastruktury i rozwoju Marię Wasiak oraz marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika, planowana jest rozbudowa II linii metra na odcinku zachodnim od szlaku za stacją Rondo Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza oraz na odcinku wschodnim północnym, od szlaku za stacją Dworzec Wileński do stacji Targówek 2. Kolejny etap projektu przewiduje kontynuację budowy odcinka zachodniego od szlaku za stacją Księcia Janusza do stacji Powstańców Śląskich oraz dokończenie budowy odcinka wschodniego północnego do stacji Bródno. Przewiduje się także zakup nowego taboru oraz modernizację infrastruktury towarzyszącej.
Źródło: MIiR
Zdjęcia: Rafał Motyl, Urząd M.St. Warszawy