Technologia fotobetonu pozwala na urozmaicenie surowej powierzchni betonu, wprowadza możliwości prezentacji na jego powierzchni motywów, obrazów, napisów i znaków informacyjnych.
Beton obok funkcji konstrukcyjnej coraz częściej ma również zadanie kształtowania formy architektonicznej budowli. Jako beton architektoniczny tworzy nie tylko widoki elewacji, ale i przestrzenie wnętrz. Jedną z możliwości nowoczesnego kształtowania powierzchni betonu jest technologia przenoszenia na powierzchnię betonowego elementu fotografii. Technologia fotobetonu jest jedną z najnowszych technik kształtowania powierzchni betonu architektonicznego. Polega na przeniesieniu fotografii lub grafiki na powierzchnię betonową bez konieczności powierzchniowego nanoszenia farb lub innych materiałów barwiących. Poprzez odpowiednie formowanie powierzchni betonowej wynikającej z jej fakturowej różnorodności i wykorzystując grę światłocienia, otrzymuje się naturalną iluminację dającą wrażenie obrazu w czarno-białych kolorach.
Technologia fotobetonu wprowadza praktycznie nieograniczone możliwości nie tylko kształtowania na powierzchni licowej betonu motywów, portretów, ornamentów, napisów. Może być prostym sposobem prezentacji logo firmowego na elewacjach budynków, a także dekorować wnętrza przemysłowe i mieszkalne.
Technika ta pozwala na urozmaicenie surowej powierzchni betonu, może być również nośnikiem przekazu, który zaskoczy, przykuje uwagę i zostanie zapamiętany na dłużej niż standardowa chwila.
Fot. 1 Fotobeton na elewacji biblioteki Wyższej Szkoły Technicznej w Eberswalde (fot. autor)
Pierwsze realizacje z fotobetonu
Fotografia na betonie ma swój początek w prototypowym projekcie biblioteki miejskiej w Lons-le-Saunier we Francji, w 1986 r. Wykonano wtedy prefabrykowane płyty elewacyjne z ozdobnymi grafikami. Kolejna realizacja z wykorzystaniem fotobetonu powstała w tym samym regionie, Jura, we Francji. W Centrum Natury i Dzikich Zwierząt rysunki lokalnej zwierzyny przedstawiono nie na prefabrykowanych panelach, lecz na ścianach wykonanych na miejscu budowy. Jednak beton wykonywany w tej technologii, na miejscu budowy, nadal jest rzadkością – najczęściej stosuje się elementy przygotowane wcześniej w zakładzie prefabrykacji, gdzie lepsza jest kontrola jakości i bardziej powtarzalne warunki niż przy wykonywaniu elewacyjnych robót pionowych na placu budowy.
Najbardziej znana i spektakularna jest realizacja budynku biblioteki Wyższej Szkoły Technicznej w Eberswalde k. Berlina, w którym architekci Herzog i de Meuron ozdobili nagie, żelbetowe ściany zewnętrzne wielokrotnie powielonymi fotografiami Thomasa Ruffa (fot. 1 i 2), umieszczonymi na poziomych pasach szkła i betonu, metodą sitodruku (zwaną Serilith-Gravur). W efekcie budynek pokrywa około 1000 prefabrykatów z nadrukiem, poukładanych w poziome pasy odpowiadające poszczególnym obrazom. O ile sitodruk na szkle był już wielokrotnie stosowany, o tyle użycie go na powierzchni betonowej stanowiło pomysł architektów, którzy byli twórczymi uczestnikami badań i eksperymentów technicznych nowatorskiej technologii [2]. Budynek biblioteki jest pierwszym przykładem zastosowania na szeroką skalę techniki zwanej fotobetonem.
Innym znanym przykładem wykorzystania techniki fotobetonu na szeroką skalę jest rozbudowa budynku biblioteki Uniwersytetu Paula Sabatiera w Tuluzie (fot. 3), gdzie architekt Milani wykorzystał zdjęcia przedstawiające rozwój lokalnego przemysłu i główne kierunki naukowe na uniwersytecie i aby uzyskać zakładany efekt, posłużył się technologią Photo-Gravur [1].
Fot. 2 Fragment elewacji biblioteki w powiększeniu (fot. autor)
Fot. 3 Fragment elewacji biblioteki Uniwersytetu Paula Sabatiera w Tuluzie [3]
Podstawy technologiczne fotobetonu
Fotobeton w technologii Serilith-Gravur (zwanej także również Fotolith) – opracowany przez architektów współpracujących z firmą Pieri – powstaje w wyniku przeniesienia techniką sitodruku dowolnego slajdu lub zdjęcia na folię, którą wykładane jest deskowanie. Chemiczna substancja natryskiwana na folię powoduje, że wierzchnia warstwa zaprawy w miejscach odciśniętego wzoru pozostaje chemicznie niezwiązana i po zdjęciu deskowania można ją wypłukać. Według twórców metoda fotobetonu to ni mniej, ni więcej tylko proces wywodzący się z zasady sitodruku, gdzie farba zastąpiona została przez domieszkę opóźniającą wiązanie betonu. Fotografia z postaci analogowej przekształcana jest w numeryczną, a następnie przetwarzana punkt po punkcie w film, służący do produkcji ekranu do sitodruku w wielkości żądanego końcowego betonowego obrazu. Następnie matryca powlekana jest powierzchniowym opóźniaczem – opóźniającą farbą (lakierem) płynącą wybiórczo przez szkielet otworków na sztywny polistyren o grubości kilku milimetrów, który umieszczany jest w formie. W kontakcie z betonem kropelki opóźniacza lokalnie zapobiegają wiązaniu cementu, który w niezaimpregnowanych miejscach twardnieje normalnie. Po rozformowaniu elementu niezwiązany zaczyn zostaje usunięty mechanicznie za pomocą strumienia wody, dzięki czemu na powierzchni betonu powstaje dwubarwny obraz – jasny kolor tworzy niewypłukana mieszanka, na której powierzchni zachodzi normalny proces wiązania, a ciemne miejsca to odkryte w wyniku płukania kruszywo.
Rys. Kształtowanie się światłocienia [3]
Fot. 4 Panele betonowe wykonane w technologii fotograwerowania Reckli wykorzystane przy fasadzie akademików, Monteral, Kanada [3]
Czynnikami decydującymi o dokładnym odwzorowaniu zdjęcia w tej technologii są m.in.: domieszka opóźniająca wiązanie o odpowiedniej płynności, lepkości i przyczepności; zapobieganie wszelkim drganiom podczas formowania – użyteczna jest tutaj mieszanka samozagęszczalna; dobór składników betonu ze względu na pożądany efekt kolorystyczny (kolor kruszywa, dodatków, cementu). Ważne jest także, aby powierzchnia betonu odznaczała się jak najmniejszą porowatością [2]. Technologia fotograwerowania (Photo-Gravur) została opatentowana przez niemiecką firmę Reckli [3]. Polega na komputerowym przetworzeniu dowolnego zdjęcia w trójwymiarowy obraz i przeniesieniu go, za pomocą procesu frezowania, na model formy, wykorzystując w tym celu technologię CNC. Model służy jako podstawa do wykonania matrycy z elastomerów poliuretanowych, którą układa się luźno w formie lub przykleja do deskowania, a następnie dwukrotnie pokrywa środkiem antyadhezyjnym. W odróżnieniu od metody Fotolith nie ma konieczności używania mieszanek samozagęszczalnych. Po ułożeniu mieszanki można ją zagęszczać na stole wibracyjnym, co ułatwia odpowietrzenie i pozbycie się porów z powierzchni. Należy jednocześnie pamiętać o odpowiednim dobraniu frakcji kruszywa, tak aby mieszanka betonowa dokładnie wypełniła wszelkie szczeliny i zagłębienia powstałe w wyniku frezowania (np. mieszanki o podwyższonym punkcie piaskowym i maksymalnym wymiarze kruszywa D 8 mm). Obraz na powierzchni betonu powstaje na skutek interakcji światła i cienia. Efekt zależy od intensywności i kąta padania światła, a jest bardziej żywy i czytelny dzięki długości cienia rzucanego przez żłobienia. Najlepiej fotografia jest czytelna, kiedy światło pada pod kątem 45°, a obserwator ogląda ją z kierunku przeciwnego lub na wprost obrazu (rys.).
Kiedy światło pada prostopadle, obraz jest niewidoczny praktycznie z żadnego kierunku. Wewnątrz pomieszczeń efekt ten można uzyskać, wykorzystując sztuczne oświetlenie. Przy projektowaniu z wykorzystaniem fotobetonu należy zatem pamiętać o odpowiedniej ekspozycji wykonanych elementów do kierunków świata, tak aby przez jak najdłuższą część dnia i w godzinach szczytów komunikacyjnych obraz był widoczny dla obserwatorów.
Fot. 5 Stacja metra z panelami z fotobetonu, Nurnberg, Niemcy [3]
Fotobeton z funkcją przekazu
Można się pokusić o opinię, że nieograniczone są możliwości informacyjne fotobetonu wykonywanego zarówno w monolicie, jak i w prefabrykacji. Wybierając tę technologię jako lico ścian wewnętrznych, zewnętrznych obiektów, elementów mostu, ekranów drogowych czy też ścian oporowych – można poprzez estetykę przenieść zamierzoną treść i obraz. Zaprezentowane na początku artykułu obiekty biblioteczne są najbardziej znanym przykładem budynków z elewacjami z fotobetonu. Szczególny efekt wizualny uzyskany w przypadku biblioteki w Eberswalde, przywodzący na myśl kartonowe pudło oklejone gazetami lub – jak to miało być w zamyśle architektów – przywołujący wspomnienia zapełnionych plakatami ścian studenckich pokoi, jest interesujący w odniesieniu do pojedynczego obiektu, wyróżniającego się w otoczeniu typowej architektury miasteczka akademickiego. Został on powtórzony w podobnym kontekście akademickim w Kanadzie (fot. 4).
Powtórzenie podobnych elewacji w sąsiednich budynkach nie wytrzymałoby krytyki jako rozwiązanie wprowadzające chaos i niepokój w porządku architektonicznym oraz zbyt nachalną estetykę kiczu [2]. Jednak jest wiele obszarów, w których technologia fotobetonu spełnia swoją funkcję estetyczną i informacyjną.
Fot. 6 Prefabrykowana płyta z fotobetonu na placu Friedricha Eberta, Heidelberg, Niemcy [3]
Fot. 7 Prefabrykowane, barwione w masie płyty betonowe na murze hodowli kaktusów, Bleiswijk, Holandia [3]
Technologia fotobetonu daje możliwości nie tylko urozmaicenia surowej powierzchni betonu, ale również tworzenia artystycznych obrazów i symbolicznej ekspresji. Wprowadza prawie nieograniczone możliwości prezentacji motywów czy portretów na powierzchni betonu, dlatego wydaje się szczególnie przydatna przy wykończaniu obiektów użyteczności publicznej, takich jak np. stacje metra (przykładem może być tutaj realizacja z Niemiec, fot. 5), czy też akcentowaniu historii i przeznaczenia miejsc (fot. 6 i 7).
Betonowe płyty z przeniesioną fotografią mogą być wartościowym elementem architektury krajobrazowej i pomnikarskiej, jak również nośnikiem informacji czy krzewienia kultury i historii (fot. 8). Wykorzystane na ekranach dźwiękochłonnych lub panelach osłonowych do konstrukcji oporowych z gruntu zbrojonego urozmaicają formę architektoniczną rozwiązań przez wprowadzenie na ich elementy obrazów, np. panoramy Warszawy z wizerunkiem Syrenki Warszawskiej i mostu Świętokrzyskiego – fot. 9 [4]; betonowe panele osłonowe stanowiły elementy wypełniające zestawu do konstrukcji oporowych z gruntu zbrojonego.
Fot. 8 Betonowa płyta prefabrykowana na bazie matrycy, osiedle Garnizon, Trójmiasto [3]
Fot. 9 Betonowy element wykonany w technologii fotobetonu z panoramą Warszawy wraz z odwzorowanym zdjęciem (fot. autor)
Podsumowanie
Na wrażenia, jakie wywiera budowla, ma wpływ nie tylko kształt i rozmiar konstrukcji, ale często również materiały, z jakich jest zbudowana. Użycie nowych technologii, niebanalnych rozwiązań wzbudza w obserwatorze poczucie niedowierzania i ciekawość. Technologia fotobetonu daje możliwości nie tylko urozmaicenia surowej powierzchni betonu, ale również tworzenia artystycznych obrazów i symbolicznej ekspresji. Wprowadza prawie nieograniczone możliwości prezentacji motywów, portretów, napisów, znaków informacyjnych, obrazów na powierzchni betonu, dlatego wydaje się szczególnie przydatna przy wykończaniu obiektów użyteczności publicznej i konstrukcji inżynierskich.
dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek
Zakład Inżynierii Materiałów Budowlanych
Wydział Inżynierii Lądowej
Politechnika Warszawska
Literatura
1. Fotobeton – ein inzwischen kalkulier- bares Stilmittel fur Sichtbeton; www. baulinks.de.
2. W. Jackiewicz-Rek, M. Smirnow, P Wojciechowski, Fotobeton – technologiczna efemeryda czy atrakcyjna możliwość urozmaicenia formy architektonicznej elewacji z betonu, Konferencja Dni Betonu – Tradycja i Nowoczesność, 2002.
3. http://www.reckli.net.
4. W. Jackiewicz-Rek, M. Mroczek, Fotobeton jako sposób urozmaicenia formy architektonicznej budowli, „Materiały Budowlane” nr 12/2014.