Dworzec w Oświęcimiu – najnowocześniejszy w Małopolsce

12.06.2020

Otwarto nowoczesny dworzec w Oświęcimiu z historyczną i kwietną mozaiką.

 

 

Dworzec w Oświęcimiu wybudowano w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według projektu PKP SA. Obiekt składa się z dwóch części. Pierwsza przeznaczona jest do obsługi podróżnych. Są tu: poczekalnia, toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe, a także zaplecze biurowe dla Straży Ochrony Kolei. W drugiej części dworca, tzw. miejskiej, znajdują się cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe ze stacją naprawy.

Dominantę dworca w Oświęcimiu stanowi wieża z podświetlanym w nocy zegarem. Ciekawym akcentem na elewacji jest poddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964–65, która została przeniesiona z holu wyburzonego dworca w Oświęcimiu. Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaika kwietna na placu przed dworcem, składająca się aż z 2500 roślin, będąca jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau. Plac przed obiektem nawiązuje do jego do modernistycznej bryły. Składa się on z dwóch części. W pierwszej z mozaiką postawiono ławki. W drugiej znajduje się parking dla 81 samochodów, 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscem postojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.

Budynek dworca jest on pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu wykonano też szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących: ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz oraz tablice dotykowe z planem obiektu. Dla dzieci przygotowano oddzielną poczekalnię z zabawkami, na której ścianie znajduje się mapa Polski z motywami kolejowymi i lokalizacją dworca.

Budynek został również wyposażony w rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) tworzą nowoczesny, energooszczędny obiekt. Wykonano izolację cieplną, zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Ponadto do ogrzewania dworca wykorzystano gruntowe pompy ciepła, jak również wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Zainstalowano energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. W obiekcie zamontowano także systemy odzysku wody deszczowej, która jest wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet. Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, pełnią też funkcję retencyjną, ograniczając w ten sposób prawdopodobieństwo zalania dworca podczas nawalnych opadów.

W obiekcie zainstalowano również nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru.

Dworzec powstał w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023. Koszt inwestycji wyniósł 13,5 mln zł. Została ona sfinansowana ze środków własnych PKP SA oraz budżetu państwa.

 

Źródło: MI

 

Przeczytaj też: Innowacyjny dworzec systemowy w Nasielsku

9 dworców w ramach programu Innowacyjne Dworce Systemowe

Dworzec Roku 2020

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in