Dworzec w Olsztynku został przebudowany i odrestaurowany, zmieniono także funkcje budynków dworcowych.
Dworzec w Olsztynku powstał w 1939 r. W ramach inwestycji przeprowadzono renowację kompleksu historycznych obiektów, a także zmieniono ich funkcje. Nowy budynek dworca, w którym wcześniej znajdowały się toalety, został dostosowany do obsługi podróżnych. Główne pomieszczenie to poczekalnia dla podróżnych, przy której znajdują się toalety. Dawny blask odzyskała elewacja budynku. Wymienione zostały także poszycie dachu, stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawym rozwiązaniem jest montaż dużej, szklanej witryny w elewacji budynku, od strony peronów, tak aby podróżni mogli obserwować ruch pociągów. Dworzec w Olsztynku jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe mapy dworca).
Pomiędzy dworcem a historycznym budynkiem wybudowana została przestronna wiata żelbetowa (wsparta na okrągłych filarach żelbetowych) dla podróżnych. Na zewnętrznych jej ścianach umieszczone zostały odciśnięte w betonie reliefy zawierające grafiki obrazujące historyczny układ starego miasta oraz zamków gotyckich na północy Polski. Pod wiatą usytuowane zostały ławki, miejsce na automaty z przekąskami i biletomaty. W centralnej części wiaty od strony miasta wkomponowano ozdobne drzewo. W ramach inwestycji wykonano również dwa parkingi na 26 i 12 miejsc postojowych, w tym z trzema miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami. Przy parkingu znajduje się także wiata, pod którą zamontowane są stojaki rowerowe.
Dworzec w Olsztynku został wyposażony w energooszczędne oświetlenie, systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Modernizacji podlega także dawny, historyczny budynek dworca, który docelowo zostanie przeznaczony na inne cele. Renowację przeszła elewacja obiektu, wymieniona zostały stolarka okienna i drzwiowa, poszycie dachu oraz wszystkie instalacje wewnętrzne.
Wykonawcą inwestycji było konsorcjum: SKB LDR Sp. z o.o. i SKB Budownictwo Sp. z o.o. Dokumentację projektową opracowało konsorcjum: TPF Sp. z o.o. i Decorum Architekci Sp. z o.o. Wartość inwestycji w Olsztynku wyniosła łącznie 25,8 mln zł brutto. Przebudowa została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Źródło: PKP S.A.
Czytaj także:
Dworzec w Kołobrzegu odrestaurowany