Dworzec w Kołobrzegu przeszedł gruntowny remont – odzyskał dawny wygląd, w tym 17,5-metrową wieżę zegarową.
Wybudowany w 1904 r. dworzec w Kołobrzegu po przebudowie odzyskał wiele historycznych detali, a także stał się nowoczesnym obiektem. Dawny wygląd i kształt odzyskała 17,5-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX w. zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła oraz wysoka iglica. W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne w elewacji od strony miasta. Odtworzono na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.
We wnętrzu dworca połączono w aranżacji elementy historyczne i nowoczesne. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych, kolistych „aureoli”. Dworzec w Kołobrzegu wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu znajdują się kasy biletowe i poczekalnia. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie są klimatyzowane. Dworzec stał się także bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami. W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, zamontowano elementy małej architektury i wybudowano wiatę rowerową.
W budynku dworca w Kołobrzegu zastosowano wiele rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła, m.in. nową stolarkę okienną i drzwiową, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS). Energię elektryczną dworzec w Kołobrzegu pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.
Wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś z Żydowa. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. z Bydgoszczy. Przebudowa trwała prawie półtora roku. Łączny koszty inwestycji wyniósł ponad 28 mln zł brutto. Była ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP S.A.
Czytaj także:
Dworzec w Świebodzinie otwarty
Dworzec w Dąbrowie Górniczej zmodernizowany