Dworzec Hel dzięki przebudowie odzyskał historyczny blask i stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych.
Wybudowany w latach 20. XX w. dworzec Hel to ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim, który odzyskał swój historyczny wygląd. Renowację przeszła unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla dzieci.
Dworzec Hel zyskał nowoczesną przestrzeń obsługi podróżnych. Poczekalnię zaaranżowano w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar. Obok znajdują się toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem. Na dworcu zlikwidowano również bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec Hel został ocieplony od zewnątrz, ale też – by ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Zainstalowano także nowoczesny system monitoringu.
Plac przed budynkiem dworca zyskał całkowicie nową nawierzchnię, przygotowano tam też miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, foodtrucków oraz taksówek. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa, na dachu której zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.
Renowacja dworca Hel trwała prawie półtora roku. Łączny koszt przebudowy wyniósł 10,03 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm: Sobin sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (lider) oraz Kamaro sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Gdańsku. Projekt przygotował MERITUM PROJEKT Marek Myrcik. Inwestycja była realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska.
Źródło: PKP S.A.
Przeczytaj też:
Dworzec w Kołobrzegu odrestaurowany
Dworzec w Świebodzinie otwarty