Duża obwodnica Warszawy oraz ekspresówka S10. PLANY

02.09.2019

GDDKiA przedstawiła 4 warianty przebiegu nowej trasy S10 oraz dużej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

 

Duża obwodnica Warszawy oraz ekspresówka S10 z Warszawy do Torunia są obecnie na etapie studium korytarzowego. To oznacza, że przygotowany został dokument projektowy przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne. Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej, określającym lokalizację pasa (korytarza) terenu pod nową drogę z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac.

Przebieg trasy S10

Warianty trasy S10 uwzględniają potrzebę dobrego skomunikowania Płocka z sąsiednimi miejscowościami, Warszawą i resztą Polski. Zaproponowany przebieg trasy ma odciążyć Warszawę i znacznie skrócić czas przejazdu dla jadących tranzytem przez centralna Polskę. Nowa trasa zdejmie ruch pojazdów ciężarowych z obecnego ciągu dróg DK50 i DK62, o niedostosowanych do oczekiwań użytkowników, parametrach użytkowych. Zapewni połączenie rejonu Warszawy z północno-zachodnim fragmentem Mazowsza oraz aglomeracją bydgosko-toruńską. Uwzględnia także powiązania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) z nowymi drogami tranzytowymi, w tym S10 pomiędzy autostradą A1 a drogą ekspresową S8, która od północy jest częścią OAW.

 

S10 oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. WARIANTY

Jesienią 2018 r. GDDKiA rozpoczęła prace nad Studium Sieciowym, które objęło 26 powiatów i 192 gminy z województwa mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego. Wytrasowano ok. 3 tys. km wariantów nowych dróg, które połączą autostradę A1 i drogę ekspresową S8 oraz poprowadzą OAW w sposób umożliwiający obsługę planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

Zaproponowano klasy techniczne i przekroje poszczególnych elementów inwestycji:

  • S10 i północna część OAW w klasie drogi ekspresowej (S 2×2, koło Warszawy 2×3 pasy ruchu),
  • południowy fragment OAW (od węzła Wiskitki na A2 do odcinka A2 Warszawa-Mińsk Mazowiecki) w klasie autostrady (A 2×3 pasy ruchu).

 

Zobacz też: Umowa na ostatni odcinek A1 w Polsce

 

Przygotowano 4 warianty dużej obwodnicy Warszawy i trasy S10

  • Wariant 1: A1 (Toruń – proponowany węzeł Grabowiec) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł,

 

  • Wariant 2: A1 (Toruń – istniejący węzeł Lubicz) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł,

 

  • Wariant 3: A1 (Włocławek – istniejący węzeł Włocławek Północ) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł,

 

  • Wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek – proponowany węzeł Brudnowo) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.

 

S10 oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Kalendarium

  • 2019/2020 r. – pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze, zatwierdzenie Programu Inwestycyjnego, ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji oraz pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • 2020-2024 r. – wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej,
  • 2023 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wskazanie wariantu do realizacji),
  • 2024-2028 r. – badania archeologiczne,
  • 2025 r. – przetarg na projekt i roboty budowlane,
  • 2026-2029 r. – projektowanie i roboty budowlane

 

GDDKiA

 

Sprawdź: Rozbudowa A2 Warszawa – Łódź

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in