Umowa na ostatni odcinek A1 w Polsce

19.04.2019

Wszystkie odcinki autostrady A1 są już w realizacji. Podpisano umowę na jej ostatni odcinek Piotrków Trybunalski–Kamieńsk.

 

 

To najdłuższy odcinek realizacyjny autostrady A1 na terenie woj. łódzkiego (24 km). Wszystkie pozostałe w obu województwach (łódzkim i śląskim) są już w fazie budowy.

Powtórne postępowanie przetargowe wyłaniające wykonawcę odcinka węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk trwało tylko cztery miesiące od ogłoszenia do podpisania umowy. Było to możliwe dzięki nowemu harmonogramowi narzucającemu szybsze procedowanie postępowań, jakie zostało wdrożone w GDDKiA w ostatnich miesiącach oraz dzięki obowiązującym obecnie właściwym kryterium doboru ofert zgodnie z regulacjami w Prawie zamówień publicznych i uzgodnieniom z Urzędem Zamówień Publicznych.

Budżet pierwotny z 2018 r. na roboty wynosił ok. 943 mln. Jednak w poprzednim postępowaniu, gdzie wybrano ofertę firmy Intercor (za kwotę 650 mln zł), oferent odstąpił od podpisania umowy. GDDKiA zoptymalizowała zakres prac związanych z realizacją zadania oraz wykonała część dokumentacji samodzielnie, co mimo aktualizacji budżetu pozwoliło zmniejszyć go do poziomu ok. 897 mln zł i ostatecznie podpisać umowę z firmą Mirbud na kwotę ok. 857 mln zł.

Ważnym aspektem jest wpisanie do kontraktu konieczności udostępnienia kierowcom jednej jezdni, ale z dwoma pasami ruchu w każdym z kierunków jeszcze przed na końcem 2021 r.

Według kontraktu na projektowanie i uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) przewidziane jest 17 miesięcy. Planowany termin oddania odcinka to przełom2022/2023 r. Pozostałe cztery odcinki między Częstochowa i Tuszynem, które są w budowie, powinny zostać udostępnione kierowcom w standardzie po trzy pasy w obu kierunkach przed końcem 2021 r.

Cała nowa droga A1 poprawi komfort podróży oraz radykalnie zmienią się również jej bezpieczeństwo i przepustowość. W miejsce dwujezdniowej drogi krajowej o dwóch pasach ruchu i nawierzchni bitumicznej powstanie nowoczesna autostrada z trzema pasami ruchu. To zwiększy przepustowość nowej trasy o ok. 50% w stosunku do stanu obecnego. Z kolei betonowa nawierzchnia, według ocen specjalistów, powinna wytrzymać bez poważniejszych zabiegów remontowych 30–40 lat. Znikną skrzyżowania jednopoziomowe, które były źródłem wielu kolizji i zdarzeń drogowych. Na nową trasę będą prowadziły bezkolizyjne węzły. Ruch lokalny zabezpieczą nowo projektowane drogi w sąsiedztwie autostrady.

Zakończenie budowy tego odcinka i pozostałych fragmentów autostrady A1 pozwoli na przejazd z trójmiejskich portów aż do południowej granicy z Czechami w czasie skróconym do ok. 5 godzin.

Na skrzyżowaniu z DW484 powstanie węzeł drogowy, a na całym odcinku wykonane zostaną 72 obiekty inżynierskie: 16 wiaduktów autostradowych, 3 mosty autostradowe i kładka dla pieszych. Zrealizowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska (ekrany przeciwhałasowe, przejścia i przepusty dla zwierząt w tym jedno duże nad autostradą) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych w: Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie.

 

Źródło: GDDKiA

 

Przeczytaj też: Kolejne projekty drogowe z dofinansowaniem

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in