Nie zawsze potrzebne jest budowanie trwałych dojazdów, służących inwestorowi przez kilkadziesiąt lat, czasami bardziej opłaca się wybudować drogę tymczasową.
Średnio do budowy jednego fundamentu turbiny wiatrowej potrzeba 500 m3 betonu, 60 ton stali, czyli około 100 samochodów z betonem i kilkanaście z dostawą zbrojenia. dostawa tych składników to pierwszy test jakości i wytrzymałości dla drogi. Za kilka tygodni droga przejdzie drugą, często niełatwą, próbę. dostawa turbiny to już tylko kilka, kilkanaście ponadnormatywnych pojazdów, dla dobrze przygotowanego inwestora ten moment to końcowy etap budowy, bo kiedy trwa dostawa turbin, prawie wszystko jest już gotowe. Fundamenty, drogi, linie elektroenergetyczne, główny punkt zasilania są w ostatniej fazie budowy. A wiatraki w częściach czekają w fabrykach na wysyłkę. Budowa dróg dojazdowych oraz placów montażowych w celu dostaw i montażu turbin wiatrowych powinna być poprzedzona analizą kilku podstawowych warunków. Określa się je indywidualnie dla każdej inwestycji. Wytyczne producenta turbin wiatrowych, aktualne normy dla budowy dróg, kontrakt serwisowy z dostawcą turbin, założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, umowy dzierżawy z właścicielami gruntów i w końcu koszty budowy. Z tych kilku wymienionych warunków tylko jeden musi być spełniony bezwzględnie w części dotyczącej nośności podłoża pod samochody oraz żurawie montujące turbiny wiatrowe. Dotyczy on bowiem bezpośrednio bezpieczeństwa pracy na budowie i tu nie można szukać kompromisu. Pozostałe warunki podlegają głębszej analizie i każdy inwestor powinien taką przeprowadzić na etapie projektowania. Okazuje się, że nie zawsze potrzebne jest budowanie trwałych dojazdów, służących inwestorowi przez kilkadziesiąt lat, czasami bardziej opłaca się wybudować drogę tymczasową, a przy realizacji niektórych inwestycji takie rozwiązanie jest konieczne i jedyne możliwe do zastosowania.
Fot. 1 Drogi i place montażowe na farmie wiatrowej (archiwum WSB Parki Wiatrowe)
Wytyczne producenta turbin wiatrowych
Wytyczne producenta określają konkretne wymagania dotyczące podstawowych warunków technicznych – nośności podłoża, spadków podłużnych i poprzecznych, promieni skrętów, wielkości placów do parkowania, zawracania, składowania i montażu elementów. Na niektóre z wymienionych współczynników wpływają ciężar i gabaryty elementów transportowanych, a na inne rodzaj używanego żurawia do montażu turbiny wiatrowej. Przekrój poprzeczny drogi dobiera się do wymogów dotyczących nośności dla konkretnego producenta turbin wiatrowych. Tą sprawdza się płytą statyczną, a w niektórych przypadkach w celu kontroli dopuszcza się również szybsze badania płytą dynamiczną. Na górnej krawędzi drogi moduł odkształcenia Ev2 musi być większy niż 80-100 MN/m2, a współczynnik zagęszczenia Ev2:Ev1 < 2,5. Nawierzchnia na placu montażowym przejmuje całą reakcję powstałą pod stopą żurawia samochodowego, którego masa wraz z podnoszonym elementem często przekracza 700 t. Wymagania dotyczące placów montażowych są ostrzejsze od warunków dotyczących dróg i tu graniczne wartości wytrzymałości wahają się pomiędzy 100 a 160 MN/m2. Nacisk na oś samochodów transportujących elementy nie może przekraczać dopuszczalnych wartości granicznych dla dróg publicznych, natomiast w obrębie samej budowy dopuszcza się przejazd żurawia z niezdemontowanym balastem. Dlatego często drogi wewnętrzne są bardziej wytrzymałe niż powiatowe i gminne drogi publiczne. Producenci zalecają inwestorom budowę dróg z kruszywa łamanego z górną 10-centymetrową warstwą o frakcji 0-31,5 mm, warstwą nośną 30-40 cm o frakcji 0-63 odseparowaną geosiatką bądź geowłókniną od kilkucentymetrowej warstwy odsączającej. Przekrój drogi i placu dobiera się do warunków geologicznych. Bardzo ważne jest zapewnienie dobrego odprowadzenia wody opadowej z powierzchni drogi. Spadki poprzeczne można kształtować jednostronnie bądź dwustronnie najczęściej o nachyleniu 2%. Natomiast dla placów montażowych spadki poprzeczne i podłużne determinowane są przez typ używanego żurawia i odpowiednio dla dźwigów samochodowych dopuszczalne są spadki od 1,5 do 2%, ale już dla żurawi gąsienicowych plac powinien być właściwie płaski, maksymalnie 0,5% nachylenia.
Rys. 1 Plan zagospodarowania terenu z projektu budowlanego wraz ze zdjęciami satelitarnymi wybudowanej farmy wiatrowej (archiwum WSB Parki Wiatrowe oraz Google earth)
Ze względu na bardzo duże gabaryty elementów dostarczanych na plac budowy minimalny promień łuku pionowego na wzniesieniach to 300-400 m. Przy mniejszych promieniach łuków pionowych elementy podczas przejazdu mogłyby zostać uszkodzone. Natomiast ze względu na ciężar transportowanych części (często ponad 100 ton) maksymalne pochylenie drogi nie powinno przekraczać 7%. Jeśli warunki terenowe nie pozwalają inaczej, dopuszcza się projektowanie dróg o nachyleniu większym niż 12-15%, ale wtedy należy każdorazowo zaprojektować specjalny sposób dostawy, często przy użyciu dodatkowego sprzętu. Wymagania producenta dotyczące zagospodarowania terenu otrzymuje inwestor i jego zadaniem wraz z projektantem jest przygotowanie projektu budowlanego, tak aby zapewnić swobodny dojazd i montaż turbin. Warto pamiętać, że również sposób montażu i rodzaj użytego żurawia odgrywają kluczową rolę. Żurawie z montowanym kratownicowym wysięgnikiem potrzebują dodatkowej utwardzonej powierzchni do montażu, a dźwigi gąsienicowe – szerszych dróg dojazdowych. Najlepiej obrazuje to grafika (rys. 5), na której podane są minimalne wymiary placu i drogi. Przykładowo K1 i K2 to wymiary placu w zależności od wysokości wieży turbiny wiatrowej. Dla turbin wiatrowych z wieżami niższymi niż 100 m plac nie może być mniejszy niż 45 m x 28 m, a dla wyższych minimalne wymiary to 60 m x 30 m. Niektóre części utwardzonych powierzchni projektuje się jako tymczasowe i w tym przypadku są to powierzchnie oznaczone kolorem zielonym (miejsce pod montaż wysięgnika żurawia) oraz kolorem czerwonym (poszerzenie skrzyżowań w celu przejazdu transportów ponadnormatywnych).
Fot. 2 Przygotowany dojazd wraz z placem montażowym
Warunki techniczne i przepisy dotyczące budowy dróg publicznych
Elementy, z których zbudowana jest turbina wiatrowa, często dostarczane są z różnych miejsc świata. Regułą jest, że zjazdy z dróg krajowych i powiatowych, przebudowy dróg gminnych oraz budowę nowych dojazdów i placów na działkach, na których staną wiatraki, uwzględnia się w projekcie budowlanym całej farmy wiatrowej. Natomiast przebudowy skrzyżowań, analizy techniczne obiektów mostowych znajdujących się na trasie przejazdu samochodów z fabryki do wjazdu na budowę analizuje się w osobnych opracowaniach i najczęściej tymi sprawami zajmuje się firma transportowa.
Przebudowa dróg publicznych oraz zjazdów z nich na teren budowy musi uwzględniać warunki techniczne i przepisy dotyczące dróg. Dojazdy projektowane na działce (polu uprawnym) mogą być realizowane w tym kontekście dowolnie. Dlatego często można traktować drogę dojazdową do samej turbiny jako utwardzenie terenu.
Fot. 3 Przygotowany dojazd wraz z placem montażowym oraz wykopem pod fundament. W wykopie podłoże przygotowane pod maszynę wykonującą wzmocnienie podłoża kolumnami DSM
Fot. 4 Transport elementów na to wzniesienie wymagał użycia dodatkowego sprzętu
Kontrakt serwisowy z dostawcą turbin
Umowa na serwisowanie turbin wiatrowych ma duże znaczenie przy analizie sposobu przygotowania dojazdów do wiatraków. Najczęściej dostawca, sprzedając inwestorowi urządzenia, zobowiązuje się do długoletniego serwisu technicznego w zamian za, z góry ustalone, wynagrodzenie. Najważniejszym współczynnikiem, który ma wpływ na cenę takiego serwisu, jest oferowana i gwarantowana dyspozycyjność pojedynczej turbiny wiatrowej oraz całej farmy. Producent gwarantuje na przykład, że przez 15 lat użytkowania wiatraków każdy będzie sprawny i gotowy do pracy co najmniej 98% czasu. Oznacza to w przybliżeniu, że w ciągu roku w turbinie mogą wystąpić drobne usterki bądź krótkie przerwy w pracy związane z przeglądami i serwisem, ale łącznie nie dłużej niż 2% czasu, czyli około siedmiu dni.
W takich umowach jest jednak zapis, który uwzględnia bardzo ważny szczegół mający wpływ na wykonanie zobowiązania. W fazie eksploatacji farmy producent, który serwisuje urządzenia, musi mieć dostęp do każdej turbiny wiatrowej. Chodzi tu nie tylko o dojazd pracowników w przypadku awarii małego urządzenia bądź usterki w systemie sterującym turbiną. Kontrakt ten uwzględnia również wymianę m.in. takich elementów, jak: przekładnia, transformator, generator i łopaty wirnika. Do tego potrzebny jest ciężki sprzęt – identyczny jak przy montażu. Dlatego inwestor, jeśli ma taką możliwość, powinien dążyć do pozostawienia placów i dróg dojazdowych w takim kształcie, jakim zostały zaprojektowane na czas budowy.
Rys. 2 Przekrój poprzeczny drogi (materiały firmy GE)
Rys. 3 Przekrój poprzeczny drogi (materiały firmy Senvion)
Rys. 4 i tab. 1 Minimalny promień łuku pionowego (materiały firmy Siemens)
|
Założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Nie zawsze jest możliwe pozostawienie placów i dróg dojazdowych w kształcie zaprojektowanym na czas budowy ze względu na uwarunkowania prawne. Po pierwsze, każdy, kto chce wybudować stałe place i dojazdy, musi wyłączyć powierzchnie terenu z produkcji rolnej. Już na etapie planowania przestrzennego gmina występuje o zgodę ministra na przyszłościowe odrolnienie. Jeśli grunty rolne są wysokiej klasy, może się pojawić zakaz wyłączenia dużych powierzchni. Po drugie, sama gmina może nie uchwalić planu przestrzennego pozwalającego na pozostawienie znacznej części działki bez możliwości upraw rolnych.
Rys. 5 i tab. 2 Minimalne wymiary placu montażowego (materiały firmy Senvion)
Rys. 6 i tab. 3 Przykładowe wymiary placu montażowego (materiały firmy Siemens)
|
Umowy dzierżawy z właścicielami gruntów
Prawo do budowy turbin wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym placów i dróg dojazdowych, zabezpieczone jest najczęściej przez umowy dzierżawy między właścicielem gruntu a inwestorem. Temu pierwszemu zależy na jak najwyższym czynszu przy jednoczesnym oddaniu w użytkowanie jak najmniejszej powierzchni działki. Istnieje wiele umów z właścicielami gruntów, które ze względu na trudne negocjacje również nie pozwalają na pozostawienie placów i dróg dojazdowych na stałe.
Rys. 7 i tab. 4 Przykładowe wymiary placu montażowego (materiały firmy Siemens)
|
Koszty budowy
I w końcu koszty inwestycji. Utwardzenie terenu na placu budowy – dojazd do turbiny i plac montażowy budowany na działce, na której ma powstać wiatrak, nie musi podlegać przepisom jak dla dróg publicznych. Poza wymaganiami producenta i specyficznymi warunkami dla konkretnego zadania nie ma (przy dobrych warunkach gruntowych) ekonomicznego uzasadnienia budowy dróg z kanalizacją deszczową, krawężnikami i podbudową zapewniającą długoletnią żywotność (bez prowadzenia doraźnych napraw). W czasie eksploatacji drogi służą w większości dojazdom ekip serwisowych. Tylko w razie konieczności wymiany dużego elementu z dojazdu skorzysta żuraw i transport ponadgabarytowy. Jeśli inwestor jest w stanie szybko zareagować i przygotować dostęp dla dużego sprzętu, to warto się zastanowić nad optymalizacją kosztów budowy.
Fot. 5 Plac montażowy ze składowanym segmentem wieży
Fot. 6 Transport segmentu wieży
O tym jednak decyduje rachunek ekonomiczny. Albo inwestor realizuje dojazdy do turbin wiatrowych pierwszej klasy i podczas eksploatacji przez 30 lat zajmuje się jedynie odśnieżaniem i utrzymaniem rowów odwadniających, albo buduje drogę dużo taniej, odkładając do skarbonki na przyszłościowe drobne naprawy i remonty. Oczywiście dylemat ten dotyczy tylko nowo budowanych dojazdów w polu. Nie mogą podlegać takiej analizie drogi gminne i powiatowe, te drogi należy przygotować wzorowo. Przy budowie farm wiatrowych bardzo często remontom podlega wiele dróg powiatowych i gminnych, a te służą wszystkim mieszkańcom, nie tylko ekipie serwisowej.
Rys. 8 Potrzebna wolna powierzchnia do montażu i demontażu wysięgnika żurawia 120 x 15 m
inż. Michał Ptaszyński