Droga Łapy–Roszki-Wodźki–Wysokie Mazowieckie to inwestycja, która obejmie modernizację łącznie ok. 25 km DW 681, 682 oraz 678. Powstaną 4 nowe obwodnice i estakady o łącznej długości 1600 m.
Droga Łapy–Roszki-Wodźki–Wysokie Mazowieckie trafiła do realizacji. 30 lipca 2024 r. miało miejsce uroczyste wbicie pierwszej łopaty.
Droga Łapy–Roszki-Wodźki–Wysokie Mazowieckie obejmie nowo wybudowane oraz rozbudowane odcinki dróg wojewódzkich nr 681, 682 oraz 678 – łącznie ok. 25 km. Wokół miejscowości Łapy, Roszki-Wodźki, Mazury i Brok wybudowane zostaną obwodnice:
- obwodnica Łap, wraz z mostem nad rzeką Awissą, połączy drogi wojewódzkie nr 681 i 682 oraz umożliwi ominięcie tego miasta od strony północnej i częściowo od zachodniej, przyczyniając się także pośrednio do poprawy jego skomunikowania z Białymstokiem, a także z miastem Brańsk;
- miejscowość Roszki-Wodźki zyska obejście od strony zachodniej, a nowe połączenie zyskają drogi wojewódzkie nr 681 i 678;
- ostatnie dwie obwodnice zaplanowane w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 678 na terenie gminy Wysokie Mazowieckie umożliwią ominięcie miejscowości Mazury i Brok.
W ramach budowy drogi Łapy–Roszki-Wodźki–Wysokie Mazowieckie powstaną także m.in. nowe chodniki, drogi dla rowerów, ekrany akustyczne, a także nowe oświetlenie i sygnalizacja świetlna. Jednym z większych wyzwań inżynierskich będzie budowa trzech estakad o łącznej długości ponad 1600 m.
Uzgodnione są już pierwsze projekty czasowej organizacji ruchu dla DW 678 i DW 681. Został zinwentaryzowany teren inwestycji i trwa organizacja zapleczy budowy, placów składowych. Rozpoczęły się też pierwsze prace, m.in. wybudowano drogę technologiczną prowadzącą w rejon Narwiańskiego Parku Narodowego. Prace na terenie NPN będą kontynowane po zakończeniu sezonu lęgowego ptaków i przy stałym nadzorze przyrodniczym.
W pierwszym etapie zostanie wybudowana infrastruktura wzdłuż istniejącej DW 678 i DW 681, tj. drogi serwisowe, ścieżki rowerowe do warstwy kruszywa włącznie oraz odcinki obwodnic miast Brok i Mazur. Rozpoczną się także prace mostowe przy posadowieniu podpór estakad E4, E5 i E6 w rejonie i na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego.
W 2025 r., po przeniesieniu komunikacji na wykonane drogi, zostanie uwolniona cała szerokość dla nowo budowanej trasy głównej DW 678 i DW 681 w pełnym przekroju, w modułach ok. 900-metrowych, co znacząco usprawni cały proces powstawania nowej drogi.
Umowa na budowę trasy, o wartości 460 mln zł, została podpisana 6 maja 2024 r. z firmą STRABAG Sp. z o.o. Termin zakończenia prac przewidziano na lipiec 2026 r.
Realizowana inwestycja ma na celu poprawę skomunikowania innych miejscowości z terenu powiatu białostockiego, głównie Łap i Wysokiego Mazowieckiego, z Białymstokiem, a także zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców. Budowa drogi Łapy–Roszki-Wodźki–Wysokie Mazowieckie to priorytetowa inwestycja ujęta w programie „Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021–2027”, a także projekt strategiczny w „Kontrakcie Programowym dla Województwa Podlaskiego”.
Źródło: STRABAG Sp. z o.o.
Czytaj także:
Trasa S12 Przysucha–Wieniawa z umową
S11 Siemianice–Gotartów – rusza realizacja
S1 Podwarpie–Dąbrowa Górnicza Pogoria przebudowana