Droga ekspresowa S5 łączy Poznań i Wrocław. Budimex zakończył właśnie prace na 18,9-kilometrowym, ostatnim jej odcinku.
Prace na drodze ekspresowej S5 Budimex rozpoczął w styczniu 2018 r. Realizacja była prowadzona w trybie „projektuj i buduj” na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu. Wybudowano w sumie 22 obiekty inżynieryjne i węzły drogowe Czempin oraz Kościan Północ. Powstały miejsca obsługi podróżnych „Kokorzyn” i „Sierakowo” oraz drogi dojazdowe i technologiczne.
– W realizację zadań na trasie zaangażowanych było około pół tysiąca osób. Wykonaliśmy około 2,5 mln m³ robót ziemnych oraz wbudowaliśmy 0,3 mln t masy bitumicznej, zastosowaliśmy także innowacyjne narzędzia kontroli – mówi Bartłomiej Syguła, zastępca dyrektora kontraktu. – Podczas realizacji projektu, oprócz tradycyjnych sprzętów geodezyjnych, wielokrotnie korzystaliśmy z pomiarów wykonywanych metodą fotogrametrii z użyciem dronów. Część robót, dotychczas wykonywanych siłą ludzkich rąk, zrealizowaliśmy w sposób zdecydowanie bardziej zautomatyzowany, wykorzystując w tym celu m.in. metody ślizgowe czy modele 3D.
Zautomatyzowano sposób zabezpieczenia placu budowy, stosując czujniki ruchu oraz monitoringu z dostępem on-line. Unowocześniono również proces ważenia materiałów dostarczanych na budowę.
Wartość inwestycji wyniosła 292,1 mln zł.
Droga ekspresowa S5 w województwie wielkopolskim o długości ponad 160 km i wartości inwestycyjnej blisko 5,5 mld zł została zrealizowana. Czas przejazdu pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem skróci się o 20 minut.
Przeczytaj też: S5 od Radomicka do Leszna gotowa
Oddano do ruchu S5 na odcinku Leszno Południe-Kaczkowo