Dr inż. Janusz Rymsza

17.06.2011

Sekretarz Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa w latach 2002–2006 oraz 2006–2010. Zastępca Dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Prezes Zarządu Fundacji „Most” od 2000 roku.

Jest absolwentem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, na którym ukończył dwie specjalności – konstrukcje budowlane i inżynierskie oraz drogi, ulice i lotniska. Tytuł magistra inżyniera budownictwa w specjalności mostowej uzyskał w 1985 r. Dziesięć lat później, na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej dotyczącej nośności połączeń spawanych i sprężonych, uzyskał stopień doktora nauk technicznych na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Poznańskiej.

 

 

W 1986 r. rozpoczął pracę w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, w którym objął stanowisko zastępcy (1990–2001), następnie kierownika Zakładu Mostów (2002–2009) i pełnomocnika dyrektora ds. mostów (2008–2009). Do chwili obecnej jest związany z instytutem, pełniąc w nim funkcję p.o. zastępcy dyrektora. Od 1991 r. jest członkiem Rady Naukowej i Sekcji Mostowej Rady Naukowej IBDiM, a od 1994 r. Komisji Aprobat Technicznych. Od 2008 r. jest członkiem Stałej Komisji Rekomendacji ds. Drogownictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Przez dwie kadencje był sekretarzem Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. W latach 1999–2004 pełnił także funkcję przewodniczącego oddziału warszawskiego Związku Mostowców RP, a od 2001 r. jest członkiem Zarządu Związku Mostowców RP.  W latach 1994–2002 był sekretarzem Komisji Normalizacyjnej ds. Obiektów Mostowych w PKN. Udziela się także w Polskim Komitecie Narodowym Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS oraz Komitecie Technicznym ds. Obiektów Mostowych. Od 2000 r. pełni funkcję prezesa Zarządu Fundacji „Most”, której celem jest pomoc przy rewaloryzacji zabytkowych mostów na obszarze Europy Wschodniej.

W 1994 r. uzyskał uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie: projektanta oraz kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej, w zakresie obiektów mostowych. W 1993 r. odbył półroczną praktykę w budowlanych firmach projektowych i wykonawczych we Włoszech (SPEA w Mediolanie i Bolonii, Italstrade w Mediolanie i Autostrade w Rzymie). W swojej pracy zawodowej zajmuje się badaniem obiektów mostowych oraz sprawowaniem nadzoru naukowo-technicznego nad mostowymi robotami budowlanymi.

 

 

Jest autorem metody określania nośności użytkowej drogowych obiektów mostowych RYM-IBDiM (nazwa powstała od pierwszych liter jego nazwiska i nazwy instytutu), za którą w 2002 r. zespół pod jego kierunkiem uzyskał nagrodę III stopnia Ministra Infrastruktury. W latach 2002–2003 metoda ta została pozytywnie zweryfikowana przez specjalistów z Holandii. Prace były finansowane przez rząd holenderski w ramach programu „Partners of Roads”. W 2004 r. metodę RYM-IBDiM wprowadził Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jako obowiązującą do stosowania na drogach administrowanych przez GDDKiA. Opracował także metodę wyznaczania wojskowej klasy MLC obiektów mostowych MILORY (nazwa powstała od pierwszych dwóch liter słów: Military Load i jego nazwiska). Od 2005 r. metoda ta jest stosowana, zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury, do wyznaczania klasy MLC obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych. W 2007 r. za publikację Technical and scientific analysis of Military Load Classification of Bridges, Ferries, Rafts and Vehicles according to NATO Standardization agreement STANAG 2021 otrzymał od Ministra Infrastruktury wyróżnienie za opracowanie w sprawie ustaleń normatywnych NATO, istotnych w dziedzinie infrastruktury komunikacyjnej. Jest autorem około 100 publikacji w kraju i za granicą, współautorem dwóch patentów oraz ponad 100 prac badawczych i ekspertyz.

 

Z zamiłowania popularyzuje historię mostownictwa, stworzył wiele nowych hipotez dotyczących budowy mostów w starożytności, m.in. mostów wybudowanych przez Kserksesa w cieśninie Hellespont w 480 r. p.n.e., najstarszego rzymskiego mostu na Tybrze – Pons Sublicius, mostu wybudowanego

przez Juliusza Cezara w 55 r. p.n.e. na Renie, mostu wybudowanego w 102 r. przez cesarza Trajana na Dunaju. Wykonał także projekty budowlane mostów zwodzonych w twierdzy Kłodzko i  Bramy Giżyckiej w twierdzy Boyen, które zostały zrealizowane.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in