Większość badanych dekarzy (61%) dobrze ocenia wyniki działalności swojej firmy w 2023 r. – wynika z raportu „Nastroje dekarzy 2024”, opublikowanego przez BCMM.
Od 2011 r. firma BCMM – badania marketingowe sp. z o.o., specjalizująca się w analizach marketingowych rynku budowlanego, przeprowadza barometr nastrojów dekarzy. W ramach tego badania dekarze pytani są o ocenę sytuacji na rynku w minionym roku, a także o prognozy dotyczące popytu na usługi dekarskie oraz przewidywane zmiany cen tych usług w bieżącym roku.
Badanie BCMM1 pokazuje, że większość ankietowanych firm dekarskich (61%) dobrze ocenia rok 2023, a jedynie 10% postrzega go negatywnie. To z jednej strony zaskakujące wyniki, jeśli weźmie się pod uwagę wyraźne zmniejszenie pojemności rynku pokryć dachowych w ubiegłym roku, które raportowane jest przez GUS (np. produkcja krajowa dachówek ceramicznych zmniejszyła się aż o 36% r/r2), a z drugiej strony – przewidywalne, jeśli spojrzy się na efekt wysokiej bazy z ostatnich lat, tj. wysokiego poziomu popytu na usługi firm dekarskich.
>>> Dachy i stropodachy – współczesne rozwiązania materiałowe
>>> Roofing
>>> Środki ochrony indywidualnej a bezpieczeństwo pracy w budownictwie
Dekarze, którzy wzięli udział w badaniu, patrzą w przyszłość z większym optymizmem niż rok temu. Co czwarta ankietowana firma dekarska (26%) prognozuje zwiększenie popytu na swoje usługi w 2024 r. (przed rokiem jedynie 9%), a dominująca grupa respondentów (41%) przewiduje stabilizację popytu. Dalszy wzrost cen usług dekarskich w tym roku jest raczej nieunikniony. Wyniki badania BCMM potwierdzają to, gdyż ponad połowa badanych dekarzy (52%) przewiduje, że ceny usług w tym roku będą wyższe niż przed rokiem.
1 Raport Nastroje dekarzy 2024, BCMM – badania marketingowe sp. z o.o., luty 2024 r.
2 Dane GUS, Produkcja ważniejszych wyrobów przemysłowych w grudniu 2023 r.
Badanie przeprowadzono techniką wywiadu telefonicznego CATI na reprezentatywnej próbie n = 300 firm dekarskich w ramach omnibusowego projektu BCMM OMNIBUD w dniach 23.01.2024 r. –7.02.2024 r. Podmiotem badań był właściciel lub inna osoba zarządzająca firmą. Dobór próby prowadzony był metodą losową, kontrolowaną ze względu na lokalizację siedziby firmy (region geograficzny). Losowanie firm prowadzono w oparciu o branżowe bazy teleadresowe posiadane przez BCMM.