Gigantyczne przedsięwzięcie, jedyne tego rodzaju w Polsce.
Członkowie Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Inżynierów, respektując regulamin budowy dotyczący gości, wyposażeni w kamizelki i czerwone kaski, w asyście kasków białych – inżyniera kontraktu Piotra Czecha i inspektora nadzoru Piotra Kurzawy, wkroczyli 10 czerwca na jedyną taką budowę w Polsce.
Z aktualnym stanem prac kończących etap drążenia tunelu, w tym ze stopniem zaawansowania robót, dzień po tym jak maszyna TBM dotarła już do mety, zapoznali nas gospodarze placu budowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Sp. z o.o.
Największa w Polsce i jedna z największych w Europie maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) w technologii Mixshield, o średnicy tarczy 12,56 m, poprzedniego dnia zakończyła drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. W efekcie powstanie zupełnie nowy, ponaddwukilometrowy odcinek trasy łączący rozdzielone do tej pory tereny po obu stronach rzeki.
Sam tunel drążony, o długości 1072 m, w najniższym punkcie znajdzie się 34,25 m pod lustrem wody. Każdy z dwóch tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Tunele łączyć się będą ze sobą siedmioma przejściami ewakuacyjnymi, wykonywanymi z wykorzystaniem technologii mrożenia gruntu.
Maszyna TBM została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd w częściach, drogą morską, rzeczną i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 r., a w kwietniu 2013 r. jej ostatnia część znalazła się na szybie startowym.
Zgodnie z tradycją, maszyny TBM drążące tunele mają swoje imiona, są to imiona żeńskie. DAMROKA – bohaterka kaszubskiej legendy, księżniczka pomorska, córka Świętopełka II Wielkiego, słynąca z wyjątkowej urody i upodobania do samotniczego trybu życia – zwyciężyła w głosowaniu internautów na imię gdańskiej maszyny TBM.
Halina Wasilczuk
Komisja Ustawicznego Doskonalenia Zawodowego W-MOIIB
W nr. 2 i 3/2013 „IB” opublikowany był artykuł „Przeprawa drogowa przez Martwą Wisłę”.