Obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 o długości 18 km wybuduje konsorcjum w składzie: Porr SA (lider) oraz Porr Bau GmbH z Austrii.
Obwodnica ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „projektuj i buduj” w ciągu 34 miesięcy za 318,2 mln zł.
Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi przez cztery ronda:
– w km 0+450 z drogą łącznikową L1 (włączenie w istniejącą drogę krajową nr 15) oraz drogą powiatową DP 1808 – skrzyżowanie Brzozie Lubawskie,
– w km 9+510 z drogą powiatową nr 1335N – skrzyżowanie Kacze Bagno,
– w km 12+160 z drogą wojewódzką nr 538 – skrzyżowanie Nowe Miasto Lubawskie,
– w km 17+250 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 15 – skrzyżowanie Bratian.
Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
Dzięki budowie obwodnicy z Nowego Miasta Lubawskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców – wypadki, hałas, spaliny i wibracje. Budowa obwodnicy skróci czasu przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na drodze. Inwestycja jest przewidziana do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Minister Infrastruktury zatwierdził ponadto program inwestycji dla rozbudowy drogi krajowej nr 22 na odcinku Fiszewo–Elbląg w województwie warmińsko-mazurskim. Zadanie o długości 14,2 km będzie realizowane w ramach Programu Działań na Sieci Drogowej, którego celem jest dostosowanie sieci dróg krajowych do wymagań unijnych. Inwestycja zapewni dostosowanie całego warmińsko-mazurskiego odcinka DK 22 do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś. Będzie też stanowić kontynuację zadań na tym ciągu, prowadzonych w woj. pomorskim, pomiędzy granicą województwa a autostradą A1. Szacunkowy koszt przebudowy tego odcinka DK 22 to ok. 118 mln zł. Prace będą prowadzone w latach 2019–2021 r.
Inwestycja obejmuje:
– wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do nośności 115 kN/oś;
– poszerzenie jezdni do 7 m, wzmocnienie podłoża i korpusu drogi;
– korektę geometrii drogi, łuków poziomych i pionowych;
– przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych i publicznych, obiektów inżynierskich;
– budowę/przebudowę systemu odwodnienia drogi;
– budowę kanału technologicznego, zatok autobusowych i chodników;
– wykonanie oznakowania pionowego, poziomego, urządzeń BRD oraz oświetlenia drogowego.
Źródło: GDDKiA