Budowa mostu przez Wisłok wkroczyła w kluczową fazę – dobiega końca proces nasuwania podłużnej, ważącej 3 tys. ton konstrukcji stalowej na tymczasowe podpory. Ma ona już około 400 m. Ostatnie 100 m powstaje od strony ul. Lubelskiej metodą tradycyjną.
Przedstawiciele Bilfinger Infrastructure i władz samorządowych 13 lutego symbolicznie wmurowali kamień węgielny pod budowę tego najdłuższego w stolicy Podkarpacia mostu.
Umowa na budowę drogi oraz mostu na rzece Wisłok została podpisana z władzami Miasta Rzeszów w listopadzie 2013 r. Wartość całego kontraktu to ponad 137 mln zł netto. Kontrakt w formule projektuj i buduj realizuje Bilfinger Infrastructure S.A. Projekt przygotowała firma Mosty Gdańskie. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla regionu, ułatwi dotarcie do terenów inwestycyjnych oraz rozładuje rosnące z każdym rokiem natężenie ruchu samochodowego w mieście.
Kontrakt zakłada zaprojektowanie, budowę i oddanie do użytkowania nowo projektowanej drogi o długości około 1,8 km, łączącej ulicę Załęską z ulicą Lubelską w Rzeszowie. Zadanie obejmuje budowę pięcioprzęsłowego mostu przez rzekę Wisłok, typu podwieszonego, o długości 482 m. Całkowita wysokość pylonu wynosi 110 m.
W ramach zadania zostaną wykonane także ekrany akustyczne i mury oporowe. Przebudowana zostanie również istniejąca infrastruktura odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej oraz kanalizacja: sanitarna, deszczowa, wodociągowa oraz gazowa. Inwestycja przewiduje ponadto rozbiórkę budynków oraz zabezpieczenie brzegów rzeki, budowę ulic i chodników o łącznej długości 1,3 km i powierzchni ok. 58 000 m², a także przebudowę skrzyżowań i przejazdu kolejowego.
Do tej pory na budowie mostu wykonano wzmocnienia podłoża, w tym ponad 60 tys. m3 nasypów. Wykonano także część robót branżowych, m.in. instalacyjnych: kanalizację deszczową, sanitarną oraz wodociąg.
Jeśli chodzi o sam most, to wbito już pale prefabrykowane, wykonano podpory fundamentów mostu wraz z korpusami. Do tej pory wykonano już także podporę pylonu oraz korpus – łącznie na pylon wbudowano ponad 1900 m3 z 3379 m3 betonu.
Zamontowano także 13 z 15 segmentów (ok. 420 z 480 m) konstrukcji stalowej ustroju nośnego. Dwie ostatnie zostaną zamontowane w najbliższy weekend.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Termin realizacji inwestycji to wrzesień 2015 r.