Ruszył najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle. Wykonawca rozpoczął montaż głównych elementów konstrukcji. Już w połowie roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują wykorzystać nową przeprawę. Do końca 2020 r. w Krakowie powstaną m.in. trzy mosty i dodatkowe tory na estakadach.
Budowa nowego mostu kolejowego w Krakowie przebiega zgodnie z harmonogramem. Gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Rozpoczyna się zasadnicza faza prac. Wykonawca przygotowuje się do prac na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu. Montowane będą elementy w kształcie łuków. W sumie łuki mostu będą się składać z 42 części. Wszystkie razem ważą ok. 940 t. Stalowe elementy przyjechały z luksemburskiej huty. Ostatecznej obróbki wykonawca dokonuje jednak w Krakowie. Tak przygotowane, za pomocą ciężkich dźwigów, montowane są na moście.
Pierwsze cztery dźwigary już zamocowano na przęśle nad ul. Zabłocie. Dzięki temu w połowie lutego będzie można przystąpić do betonowania mostu. Po sprawdzeniu gotowych fragmentów, wykonawca rozpocznie montaż kolejnych elementów łuków. Podobna operacja odbywać się będzie również na pozostałych dwóch przęsłach mostu.
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace budowlane trwają również na zachodniej przeprawie, bliżej ul. Starowiślnej. W nurcie rzeki są już gotowe tymczasowe podpory. Rozpoczęto oczyszczanie dna Wisły i przygotowanie miejsc do budowy właściwych podpór i przyczółków. Przebudowa starego mostu, po którym obecnie prowadzony jest ruch pociągów, ruszy w drugiej połowie tego roku.
Po zakończeniu prac pociągi pojadą przez Wisłę po trzech nowych przeprawach, na których rozpędzą się do 100 km/h. Nowe mosty to ważny element modernizacji krakowskiej linii średnicowej.
PKP PLK budują dwa dodatkowe tory kolejowe, przeznaczone dla ruchu pociągów aglomeracyjnych, pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Główny. Pierwszy z trzech mostów gotowy będzie w połowie tego roku. To na nim oraz na estakadach w centrum Krakowa ułożony zostanie pierwszy nowy tor. Gdy pojadą nim pociągi wykonawca rozpocznie prace przy budowie pozostałych trzech torów.
Główne prace budowlane zakończą się w 2020 r. Ich wartość wynosi niemal 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Czytaj też: Dwa nowe mosty w Małopolsce