Dzień Budowlanych w Lubelskiej OIIB

 

Dzień Budowlanych w Lubelskiej OIIB to wyjątkowe wydarzenie, na stałe wpisane do kalendarza Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, stanowi doskonałą okazję do uhonorowania osób zasłużonych dla środowiska budowlanego i samorządu zawodowego. Podczas gali wyróżnieni zostaną członkowie LOIIB, którzy w tym roku obchodzą jubileusz 50-lecia lub 60-lecia uzyskania uprawnień budowlanych.
Po części oficjalnej odbędzie się koncert Kameralnej Orkiestry Akordeonowej Arti Sentemo, a po nim bankiet, podczas którego będzie można porozmawiać i wspólnie świętować.

 

Dzień Budowlanych w Lubelskiej OIIB w 2024 r.

 

Więcej szczegółów już wkrótce na stronie internetowej Lubelskiej OIIB. Organizator serdecznie zaprasza do wspólnego świętowania – to wieczór, który co roku łączy pokolenia naszych członków, pozwalając docenić ich wkład w rozwój infrastruktury i kształtowanie otaczającego nas świata.
Honorowego patronatu wydarzeniu udzielili: Wojewoda Lubelski, Marszałek Województwa Lubelskiego, Prezydent Miasta Lublin oraz Prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

 

Fot. Lubelska OIIB

 

 

Czytaj także:

Śląska izba potrafi się bawić! Rodzinny festyn z rekordową frekwencją i… ultrakolarką w tle

Młodzi inżynierowie o przyszłości branży – I Forum Młodych Inżynierów – Uniejów 2025

Przestępczość na placach budów – nowe zagrożenia, nowe wyzwania

 

Według Europejskiego Stowarzyszenia Wynajmu (ERA) straty wynikające z kradzieży na europejskich placach budów przekraczają rocznie 1,5 mld euro.
Aż 41% przedstawicieli polskich przedsiębiorstw przyznało, że przypadki kradzieży lub wandalizmu spowodowane były przez osoby zatrudnione lub współpracujące z firmą. Sprawcy wykazują się dużą kompetencją: 66% respondentów ocenia ich jako profesjonalistów, 38% zauważa działania
skoordynowane, a 34% wskazuje na stosowanie wyrafinowanych, trudnych do wykrycia metod.

 

Konsekwencje są widoczne w szerokim zakresie – 74% firm odnotowuje co najmniej jedną kradzież rocznie, a 58% zgłasza akty wandalizmu. Incydenty te powodują opóźnienia w realizacji projektów w 40% przypadków, zazwyczaj o 3–4 tygodnie (31%). Poza stratami materialnymi, zagrożenia negatywnie wpływają na bezpieczeństwo i morale zespołu — 73% firm zgłasza spadek kondycji psychicznej pracowników przynajmniej raz na pół roku.

 

Najczęściej z placów budów znikają niewielkie narzędzia, miedź oraz paliwo. Mimo skali problemu, zabezpieczenia często pozostają podstawowe i pasywne: 58% firm bazuje na ogrodzeniu, a 38% na ochronie fizycznej, co wskazuje na lukę między rosnącymi zagrożeniami a stosowanymi środkami ochrony.

 

Przestępczość na placach budów

Źródło: BauWatch Crime Report 2025

 

Spośród 3 900 respondentów badań BauWatch, prawie 60% potwierdza wzrost aktywności związanej z kradzieżami na swoich placach budowy w ostatnim roku. W Polsce 34% ankietowanych odnotowało wzrost, 39% oceniło sytuację jako stabilną, a 27% wskazuje na poprawę — co świadczy o skuteczności niektórych działań prewencyjnych, ale wciąż wymaga dalszej pracy.

 

>>> Organizacja zaplecza budowy od strony prawnej

>>> Kontrola trzeźwości na budowie

>>> Zagospodarowanie placu budowy a bezpieczeństwo na budowie

 

Aktywność przestępcza na placach budów wzrasta zimą, gdy długie godziny ciemności, przerwy świąteczne i trudne warunki pogodowe utrudniają nadzór. Połowa polskich respondentów potwierdza wzrost aktywności w tym okresie.

 

Badanie ogólnoeuropejskie wskazuje na wyraźne różnice regionalne: Austria i Francja odnotowały najwyższe wzrosty zagrożeń (71%), podczas gdy we Włoszech i Polsce wzrost jest niższy, ale wyraźnie obecny (44% i 34%). To potwierdza, że problem wymaga współpracy, wymiany informacji i lepszych standardów ochrony.

 

Przestępczość na placach budów

Fot. stock.adobe/Grzegorz

 

Około jedno na sześć zagrożeń zewnętrznych na placach budowy w Europie jest powiązane z przestępczością zorganizowaną. Z badania wynika, że aż 36% polskich firm prowadzących budowy zostało poproszonych o „opłatę za ochronę”, a 23% przyznało, że dokonało takich płatności.

Przestępczość na placach budów

Źródło: BauWatch Crime Report 2025

 

Badanie pokazuje, że najczęściej stosowanymi środkami zapobiegającymi kradzieżom i aktom wandalizmu w branży budowlanej są: tymczasowe ogrodzenia (58%), alarmy (39%), znaki ostrzegawcze (36%), ochroniarze na miejscu (38%) i reflektory (36%). Jednak wzrost wyrafinowanych technicznie przestępstw, wraz ze zwiększoną aktywnością zorganizowanych grup, wskazuje na potrzebę podniesienia poziomu zabezpieczeń poprzez skuteczniejsze rozwiązania, takie jak systemy monitoringu na żywo i nowoczesne technologie nadzoru.

 

Badanie BauWatch Crime Report 2025 zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2025 r. przez instytut badań rynkowych OnePoll. Przebadanych zostało 3 900 specjalistów z branży budowlanej. Respondenci pochodzili z Niemiec, Austrii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Polski, Holandii i Irlandii. Branże objęte badaniem to budownictwo komercyjne (42%), zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi (6%), energetyka (12%), budownictwo mieszkaniowe i renowacje (34%), infrastruktura (5%).

 

Źródło: BauWatch

Quorum Tower we Wrocławiu w trakcie budowy

 

Quorum Tower

 

Quorum Tower to 37-piętrowa wieża o wysokości 137 m, w której powstaną 634 apartamenty o zróżnicowanych układach i metrażach. Wchodzi w skład Quorum – nowoczesnego kompleksu wkomponowanego w tętniące życiem centrum miasta. Inwestycja znajduje się przy ulicy gen. W. Sikorskiego we Wrocławiu. Przeszklona elewacja i starannie zaplanowane przestrzenie wspólne tworzą harmonijną całość.

 

Quorum Tower

 

Spektakularna 137-metrowa wieża mieszkalna będzie liczyć 38 kondygnacji nadziemnych. Wszystkie apartamenty są już w sprzedaży, a ich oddanie do użytku planowane jest na II kwartał 2027 r. Quorum Tower obejmuje kawalerki oraz lokale 2-, 3- i 4-pokojowe o powierzchni od 25 do 163 m². Budynek zostanie wyposażony w 7 nowoczesnych cichobieżnych wind. Deweloper – Cavatina Group wprowadził już apartamenty do sprzedaży.

Wśród przygotowywanych przez dewelopera udogodnień w Quorum Tower znajdują się m.in.:

  • przestronne, eleganckie lobby o wysokości 7 m, z całodobową recepcją i usługą concierge;
  • luksusowy design części wspólnych, gdzie wykorzystano materiały takie jak: kamień, szkło czy szczotkowane aluminium w kolorze szampańskiego złota;
  • ponad 800 m² strefy spa & wellness, w tym siłownię, salę fitness, salę do jogi, pokój do masażu, a także chillout room z bilardem i nowoczesną salę kinową;
  • prywatne zielone patio z elementami małej architektury i strefą odpoczynku;
  • 663 miejsca parkingowe dla mieszkańców i przewidziane stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.

 

Quorum Tower

 

Przestronne, zielone patio pomiędzy budynkami oraz zrewitalizowany bulwar nad rzeką to efekty prac architektów Cavatina Group, którzy stawiają na miastotwórczy charakter kompleksu Quorum, odpowiadając na potrzeby dynamicznie rozwijającego się Wrocławia.

 

Źródło: Cavatina Group

 

Przeczytaj też:

Wratislavia Tower zyskał nowe życie – biurowiec przekształcony w czterogwiazdkowy hotel

Osiedle Browary Wrocławskie w kolejnym etapie

Apartamenty Krakowska – nowa inwestycja we Wrocławiu

Projekt budowlany terminala pasażerskiego Lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 roku

 

Odbiór dokumentacji budowlanej był możliwy po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej. Odebrany projekt budowlany i dokumentacja do pozwolenia na budowę dotyczy terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Ta dla dworca autobusowego została odebrała na początku czerwca 2025 roku.

 

Widok z poziomu +2 terminalu pasażerskiego na płytę Lotniska CPK. Źródło: CPK, Foster + Partners

 

Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów.

 

Zaprojektowana powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw. w I etapie realizacji. Dla porównania, powierzchnia terminala na Lotnisku Chopina w Warszawie to 165 tys. mkw.

 

Projekt budowlany CPK

Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu. Nawet połowa pasażerów może dojeżdżać na lotnisko pociągiem. Źródło: CPK, Foster + Partners

 

W terminalu CPK obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, oraz część przylotów ze strefy Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, oraz kontrola paszportowa,
  • Poziom 0: wyjścia autobusowe dla stref Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

 

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Projekt przewiduje, że w I etapie realizacji Lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz budynku znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check, która zwiększy liczbę stanowisk do 170.

 

Projekt budowlany CPK

W etapie pierwszym powstanie pirs północny (na wizualizacji po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego (po lewej) zależy od prognoz ruchu. Źródło: CPK, Foster + Partners

 

Projekt terminala pasażerskiego obejmuje dwie fazy: do obsługi 34 mln i 44 mln pasażerów rocznie. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to 35-40 proc.

 

Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze uwzględniającej pierwszą przyszłą rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia. Możliwe będzie elastyczne zwiększenie przepustowości poprzez odpowiednie wyposażenie terminala m. in. w stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i odbioru bagażu. Część wyposażenia będzie mogła zostać przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina, co umożliwi obniżenie kosztów zakupu sprzętu.

 

Projekt budowlany CPK

Strefa komercyjna terminalu w rejonie pirsów centralnych. Źródło: Foster + Partners

 

Na czym będzie polegało etapowanie budowy CPK? Do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów długodystansowych do i ze strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługujące loty do i ze stref Schengen i Non-Schengen.

 

Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja projektowa umożliwiająca fazowanie budowy. Jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie i jest uzależniona od wyników aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu. W kolejnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F).

 

Projekt w I fazie zakłada dostępność 26 stanowisk kontaktowych przeznaczonych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska kontaktowe dla szerokokadłubowych, w tym 18 elastycznych typu MARS umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego.

 

Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie początkowo obsługa od 49 do 67 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.

 

Projekt CPK zakłada integrację transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami i autobusami.

 

Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów. Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.

 

>>> CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

>>> CPK rozstrzygnął przetarg na zaprojektowanie Komisariatu Policji Portu Lotniczego

 

Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie koordynowane. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer).

 

W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering) m.in. budynków administracji, baz utrzymania, budynków dla służby meteorologicznej i kontroli zagrożeń środowiskowych, Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków Lotniskowej Straży Pożarnej.

 

W styczniu 2025 roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK. W spółce trwają przygotowania do złożenia do wojewody wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i dworca autobusowego oraz niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.

 

Na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w Programie Dobrowolnych Nabyć (PDN), w ramach którego spółka CPK zakupiła dotychczas ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów.

 

W maju spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. W lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu (Baggage Handling System), który również był prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.

 

Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. W ramach ostatniego z tych przedsięwzięć trwa projektowanie, wykup nieruchomości oraz pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi także prace budowlane.

 

Źródło: CPK

Inwestycje w zielone technologie mogą przynieść Polsce korzyści wykraczające poza sam aspekt finansowy

 

Ze względu na negatywne następstwa pandemii i kryzysu energetycznego lat 2021-2022 atrakcyjność inwestycyjna zielonych projektów pozostaje na poziomie niższym niż tych konwencjonalnych. Jednocześnie, spółki z sektora OZE przyniosły w latach 2015-2024 bardziej stabilny zwrot z zainwestowanego kapitału (ROE) niż spółki ropy i gazu czy węglowe. Raport „Rentowność zielonych inwestycji” Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazuje, że finansowanie projektów zielonych technologii jest wyzwaniem dla polskich instytucji finansowych, w tym ze względu na ryzyko inwestycyjne wywołane zmiennymi ramami prawnymi.

 

zielone technologie

Fot. stock.adobe/Raphael

Inwestycje w zielone technologie rosną niewystarczająco względem scenariuszy neutralności klimatycznej

Globalne inwestycje energetyczne mają osiągnąć w 2025 r. około 3,3 bln USD, co stanowi ponad 13-krotność planowanych wydatków budżetu Polski na ten rok. Dwie trzecie tych środków kieruje się na wsparcie zielonych technologii, m.in. odnawialnych źródeł energii, których rozwój jest istotny z punktu widzenia transformacji energetycznej.

 

Rok 2015 był ostatnim, w którym globalnie zainwestowano więcej w paliwa kopalne niż w zielone technologie. Od tego momentu inwestycje w te drugie zwiększają się niemal nieprzerwanie (z wyjątkiem 2018 i 2020 r.), a ich udział w całości środków przeznaczanych na energetykę zwiększył się z 45 proc. w 2015 r. do 65 proc. w 2025 r.

Mimo rosnących nakładów na technologie nisko- i zeroemisyjne, inwestycje w paliwa kopalne nie maleją – w 2025 r. mają wynieść o 18 proc. więcej niż w pandemicznym 2020 r. Dla porównania, wydatki na zielone technologie wzrosły o 70 proc., a zatem w większym stopniu niż te na ropę, gaz ziemny i węgiel.

 

Do tej pory globalna transformacja energetyczna była finansowana przede wszystkim kapitałem prywatnych przedsiębiorstw, które w 2024 r. przeznaczyły ponad połowę wszystkich kierowanych na tę transformację środków. Zarówno udział inwestycji prywatnych przedsiębiorstw (52 proc.) jak i inwestycji publicznych (35 proc.) nieznacznie spadł w porównaniu do 2015 r. Widoczny jest za to znaczący wzrost finansowania inwestycji energetycznych ze strony gospodarstw domowych – z 8 proc. w 2015 r. do 13 proc. w 2024 r. Warto podkreślić, że charakter tych inwestycji znacząco się różni. Gospodarstwa domowe skupiają się głównie na rozwoju przydomowych instalacji fotowoltaicznych, prywatne firmy inwestują w efektywność energetyczną i projekty na potrzeby rozwoju systemów energetycznych, natomiast sektor publiczny finansuje bardziej kapitałochłonne i ryzykowne megaprojekty, takie jak elektrownie jądrowe – zauważa Wojciech Żelisko, starszy analityk z zespołu klimatu i energii w PIE.

 

>>> Wpływ prawa Unii Europejskiej na sektor budownictwa – perspektywa ESG

>>> Zrównoważone budownictwo – kierunek, od którego nie ma już odwrotu

Dynamiczny rozwój zielonych technologii nie zawsze odzwierciedla ich rentowność

Jednym ze wskaźników atrakcyjności inwestycyjnej spółek zielonych technologii mogą być wyceny funduszy notowanych na giełdzie (ETF), których portfel inwestycyjny składa się z akcji przedsiębiorstw różnych branż zielonych technologii.

Wyceny zbadanych funduszy ETF są przeciętnie niższe niż tych monitorujących światowy rynek energetyczny czy giełdowy. Wyjątek stanowią fundusze śledzące spółki prowadzące projekty bateryjne i jądrowe, które osiągnęły wzrost wartości od początku 2020 r. do czerwca 2025 r. na poziomie kolejno 90 proc. i 94 proc. wobec wzrostu o 48 proc. dla globalnego rynku energetycznego i 68 proc. dla globalnego rynku giełdowego. Dla porównania, wybrany fundusz ETF z ekspozycją na światowy rynek OZE osiągnął w tym samym okresie zaledwie 5-procentowy zwrot, co wynika ze spadku wycen największych globalnych spółek fotowoltaicznych i wiatrowych.

 

Finansowanie projektów zielonych technologii jest obecnie istotnym wyzwaniem dla polskich instytucji finansowych. Przedstawiciele banków i inwestorów działających w sektorze OZE często podkreślają niewystarczającą liczbę projektów, które generują stabilne i wiarygodne przepływy finansowe – takie, które stanowią pewne źródła spłaty kredytów. Dodatkowo, zmienność i niepewność regulacyjna znacznie podnoszą ryzyko inwestycyjne, co komplikuje dążenie tych instytucji do znalezienia równowagi między maksymalizacją zysków a minimalizacją ryzyka. – zauważa Wojciech Żelisko, starszy analityk z zespołu klimatu i energii w PIE.

Pozafinansowe argumenty na rzecz inwestowania w zielone projekty

Inwestowanie w zielone technologie nie powinno być jednak rozpatrywane wyłącznie z biznesowego punktu widzenia. Prowadzenie zielonych projektów w Polsce jest bowiem kluczowe dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego, które wciąż w dużym stopniu opiera się na kosztownym imporcie paliw kopalnych, co generuje znaczne wydatki i naraża nasz kraj na ich zmienne ceny. Tylko w 2024 r. Polska sprowadziła ropę, gaz i węgiel o łącznej wartości około 90 mld PLN – to blisko połowa kwoty wymaganej do budowy pierwszej elektrowni jądrowej.

Inwestowanie w zielone technologie może zmniejszyć zależność od importu paliw kopalnych, co ustabilizuje i potencjalnie obniży ceny energii oraz umożliwi budowę bardziej partnerskich relacji energetycznych. Stworzy to też możliwość rozwoju konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza w regionach dotkniętych deindustrializacją. Jednocześnie, pobudzi to innowacje i badania naukowe. Kluczowe dla powodzenia transformacji jest stworzenie stabilnych ram sprzyjających współpracy pomiędzy sektorem finansowym, przedsiębiorcami i odbiorcami energii. – podsumowuje dr Adam Juszczak.

 

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny

Siedziba szkoły podstawowej nr 119 w Warszawie

 

siedziba szkoły podstawowej nr 119

 

Siedziba szkoły podstawowej nr 119 na warszawskim Mokotowie to przykład odpowiedzialnego podejścia do rozwoju miasta i uzupełniania kluczowych funkcji publicznych w dynamicznie zmieniających się dzielnicach. To pierwsza w Warszawie publiczna placówka edukacyjna wzniesiona w całości ze środków prywatnych.

Nowa siedziba szkoły podstawowej nr 119 im. 3. Berlińskiego Pułku Piechoty, działającej na pobliskim Wierzbnie, powstała w odpowiedzi na potrzeby rozwijającej się części Mokotowa, w sąsiedztwie osiedla Modern Mokotów. Została zaprojektowana jako nowoczesna i wielofunkcyjna przestrzeń edukacyjna, dostosowana do potrzeb uczniów w różnym wieku. Budynek szkoły uzyskał już pozwolenie na użytkowanie i wkrótce trafi do zasobów miejskich.

 

siedziba szkoły podstawowej nr 119

 

Placówka pomieści 450 uczniów i oferuje 19 pełnowymiarowych sal lekcyjnych oraz 5 przestrzeni rekreacyjnych, które mogą być elastycznie aranżowane lub przekształcane w dodatkowe pomieszczenia dydaktyczne. W budynku znajduje się także biblioteka, sala integracji sensorycznej, w pełni wyposażona kuchnia ze stołówką oraz pełnowymiarowa sala gimnastyczna. Na terenie zewnętrznym powstało wielofunkcyjne boisko oraz przestrzenie rekreacyjne z zielenią. Ekologiczne rozwiązania zastosowane w budynku wpisują się w propagowanie wśród uczniów działań proekologicznych.

 

siedziba szkoły podstawowej nr 119

 

Projekt szkoły został przygotowany przez pracownię WWAA z myślą o funkcjonalności, elastycznym wykorzystaniu przestrzeni oraz harmonijnym wpisaniu budynku w tkankę miejską. Placówka to efekt dobrej współpracy inwestora z dzielnicą Mokotów, która od początku aktywnie uczestniczyła w procesie planowania i dostosowywania programu użytkowego do realnych potrzeb mieszkańców.

 

 

Nowa siedziba szkoły podstawowej nr 119 została realizowana przez Echo Investment i Archicom. Koszt realizacji wyniósł 38 mln zł.

 

 

Budowa szkoły towarzyszy realizacji przez spółkę Archicom z Grupy Echo miastotwórczego projektu Modern Mokotów. Inwestycja wpisuje się w formułę 15-minutowego miasta i zakłada budowę docelowo ok. 1,6 tys. mieszkań w kwartale ulic Marynarska, Wołoska, Domaniewska i Postępu. Inwestorzy przewidują przekształcenie tej części stolicy – do tej pory będącą monokulturą biurową – w miejsce wygodne do codziennego życia, oferujące 3,5 ha zieleni, łatwy dostęp do publicznej komunikacji, edukacji, usług i ciekawych form spędzania wolnego czasu.

 

Źródło: Grupa Echo

 

Czytaj także:

Żłobek i przedszkole w Potęgowie w technologii modułowej

Termomodernizacja szkół nowym standardem

Ekologiczna szkoła w Rumi

Stacja elektroenergetyczna Czechnica

 

Stacja elektroenergetyczna Czechnica

 

Stacja elektroenergetyczna Czechnica powstała w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt został przebudowany w celu przyłączenia nowego źródła wytwórczego. Celem inwestycji jest także zapewnienie nowych mocy przyłączeniowych dla rozwijającej się aglomeracji wrocławskiej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii stacja przyczyni się do zwiększenia efektywności energetycznej.

– Stworzyliśmy nowoczesny obiekt, który przyczyni się do zaspokojenia rosnących potrzeb energetycznych regionu. Inwestycja w Siechnicach przyniesie korzyści lokalnej społeczności, gospodarce, a także zwiększy bezpieczeństwo energetyczne aglomeracji wrocławskiej. W ten sposób odpowiadamy na potrzeby ponad 730 000 klientów, którym energię dostarcza wrocławski oddział TAURON Dystrybucji – mówi Janusz Pisarek, dyrektor wrocławskiego oddziału TAURON Dystrybucji.

Jednym z najważniejszych powodów przebudowy napowietrznej rozdzielni 110 kV była potrzeba przyłączenia nowych bloków ciepłowniczych oraz źródła energii. To bloki kogeneracyjne Elektrociepłowni Nowa Czechnica o mocy 180 MW. Warunkiem przyłączenia było zastąpienie istniejących urządzeń nowymi. Projekt obejmuje również budowę i przebudowę linii 110 kV, co umożliwi wyprowadzenie mocy z nowo budowanego źródła wytwórczego do sieci elektroenergetycznej.

 

Stacja elektroenergetyczna Czechnica

 

Stacja elektroenergetyczna Czechnica zyskała nową rozdzielnicę wnętrzową 110 kV w technologii GIS (Gas Insulated Switchgear). Teraz urządzenia zajmują znacznie mniej miejsca niż dotychczasowe, a dodatkowo charakteryzują się większą stabilnością i niezawodnością. Stara napowietrzna rozdzielnia 110 kV zajmowała powierzchnię ok. 1 ha, podczas gdy nowa mieści się w niewielkim budynku nastawni. Ponadto nowa infrastruktura umożliwia rozbudowę z 22 do 27 pól, co w przyszłości wzmocni  zdolność przyłączania nowych odbiorców oraz zwiększania wolumenów mocy już podłączonych.

Przebudowa stacji Czechnica obejmuje również m.in. rozdzielnię wnętrzową 20 kV oraz nowe stanowiska transformatorowe 110/20 kV. 9 linii napowietrznych wysokiego napięcia zostało skablowanych, a napowietrzna rozdzielnica 110 kV zlikwidowana. Inwestycja zapewniła także rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej i ochronnej, co znacząco poprawi efektywność i bezpieczeństwo operacyjne obiektu.

Historia stacji energetycznej w Siechnicach sięga 1945 r. Wówczas stacja ta wchodziła w skład zespołu elektrociepłowni Czechnica i stąd pochodzi jej nazwa. Od 8 lat właścicielem obiektu jest TAURON Dystrybucja. Przebudowę stacji zrealizowała w ciągu 4 lat firma Elektropaks sp. z o.o. Wartość inwestycji to ponad 54,5 mln zł.

 

Źródło: TAURON Dystrybucja

 

Czytaj także:

Elektrownia wiatrowa Mierzyn oddana do eksploatacji

Miejska Górka – największa farma wiatrowa TAURONA

Zbiornik przeciwpowodziowy w Kutřínie w budowie

 

Zbiornik przeciwpowodziowy w Kutřínie

 

 

Suchy zbiornik przeciwpowodziowy w Kutřínie ma na celu ochronę przed powodzią terenów w dorzeczu rzeki Novohradka. Inwestycję hydrotechniczną w miejscowości Kutřín, w regionie Chrudim, buduje Budimex SA.

Wykonawca ukończył budowę tymczasowego mostu nad rzeką Krounka, co umożliwia prowadzenie prac bez konieczności zamykania drogi regionalnej. To rozwiązanie skraca objazd o ponad 35 km i zapewnia nieprzerwaną komunikację dla lokalnych mieszkańców, transportu publicznego oraz ruchu ciężarowego. Prowadzone są roboty przy budowie zapory, budowie spustów dennych, przelewu awaryjnego oraz przy rewitalizacji 2-kilometrowego odcinka potoku Martinický. W tym roku planowane jest także przekierowanie rzeki Krounka do nowo powstałego korytarza migracyjnego w konstrukcji zapory oraz wykonanie przesłony uszczelniającej pod fundamentem tamy.

Projekt przewiduje budowę betonowej zapory grawitacyjnej o długości korony 133,6 m i maksymalnej wysokości 17,8 m. Wodę rzeki Krounka poprowadzono specjalnym kanałem w konstrukcji zapory, z zachowaniem przejścia migracyjnego dla zwierząt. Tama ma konstrukcję kompozytową – lico wykonane jest z betonu zbrojonego, a rdzeń z betonu wałowanego (RCC). Powierzchnia widocznych elementów konstrukcyjnych została zaprojektowana w sposób imitujący naturalne skały, dzięki zastosowaniu specjalnych form do odciskania tekstury.

Zbiornik przeciwpowodziowy w Kutřínie będzie miał pojemność 3,6 mln m³, a jego powierzchnia przy pełnym wypełnieniu sięgnie 67,5 ha. Obiekt ma chronić przed powodzią o skali występującej raz na 100 lat.

 

Zbiornik przeciwpowodziowy w Kutřínie

 

– Zbiornik w Kutřínie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć przeciwpowodziowych realizowanych obecnie w Czechach. Po ukończeniu będzie to największy tego typu obiekt w kraju od lat 70. – mówi Adam Barszczyński, dyrektor Oddziału Budimeksu w Czechach.

Budimex rozpoczął realizację tej inwestycji w 2024 r., po tym jak wcześniejszy kontrakt został rozwiązany z powodu rosnących kosztów materiałów i konieczności zmian technicznych. Wartość kontraktu przekracza 500 mln CZK. Projekt realizowany jest na zlecenie Zarządu Dorzecza Łaby (Povodí Labe). Budowa ma zostać ukończona w 2027 r.

 

Źródło: Budimex SA

 

Przeczytaj też:

Budowa terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub

Modernizacja systemu kanalizacji deszczowej w Bydgoszczy

 

Wratislavia Tower zyskał nowe życie – biurowiec przekształcony w czterogwiazdkowy hotel

 

Nowy hotel Focus wraz z częścią gastronomiczną powstał w wyniku przebudowy układu i remontu blisko 4 tys. mkw. istniejącej powierzchni użytkowej. Zmiana funkcji obiektu obejmuje przekształcenie dotychczasowych przestrzeni biurowych w nowoczesną bazę hotelową z 87 pokojami oraz adaptację części lobby i parteru dla potrzeb hotelu, a także stworzenie stylowej restauracji. Owalny kształt części elewacji budynku spowodował, że wiele pokoi ma niepowtarzalny układ. Hotelowi przyznano standard 4 gwiazdek.

 

Wratislavia Tower

 

Prace budowlane trwały 14 miesięcy – od stycznia 2024 do maja 2025 roku. Hotel Focus Premium Wrocław rozpoczął swoją działalność 25.07.2025 r. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia 3KTR, współpracująca z Neo Świat. Obiekt poddany zostanie również certyfikacji ekologicznej BREEAM.

 

Neo Świat odpowiada zarówno za przygotowanie projektu architektonicznego, opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej funkcji, jak i za realizację robót budowlanych. Zakres objął kompleksową przebudowę konstrukcyjną i instalacyjną, w tym dostosowanie obiektu do nowego układu funkcjonalnego, wymogów przeciwpożarowych, technicznych i hotelowych.

 

>>> Burzyć budynki biurowe czy przekształcać?

>>> Nierentowne i stare biurowce zmieniają przeznaczenie

 

Wratislavia Tower

 

Przebudowy na wzór hotelu Focus we Wratislavia Tower będą coraz częstsze, ponieważ rynek zrozumiał, że wiele ze starszych budynków kryje w sobie potencjał na gruntowne odnowienie lub zmianę funkcji. Może to być jednocześnie zasadne ekonomicznie oraz z korzyścią dla środowiska naturalnego, ponieważ nie burzymy, nie budujemy od nowa – tłumaczy Tomasz Spalik, Business Development Director w Neo Świat.

 

Projekt Focus wymagał od nas zupełnie innego podejścia niż przy typowym fit-outcie hotelowym. Ponad roczna obecność na budowie wymagała długofalowego etapowania i planowania prac, które swoim zakresem wyszły znacznie poza same wnętrza. Sala kinowa granicząca z pokojami i kwestia komfortu akustycznego czy potrzeba dostosowania instalacji do nowego układu funkcjonalnego sprawiły, że ta przebudowa trwała dłużej. Ale efekt końcowy oddaje zaangażowanie inwestora, projektantów i wielu wyspecjalizowanych dostawców i ekip wykonawczych, które koordynowaliśmy przez cały proces – podkreśla Dawid Zugaj, Project Director w Neo Świat.

 

Wratislavia Tower

 

Wratislavia Tower znajduje się przy ul. Kazimierza Wielkiego, w bezpośrednim sąsiedztwie wrocławskiego Rynku. W budynku mieści się kino, będące siedzibą festiwalu Nowe Horyzonty, są lokale usługowe oraz garaż w podziemiach. Integracja kina z obiektem należała do głównych wyzwań projektowych, ponieważ trzeba było uwzględnić m.in. specjalne wymagania akustyczne, aby zapewnić komfort użytkowania części hotelowej graniczącej z kinem, które znajduje się bezpośrednio pod pokojami na najniższej kondygnacji. Nowa funkcja budynku wymagała również zamontowania central wentylacyjnych na dachu, dostosowanych do obsłużenia zmienionych instalacji. Wykładziny i cokoły do wnętrz dostarczyła firma Carpet Solutiuon Service, a za oświetlenie pokoi, części wspólnych i restauracji odpowiada Candelight.

 

Wratislavia Tower

 

Widok z wieży Wratislavia Tower, ukazujący panoramę całego Wrocławia i jego okolic, dodatkowo podkreśla unikalny charakter inwestycji. Ta realizacja stanowi dobry przykład przekształcenia budynku komercyjnego z uwzględnieniem efektywności, wielofunkcyjności oraz odpowiedzialności środowiskowej.

 

 

Za realizację projektu po stronie Neo Świat odpowiedzialny był zespół: Project Director – Dawid Zugaj, Project Manager – Jakub Zaborowicz, Project Manager – Marcin Łosiewicz, Project Manager – Martyna Kaczmarek, Assistant Project Manager – Marzena Majchrzak, Assistant Project Manager – Mariola Menet, Majster – Sławomir Balcerak, Cost Manager – Maciej Gołębiewski oraz Business Development – Adrian Brodzik oraz Tomasz Spalik.

 

Źródło: Neo Świat

VII Konferencja naukowo-techniczna „Budownictwo Szpitalne”

 

 

Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział w Poznaniu wraz z partnerem głównym – Polskim Związkiem Inżynierów i Techników Sanitarnych zapraszają do udziału w VII Konferencji naukowo-technicznej „Budownictwo Szpitalne”.

Wydarzenie od lat gromadzi czołowych ekspertów z zakresu architektury, inżynierii, zarządzania oraz nowoczesnych technologii stosowanych w placówkach medycznych. Tegoroczna edycja poświęcona będzie wyzwaniom w projektowaniu szpitali ortopedycznych – specjalistycznych placówek, które muszą łączyć nowoczesne rozwiązania technologiczne, ergonomię przestrzeni i wysoką czystość powietrza.

Więcej na: budownictwoszpitalne.pl

 

 

Czytaj także:

Młodzi inżynierowie o przyszłości branży – I Forum Młodych Inżynierów – Uniejów 2025

Inżynierowie przyszłości: Zjazd Dziekanów o kształceniu jutra

Polska technika łączy świat – Poznań gospodarzem VI Zjazdu Inżynierów Polskich

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in