W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 443, zwana dalej „ustawą nowelizującą”) Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informuje, że zgodnie z art. 8 ww. ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, które zostaną wydane na podstawie art. 32 ust. 5, w brzmieniu nadanym ww. ustawą, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy licząc od 28 czerwca 2015 r.
Ustawa nowelizująca przewiduje w art. 1 pkt 10 lit. b określenie, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa wzoru zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (art. 32 ust. 5 pkt 4 ustawy – Prawo budowlane).
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju trwają zaawansowane prace nad wydaniem rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (zakończone konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe). Przewidywany termin wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia to lipiec 2015 r. Projekt dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny pod linkiem: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12273205.
Do tego czasu, zgodnie z przywołanym wyżej art. 8 ustawy nowelizującej, wszystkie organy administracji architektoniczno-budowlanej mają prawo i jednocześnie obowiązek przyjmowania „zgłoszeń budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego” od inwestorów na dotychczas używanych wzorach zgłoszenia (jeśli takie były sporządzone), uzupełnionych o wymagania wynikające z ustawy nowelizującej, lub na zgłoszeniach przygotowanych indywidualnie przez inwestorów.
Nowe wzory zostaną zamieszczone na stronie internetowej MIiR niezwłocznie po zakończeniu procedury legislacyjnej, tak aby zarówno organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz urzędy je obsługujące, jak i obywatele mogli się z nimi zapoznać i przygotować się do ich stosowania w praktyce.
Źródło: GUNB