Firma Budsoft oferuje programy Metody Elementów Skończonych (MES) dla budownictwa Brigade (Scanscot Technology) oraz Abaqus, SIMULIA V5 i V6. Podstawowa działalność firmy to: wdrożenia, szkolenia i wsparcie techniczne oraz usługi obliczeniowe.
O firmie
Firma BudSoft Sp. z o.o. została założona w 1988 r. w Poznaniu. Od 1992 r. jest przedstawicielem producenta oprogramowania Abaqus, które obecnie tworzy i rozwija Dassault Sytemes Simulia Corp. Oferuje również programy Brigade/Standard i Brigade/Plus do komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji budowlanych i mostowych.
BudSoft zajmuje się także wsparciem technicznym i szkoleniami dla polskich użytkowników tych programów oraz usługami obliczeniowymi.
Graficzny interfejs użytkownika – program Brigade/Standard
Program Brigade/Standard
Brigade (producent: Scanscot Technology, Szwecja) to pakiet dwóch programów do komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mostowych. Pierwszy z nich, Brigade/Standard, to bardzo efektywny program do konstruowania mostów płytowo-belkowych, często spotykanych nad autostradami czy nad przeszkodami o niewielkiej rozpiętości. Wyposażony jest on tylko i wyłącznie w opcje oraz narzędzia potrzebne do tego typu konstrukcji.
Brigade/Standard wykorzystuje na wszystkich etapach tworzenia modelu zdefiniowaną na wstępie geometrię (niweletę, płytę pomostu, belki podłużne/poprzeczne i krawędziowe, ścianki poprzeczne, słupy, stopy fundamentowe, przyczółki). Projektant skupia zatem uwagę tylko na danych geometrycznych mostu i nie musi „troszczyć się” o podział konstrukcji na elementy skończone, ich numerację, punkty przyłożenia obciążeń, sposób połączenia płyty z belkami czy słupami, trasę kabli sprężających itp.
Program Brigade/Standard pozwala również na analizę konstrukcji sprężonych (płyty pomostowe, belki podłużne i poprzeczne). W jej trakcie uwzględniane są efekty wywołane stratami sił sprężających powstającymi doraźnie (tarcie i poślizg cięgien, sprężyste odkształcenie betonu) oraz działającymi długotrwale (skurcz i pełzanie betonu, relaksacja cięgien). Obciążenia takie jak ciężar własny, parcie gruntu, osiadanie podpór, obciążenie termiczne, skurcz, obciążenia od hamowania i przyspieszania taboru, parcie wiatru, obciążenia ruchome itd., są definiowane w bardzo prosty i przejrzysty sposób, za pomocą wyboru odpowiednich zakładek i wypełniania okien dialogowych.
Projektowanie obiektów mostowych wymaga sprawdzenia bezpieczeństwa konstrukcji poddanej działaniu obciążeń ruchomych (tzw. pojazdów umownych czy rzeczywistych, zarówno modelujących pojazdy samochodowe jak i pociągi czy tramwaje, a także obiekty nietypowe np. wojskowe). Im więcej możliwości definicji własnych pojazdów (o wielu osiach, stałych lub zmiennych ich odległości) tym łatwiej spełnić specjalne wymagania inwestora.
Wizualizacja modelu w 3D na każdym etapie procesu modelowania konstrukcji mostu znacznie ułatwia pracę i kontrolę wprowadzanych danych. Zdefiniowana na wstępie geometria służy następnie do automatycznego podziału na elementy skończone, który może być w każdej chwili modyfikowany bez konieczności uwzględniania renumeracji węzłów i/lub elementów. Oferowane w Brigade/Standard wbudowane biblioteki różnych typów obciążeń ruchomych są zgodne z wieloma normami mostowymi (AASHTO, British Standard, Eurokod, normami skandynawskimi czy polską normą obciążeń mostowych), co znacznie upraszcza definicję obciążeń i torów ich ruchu.
To co wyróżnia Brigade/Standard od innych programów do wspomagania projektowania konstrukcji mostowych, to zastosowanie specjalnych algorytmów do wyznaczania najniekorzystniejszego położenia obciążeń ruchomych dla wybranych sił przekrojowych i ich kombinacji z innymi obciążeniami działającymi równocześnie. Bazują one na bardzo efektywnym algorytmie wyznaczania obwiedni sił przekrojowych, wykorzystującym koncepcję powierzchni wpływu. Pomaga to projektantowi pominąć wykonywanie żmudnych obliczeń, często ręcznych, związanych ze znajdowaniem obwiedni sił przekrojowych i ich kombinacji, co w przypadku konstrukcji mostowych stanowi zasadniczy etap analizy wyników. Szczególną uwagę zwraca również łatwość, przejrzystość i różnorodność sposobów wizualizacji wyników analizy, które mogą być przedstawiane w formie 3D (mapy naprężeń, sił przekrojowych lub przemieszczeń oraz reakcji rysowanych na geometrii konstrukcji) lub 2D (wykresy zmienności odpowiednich wielkości wzdłuż lub w poprzek mostu). Wyniki mogą odnosić się do podstawowych przypadków obciążeń jak i do obwiedni definiujących ekstrema dla różnych ich kombinacji.
Łatwość definiowania konstrukcji mostu oraz efektywny generator obciążeń ruchomych i zastosowane algorytmy automatycznego znajdowania najniekorzystniejszego ich położenia, czynią Brigade/Standard programem przodującym na rynku oprogramowania w inżynierii mostowej.
Tworzenie modelu w Brigade/Plus
Program Brigade/Plus
Brigade/Plus jest programem poszerzającym zakres możliwości Brigade/Standard i przeznaczonym do rozwiązywania bardziej złożonych zagadnień związanych z inżynierią mostową. W Brigade/Plus nie ma żadnego ograniczenia co do geometrii i typu konstrukcji mostowej.
Program ten pozwala na przeprowadzanie:
– analizy statycznej konstrukcji, zarówno liniowej jak i nieliniowej
– wyznaczanie częstości drgań własnych konstrukcji
– analizę dynamiczną liniową i nieliniową
– wyznaczanie krytycznych mnożników obciążenia (analiza wyboczeniowa)
– analizę drgań harmonicznych
– analizę modalną
– analizę etapowego wznoszenia mostów
– analizę współpracy gruntu i konstrukcji
– analizę przepływów ciepła (ustalonych i nieustalonych).
Zakres analiz nieliniowych obejmuje nieliniowe charakterystyki materiałowe, nieliniowość geometryczną i nieliniowości wynikające z zagadnień kontaktowych. Biblioteka elementów skończonych zawiera wszystkie elementy niezbędne do efektywnego modelowania nawet bardzo złożonych geometrii, w tym:
– elementy kontynualne 1D, 2D i 3D
– elementy powłokowe i membranowe
– elementy belkowe i kratownicowe
– sprężyny i tłumiki
– elementy nieodkształcalne.
Możliwości programu Brigade/Plus można rozszerzać poprzez dodawanie do niego kolejnych nowych modułów. Opracowany przez firmę BudSoft najnowszy moduł, przeznaczony jest do analizy dynamicznej mostów, po których następuje przejazd pociągów z dużymi prędkościami (powyżej 200 km/h). Za jego pomocą użytkownik otrzymuje automatycznie obwiednie wielkości tj. przyspieszenie, przemieszczenia czy siły przekrojowe, dla każdego pociągu przejeżdżającego z różnymi prędkościami.
Biblioteka pojazdów szynowych zgodna z normą europejską (pojazdy HSLM), łatwa definicja nowego składu pociągu przejeżdżającego przez obiekt mostowy, specjalne narzędzia do analizy wyników (obwiednie dla wielkości opisujących deformację, sił przekrojowych wyznaczane dla różnych prędkości i różnych pociągów), pozwalają na niezwykle efektywne studiowanie problemów związanych z dopuszczeniem istniejących obiektów inżynierskich do nowych warunków ich eksploatacji (linie dużych prędkości), a także pomagają przy projektowaniu nowych mostów przeznaczonych dla tych pojazdów.
BUDSOFT Sp. z o.o.
ul. Św. Marcin 58/64
61-807 Poznań
tel. 61 670 39 75
faks 61 648 21 13
info@budsoft.com.pl
www.budsoft.com.pl