ArcelorMittal Commercial Long Polska sp. z o.o.

23.05.2013

ArcelorMittal Commercial Long Polska jest agencją sprzedaży w ramach jednostki operacyjnej ArcelorMittal Long Carbon Europe, odpowiedzialną za sprzedaż, marketing oraz rozwój produktu kształtowników walcowanych na gorąco, grodzic stalowych, szyn oraz profili górniczych.

O firmie

Firma ArcelorMittal powstała w czerwcu 2006 r. w wyniku połączenia firm Mittal Steel Company i Arcelor. W wyniku fuzji powstał największy na świecie producent stali.

Koncern zatrudniający 320 000 pracowników jest w stanie produkować ponad 120 milionów ton stali rocznie, co stanowi 10% światowej produkcji stali.

 

Jaz Opatowice, Wrocław

 

ArcelorMittal Commercial Long Polska sp. z o.o.będąca częścią koncernu ArcelorMittal, zajmuje się na polskim rynku sprzedażą wyrobów hutniczych i grodzic oraz prefabrykacją konstrukcji stalowych (cięcie do wysokości profili 1100 mm, wiercenie lub wypalanie otworów, nadawanie wstępnej strzałki ugięcia, gięcie elementów, spawanie kołków Nelsona, prefabrykacja belek ażurowych ACB® i AngelinaTM, wykonywanie zabezpieczeń antykorozyjnych). Po fuzji oferta grodzic została poszerzona o elementy produkowane w dawnej Hucie Katowice w Dąbrowie Górniczej.

Firma ArcelorMittal służy swoim klientom wsparciem technicznym w zakresie projektowania, doboru oraz zastosowania rozwiązań opartych na grodzicach oraz kształtownikach walcowanych na gorąco i wykorzystaniu nowoczesnych gatunków stali o podwyższonej wytrzymałości.

 

Wiadukt w Lewinie Brzeskim

 

Grodzice stalowe

Grodzice gorącowalcowane firmy ArcelorMittal są produkowane w Dąbrowie Górniczej (Polska) w stale rosnącym zakresie serii GU, natomiast w walcowniach Belval & Differdange (Luksemburg) wytwarzane są grodzice serii PU, AU, AZ. Dodatkowo w Messempré (Francja) powstają grodzice formowane na zimno – serie PAL, PAZ, RC.

Rozwój budownictwa inżynieryjnego sprawia, że oprócz klasycznego zastosowania do stałych bądź czasowych zabezpieczeń wykopów, z wielkim powodzeniem grodzice wykorzystywane są do budowy konstrukcji tuneli i przejść, parkingów podziemnych, przyczółków mostowych, konstrukcji w budownictwie morskim i hydrotechnice śródlądowej, zabezpieczania skarp i nasypów obiektów w budownictwie infrastrukturalnym czy ochrony przeciwpowodziowej. Stale rozwijający się katalog produktów o różnych szerokościach (400–770 mm), zróżnicowanych parametrach wytrzymałościowych (wskaźnik Wx do 5015 cm3/m), zawierający dodatkowo rozwiązania specjalne (np. ściany kombinowane o wskaźnikach Wx do 46 500 cm3/m) daje projektantom i wykonawcom narzędzia odpowiadające najbardziej specyficznym wymaganiom, pozwalające na stworzenie konstrukcji maksymalnie zoptymalizowanych pod względem ekonomicznym.

Przykładem nowatorskiego zastosowania grodzic w konstrukcji przyczółków jest zrealizowany przez firmę Skanska wiadukt kolejowy w Lewinie Brzeskim, gdzie do budowy obiektu o szerokości 9,24 m wykorzystano grodzice PU32 o szerokości 600 mm, wskaźniku wytrzymałości na zginanie 3200 cm3/m i długości 14,0 m.

Po pogrążeniu widoczny 4-metrowy odcinek grodzic został pomalowany farbami zabezpieczającymi przed wpływem działania czynników atmosferycznych.

Prace związane z pogrążaniem wykonała firma Gollwitzer z Wrocławia przy użyciu wibratora MRZV 925 VS firmy ABI, zabudowanego na prowadnicy kafara na podwoziu Senebogen SR 35T.

 

Przejście autostrady A1 pod linią kolejową, Bytom

 

Prefabrykowane dźwigary zespolone z dwuteowników walcowanych

Szeroki asortyment dostępnych ma rynku dwuteowników walcowanych o dużych wymiarach umożliwia budowanie ekonomicznych obiektów mostowych o przęsłach zespolonych stalowo-betonowych. Zastosowanie kształtownika walcowanego jest rozwiązaniem tańszym niż blachownice spawane. Dodatkowo poprzez eliminację spawanych żeber pionowych dla usztywnienia środnika uzyskuje się obiekty o większej trwałości.

Stosowane obecnie do budowy mostów stale konstrukcyjne są lepsze niż wykorzystywane w przeszłości. Zasada doboru stali na konstrukcje mostu jest następująca: przyjmując minimalną temperaturę z normy dla danej lokalizacji przyjmujemy odpowiednią grupę jakości dla danego gatunku stali, w funkcji grubości elementu i poziomu wytężenia. Dla typowych elementów klasa jakości J2 jest zwykle wystarczająca, natomiast wraz ze wzrostem grubości konieczne może być zastosowanie materiału o większej udarności, tj. wyższej klasie jakości. Walcowanie termomechaniczne, oznaczone jako M w klasie jakości stali, zapewnia udarność odpowiadającą klasie K2, a stale walcowane termomechanicznie są lepsze pod względem spawalności od normalizowanych lub walcowanych normalizująco. Kształtowniki walcowane do budowy mostów są wytwarzane z takich właśnie stali lub ze stali HISTAR® produkowanej w Luxemburgu.

HISTAR® jest gatunkiem stali konstrukcyjnej niskostopowej łączącej wysoką wytrzymałość, dobrą udarność i doskonałą spawalność. Gatunki HISTAR® są dostępne z minimalną granicą plastyczności 355 lub 460 N/mm2. Stale te wyróżniają się polepszonymi gwarantowanymi własnościami mechanicznymi dla całego zakresu grubości. Umożliwia to stosowanie kształtowników walcowanych w przęsłach o coraz większej rozpiętości. Własności stali HISTAR® pozwalająna projektowanie bez konieczności stosowania współczynników materiałowych wg PN-82/S-10052. Potwierdza to opinia IBDiM nr 37/1086/2012. W ten sposób stosowanie obecnie dostępnych kształtowników walcowanych termomechanicznie jest równoznaczne z uzyskaniem konstrukcji o dużej wytrzymałości i udarności, wystarczającej na kolejowe i drogowe obiekty mostowe na terenie Polski, bez ograniczeń co do grubości ich półek. Zastosowanie grubych półek skutkuje natomiast ograniczeniem powierzchni do zabezpieczenia antykorozyjnego. Możliwe jest również zastosowanie profili w odmianie W (tzw. stal kortenowa), które nie wymagają żadnego zabezpieczenia antykorozyjnego.

Poniżej przedstawiono rozwiązania przęseł zespolonych, w których zastosowano najwyższe dostępne kształtowniki o przekroju dwuteowym w obiekcie drogowym o gabarytach typowych dla blachownic spawanych.

 

Wiadukty WD-7 oraz WD-8 na trasie Sucharskiego w Gdańsku

 

Przęsła z dwuteowników walcowanych.

Typowe rozwiązania w mostach zespolonych zakładały zwykle stosowanie dwuteowników, na których wykonywano bez ich podpierania płytę betonową „na mokro”. Obecnie coraz częściej stosuje się technologię belek zespolonych z prefabrykowaną deską żelbetową tzw. VFT – fakt włączenia do wspópracy betonu w fazie montażowej znacznie ogranicza rozmiar przekroju stalowego co pozytywnie przemawia za stosowaniem takiego rozwiązania. W stosunku do blachownic spawanych dodatkowo ograniczeniu ulega liczba spoin i tonaż konstrukcji.

Przykładem może budowa trasy Sucharskiego w Gdańsku i między innymi obiekty WD-7 lub WD-8. Zastosowano tam belki HL1100 o różnej grubości półek, a rozpiętość przęseł środkowych wynosiła ponad 40 m.

W obiekcie WD-8 montowano belki o stałej wysokości konstrukcyjnej, bez żadnych żeber, natomiast strefy podporowe były wzmocnione przez blachy dospawane do pasów dolnych. Na końcach belek umieszczono blachy czołowe przekazujące siły na betonowe porzecznice.

Stosuje się kształtowniki o maksymalnej wysokości 1100 mm, ale możliwe jest stosowanie zmiennej wysokości nad podporami poprzez rozcięcie kształtownika na pewnej długości, co umożliwia budowanie mostów o rozpiętości przęseł do 60 m.

 

Przejście ekologiczne PE-4 na trasie S-7 (Olsztynek-Nidzica)

 

Przęsła z połówek dwuteowników walcowanych.

Przy rozpiętościach do 30 m i dużych smukłościach przęseł opłaca się zrezygnować z pasa górnego przekroju stalowego i stosować technologię VFT-WIB.

Przykładem obiektu realizowanego w tej technologii może być przejście ekologiczne PE4, w ramach drogi ekspresowej nr 7 Olsztynek-Nidzica. Konstrukcję stanowi rama 4-przęsłowa o rozpiętości 17+22+22+17 m. Podpory posadowiono na palach VIBRO o śr. 610 mm.

Dźwigary mają zmienną wysokość i szerokość podyktowaną układem wachlarzowym w skrajnych przęsłach. Do wykonania konstrukcji stalowej wykorzystano kształtowniki HEB1000 rozcięte na pół.

Nowością w stosunku do poprzednich realizacji w systemie VFT-WIB jest zastosowanie technologii, umożliwiającej uzyskiwanie zmiennej wysokości konstrukcyjnej przy zachowaniu stałej wysokości prefabrykatu i bez wprowadzenia dodatkowych faz w stosunku do klasycznej technologii VFT.

 

ArcelorMittal Commercial Long Polska sp. z o.o.

al. Piłsudskiego 92

41-308 Dąbrowa Górnicza

tel. 32 776 67 27

faks 32 776 70 67

www.arcelormittal.com/sections

www.grodzice.pl

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in