Prace remontowe wykonujemy samodzielnie

17.02.2022

Ponad 60 proc. prac remontowo-wykończeniowych wykonujemy samodzielnie, wydając średnio ponad 12,7 tys. zł na zakup materiałów remontowo-budowlanych i wykończeniowych. Zauważają to sklepy budowlane i specjalistyczne, które z roku na rok dostosowują i poszerzają swoją ofertę na potrzeby domowych majsterkowiczów.

 

Podczas pandemii Polacy często decydowali się na prace remontowe w swoich domach i mieszkaniach. Jak wynika z raportu Bricomana i GfK, aż 62 proc. prac remontowych wykonujemy samodzielnie. Tylko w co czwartym przypadku Polacy zlecają remont profesjonalnym firmom. Pozostała część zadań (13 proc.) jest realizowana przy wsparciu członków rodziny lub znajomych, zarówno w ramach przysługi jak i płatnych zleceń.

 

Z jednej strony pokazuje to, że jesteśmy zaradnym społeczeństwem majsterkowiczów, a z drugiej, że wciąż nie jesteśmy tak zamożni jak mieszkańcy innych państw. W krajach wysoko rozwiniętych dominuje trend wykonywania prac remontowych przez wyspecjalizowane firmy – zaznacza Robert Stupak, Marketing & E-Commerce Director w Bricoman Polska.

Przeciętne gospodarstwo domowe przeznaczyło średnio ponad 12,7 tys. zł na zakup materiałów remontowo-budowlanych i wykończeniowych. Poziom wydatków był niezależny od miejsca zakupu oraz sposobu płatności.

To istotne, gdyż dostęp do źródeł finansowania ma kluczowe znaczenie w rozwoju kanałów dystrybucji. Dlatego nowoczesne hurtownie oraz sieci handlowe z sektora DIY oferują klientom coraz lepszy dostęp do różnorodnych źródeł finansowania, takich jak kredyty kupieckie, odroczone terminy płatności czy kredyty ratalne. Poszerzają też ofertę usług zapewniających klientom dodatkowe wsparcie jak np. usługi transportu kupionych materiałów lub wynajmu sprzętu, narzędzi czy maszyn budowlanych. To wzbudza zainteresowanie zarówno klientów firmowych, jak i indywidualnych – podkreśla Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.

 

prace remontowe

Fot. stock.adobe/visivasnc

Szara strefa wciąż silna

Badanie Bricomana i GfK pokazuje skalę szarej strefy – w jej ramach małe i średnie firmy budowlane realizują 14 proc. rocznej wartości zleceń.

Dostrzegliśmy zależność, zgodnie z którą im mniejsza firma, a właściciel młodszy, tym rzadziej wystawiane są faktury. Oznacza to, że relatywnie słabsze pod względem kapitałowym przedsiębiorstwa częściej działają na granicy szarej strefy – wyjaśnia Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.

Dodatkowo w 69 proc. zleceń wykonawcy i przedsiębiorcy budowlani wystawiają fakturę na usługę wraz z materiałem, a w 31 proc. przypadków fakturują  samą usługę. Wiąże się to z wartością podatku VAT płaconego przez klienta końcowego, ale może również świadczyć o tym, że firmy fakturujące samą usługę nie posiadają odpowiednich zasobów, takich jak np. środki transportu, aby zapewniać klientom logistykę zakupu materiałów.

Sprawdziliśmy, jakie dokładnie czynniki wpływają na takie sposoby fakturowania. Wbrew pozorom nie ma znaczenia, czy zakup jest dokonywany stacjonarnie czy online. Ważna jest wielkość przedsiębiorstwa, a dokładnie liczba zatrudnionych osób. Jednoosobowe firmy wystawiają większość faktur za samą usługę, podczas gdy firmy zatrudniające między 21 a 50 osób robią to zaledwie w 5 proc. przypadków. Takie dane ponownie potwierdzają, że małe przedsiębiorstwa i fachowcy potrzebują wsparcia ze strony detalistówtłumaczy Robert Stupak, Marketing & E-Commerce Director w Bricoman Polska.

 

Źródło: materiały prasowe Bricoman

 

Zobacz też:

Mieszkania w Polsce. RAPORT 2021

Produkty budowlane

Rynek usług instalacyjnych 2021

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in