Drogi, budownictwo, stal

22.02.2010

14 stycznia w Warszawie Polski Kongres Drogowy wspólnie z Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową zorganizował seminarium szkoleniowe „Stal w inwestycjach drogowych”. Temat seminarium był ściśle związany z trwającą dyskusją nad efektywnym realizowaniem inwestycji drogowych.

Jak stwierdził Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego, od drugiego półrocza br. wejdziemy w fazę realizacji wielu inwestycji drogowych i wyraźnie wzrośnie zapotrzebowanie na usługi oraz materiały.
Podczas seminarium uroczyście podpisano deklarację współpracy między Polskim Kongresem Drogowym i Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową, mającą służyć wzajemnemu lepszemu zrozumieniu problemów, m.in. przez organizowanie wspólnych spotkań i szkoleń.
 
Od lewej: Tomasz Kowalczyk, Romuald Talarek, Zbigniew Kotlarek, Janusz Rymsza, Wacław Michalski
 
Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA, w skrócie przedstawił program budowy dróg na lata 2008–2015, wskazując m.in. na stopniową likwidację barier prawnych, na konflikty „przyrodnicze” grożące blokowaniem inwestycji oraz na niewykorzystanie potencjału działających w Polsce firm drogowych (obecnie jest on wykorzystywany tylko w ok. 50–60%). Skalę problemów w budowie dróg widać na przykładzie powstającego odcinka autostrady A2 Stryków-Konotopa, potrzeba dla niej 1,2 mln t grysu. Dyrektor Michalski podkreślił konieczność wykorzystywania materiałów lokalnych i kruszyw odpadowych.
Dr Janusz Rymsza, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz sekretarz Krajowej Rady PIIB, omawiając m.in. polski i europejski system certyfikacji wyrobów budowlanych (w szczególności ze stali), powiedział, że wielkim problemem jest znalezienie się w prawnym systemie europejskim. Zachęcał do zapoznawania się z wykazem mandatów udzielonych przez Komisję Europejską na opracowanie europejskich norm zharmonizowanych i na opracowanie wytycznych do europejskich aprobat technicznych (patrz: www.inzynierbudownictwa.pl).
Z obecną sytuacją na rynku stali zapoznał zebranych dr Romuald Talarek, prezes zarządu Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej. Na rynku tym sytuacja poprawia się, przy czym polskie hutnictwo może pochwalić się tym, że jest nowoczesne i proekologiczne, a np. w zakresie kształtowników Polska zaczyna być znaczącym producentem.
Wiele miejsca poświęcono nowoczesnym materiałom i technologiom oraz realizacjom krajowego przemysłu stalowego, ważnym dla inwestycji drogowych. 
 
Krystyna Wiśniewska
 
 
Instytut Badawczy Dróg i Mostów stał się europejską jednostką notyfikowaną. 8 stycznia br. został wpisany do bazy danych Komisji Europejskiej lub NANDO CPD. Dział Certyfikacji Wyrobów Instytutu może prowadzić certyfikację wyrobów w zakresie obowiązkowym (ocena zgodności wyrobu i zakładowej kontroli produkcji) z wymaganiami norm zharmonizowanych, zgodnie z nadanym zakresem notyfikacji. Certyfikacja ta upoważnia producentów do oznaczania wyrobów budowlanych symbolem CE. Oprócz tego Instytut prowadzi certyfikację na zgodność z wymaganiami polskich norm i polskich aprobat technicznych, upoważniającą producentów do oznaczania wyrobów budowlanych znakiem budowlanym, zgodnie z określonym zakresem akredytacji jednostki certyfikującej.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in