Krawędzie kostek brukowych mają różnorodne formy wykończenia, co wiąże się z ich cechami użytkowymi i zastosowaniem.
Fot. Fotolia.com
Krawędź kostki brukowej jest detalem wymagającym od producenta szczególnej uwagi. Jest to bowiem najbardziej wrażliwy fragment, podatny na uszkodzenia. Jednocześnie to detal nadający kostce charakteru.
Kostki fazowane
Najprostszym rozwiązaniem zabezpieczającym jest ścięcie krawędzi, czyli wykonanie tzw. fazy. Ten prosty zabieg powoduje, że krawędzie kostki brukowej stają się niemal niewrażliwe na niezbyt delikatny montaż, a także bardzo odporne na duże obciążenia podczas eksploatacji. Dzięki temu znacznie wydłuża się żywotność nawierzchni, niezależnie od tego jak intensywnie jest użytkowana. Fazowane krawędzie podkreślają też charakterystyczny rysunek fug, nadając powierzchni klasycznego wyglądu.
Mają one jednak pewne wady. Zwiększają hałas emitowany przez przejeżdżające pojazdy. Poza tym są niewygodne w użytkowaniu dla dzieci (także w wózkach), osób starszych, niepełnosprawnych i rowerzystów (kostka z fazą jest nieodpowiednim materiałem na ścieżki rowerowe). Niezbyt wygodnie się ją również odśnieża.
Kostka bez fazy
Alternatywą jest więc kostka bez fazy, z ostro wykończonymi narożnikami. Efektem jej zastosowania jest gładka nawierzchnia z bardzo delikatnym rysunkiem fug. Jest cicha, wygodna do użytkowania przez pieszych i odśnieżania, nadaje się na ścieżki rowerowe i inne utwardzone płaszczyzny o niewielkim planowanym obciążeniu.
Wadami kostek bez fazy są: konieczność delikatnego traktowania przy układaniu, nie są w stanie wytrzymać bez uszkodzeń zbyt dużej ilości i zbyt ciężkich pojazdów.
Kostka z mikrofazą
Kostka z mikrofazą stanowi ona swojego rodzaju wariant przejściowy – ma ściętą krawędź, ale głębokość fazy jest znacznie mniejsza niż w kostce fazowanej. Dzięki temu jest wystarczająco odporna, wystarczająco wygodna i wystarczająco cicha. Nie najlepsza do brukowania narażonej na duże obciążenia strefy dostaw i nie nadająca się do wykonywania dróg rowerowych, ale bardzo dobra do nawierzchni o sporym natężeniu niezbyt ciężkiego ruchu kołowego, a także do ciągów pieszo-jezdnych. Także pod względem estetyki kostka brukowa z mikrofazą plasuje się pośrodku. Nie daje tak mocnego rysunku fug jak kostka z normalną fazą, jest on jednak widoczny znacznie bardziej niż w wypadku elementów z ostro zakończonymi krawędziami.
Przekroje poszczególnych rodzajów kostki
A. Kostka z fazą
B. Kostka z mikrofazą
C. Kostka bez fazy
1. Kostka brukowa
2. Fuga
3. Podsypka
4. Podbudowa
Źródło: Buszrem
Polecamy też: Czy tylko nawierzchnie asfaltowe sprzyjają aktywnemu wypoczynkowi na rowerze?