Czas pogłosu można regulować przez zmiany fizyczne w geometrii lub elementach wykończeniowych sal oraz przez zmianę wrażenia pogłosowości z użyciem systemów elektroakustycznych.
W ostatnich latach z wielu powodów, m.in. ekonomicznych, praktycznych czy lokalizacyjnych, występuje coraz większa potrzeba budowy wielofunkcyjnych sal widowiskowych np. w małych miastach. Zakłada się, że w tego typu miejscu mają się odbywać projekcje kinowe, koncerty wspomagane systemem nagłośnieniowym, spektakle teatralne czy różnego rodzaju prelekcje itp. Ogólnie rzecz biorąc, organizowane tam będzie to, co zarządcy wpadnie do głowy. Założenie jest genialne, ale z akustycznego punktu widzenia bardzo problematyczne. Różne funkcje wymagają różnych wartości parametrów akustycznych. W związku z tym bardzo korzystnym, czasami wręcz niezbędnym, rozwiązaniem jest stosowanie elementów architektonicznych oraz elektronicznych zmieniających warunki akustyczne wnętrza.
© psdesign1- Fotolia.com
Dlaczego jest to takie ważne? Warunki akustyczne wnętrza projektowanej sali widowiskowej mają znaczący wpływ na subiektywny odbiór i ocenę docierających do słuchacza dźwięków. W celu przedstawienia problemu skupimy się na jednym parametrze, czasie pogłosu, dlatego że w akustyce wnętrz jest na tyle istotny, iż określa w pewnym sensie przydatność danej sali do konkretnych zadań, jakim powinna sprostać. Dla przypomnienia, czas pogłosu to parametr opisujący czas, w jakim poziom dźwięku zmniejsza się o 60 dB w pomieszczeniu po wyłączeniu źródła. Najlepszym przykładem miejsca, w którym pogłos, czyli zanik dźwięku, słychać wyraźnie, są kościoły czy katedry. Często można się spotkać z sytuacją, że dźwięk w tych miejscach wybrzmiewa tak długo, że pierwsze słowo maskuje każde kolejne. Tym podstawowym i jednym z najpopularniejszych parametrów operuje się, aby dostosować pomieszczenie do danej funkcji. Wartość, przy której dana funkcja będzie zrealizowana z najwyższą jakością, nazywa się optymalnym czasem pogłosu. W przypadku sali wielofunkcyjnej sala wymaga kilku takich optymalnych czasów.
Dlaczego i skąd wiadomo, że dany czas jest optymalny? Zbiór optymalnych wartości czasu pogłosu został zestawiony na podstawie zmierzonych czasów pogłosu pomieszczeń, które zostały uznane przez publiczność, krytyków muzycznych i teatralnych oraz samych wykonawców za najlepiej dopasowane akustycznie do danej funkcji. W znacznej mierze wartości te zależą więc od subiektywnych ocen słuchaczy. Ponadto są one zależne od kubatury danego wnętrza. Istotę „dopasowania” akustycznego wnętrza do funkcji przedstawię na przykładzie sal kinowych, gdzie wszystkie efekty przestrzenne związane z pogłosem zarejestrowane są na nośniku dźwiękowym filmu. Ze względu na to, że są one dobierane na etapie produkcji, sala kinowa pod względem zjawisk pogłosowych powinna wpływać minimalnie na dźwięk, czyli charakteryzować się krótkim czasem pogłosu. W innym przypadku słuchacz może mieć problemy z rozróżnianiem kierunków, z których dochodzi dźwięk, ponieważ wszystko będzie się zlewać w jedność, a cały zabieg producencki zostanie zmarnowany.
Rys. 1 Schematyczne przedstawienie kurtyn akustycznych
W celu zrozumienia problemu przyjrzyjmy się wymaganiom dla konkretnych funkcji. W tabeli przedstawiono zestawienie optymalnych wartości czasu pogłosu dla różnych funkcji w zależności od kubatury pomieszczenia. Zestawienie zostało opracowane na podstawie wielu zaleceń spotykanych w literaturze fachowej, w związku z tym zamiast konkretnych wartości przedstawione są zakresy.
Tabela pokazuje, jak istotne jest wprowadzenie możliwości zmiany parametrów akustycznych wewnątrz pomieszczenia. W przypadku sal o zmiennych funkcjach różnica między optymalnymi czasami pogłosu dla kubatury 1000 m3 może wynosić ponad 300%. W związku z tym, przyjmując w projekcie czy realizacji jedną ze skrajnych wartości, dopuści się do tego, że sala nie będzie w stanie oddać w pełni walorów muzycznych prezentowanego materiału lub że mowa będzie niezrozumiała, a efekty dźwiękowe projekcji kinowych nie będą brzmiały odpowiednio.
Biorąc pod uwagę przedstawione dane i założenie uzyskania wielofunkcyjności sali o odpowiednich, zgodnych z wytycznymi literaturowymi, warunkach, niezbędne jest osiągnięcie zmiennych parametrów akustycznych w pomieszczeniu. Na szczęście są metody to umożliwiające. Interesujący nas parametr, czyli czas pogłosu, można regulować na dwa główne sposoby: architektonicznie – przez zmiany fizyczne w geometrii lub elementach wykończeniowych sal, oraz elektronicznie – przez zmianę wrażenia pogłosowości z użyciem systemów elektroakustycznych.
Tab. Zestawienie zakresów optymalnych wartości czasu pogłosu w zależności od funkcji
Funkcja |
Kubatura [m3] |
|||
1000 |
5000 |
10 000 |
20 000 |
|
Kino |
0,4-1,0 s |
0,5-1,1 s |
0,8-1,2 s |
1,0-1,3 s |
Sala audytoryjna |
0,7-0,95 s |
0,75-1,2 s |
0,85-1,3 s |
1,1-1,4 s |
Teatr dramatyczny |
0,6-1,4 s |
0,8-1,4 s |
0,9-1,6 s |
1,0-2,0 s |
Sala koncertowa |
0,9-1,9 s |
1,5-2,1 s |
1,6-2,4 s |
1,7-2,6 s |
Opera |
1,14-1,6 s |
1,3-1,6 s |
1,4-1,8 s |
1,46-2,0 s |
Metody architektoniczne nazywa się również sposobami mechanicznymi lub pasywnymi. W tym przypadku bezpośredni wpływ na parametry akustyczne mają fizyczne zmiany w danym pomieszczeniu. Rozwiązania te opierają się najczęściej na ruchomych elementach wystroju, ruchomych elementach technicznego wyposażenia danej sali oraz komorach sprzężonych akustycznie z salą. Są to niestety metody często ingerujące w odbiór wizualny wnętrza, co nie tylko nie musi być dobrze odebrane przez użytkowników, ale nie jest lubiane również przez samych architektów. Pasywne sposoby regulacji czasu pogłosu można podzielić na dwa, wynikające z czynników wpływających na parametr, główne typy rozwiązań: zmienna kubatura pomieszczenia oraz zmienna chłonność akustyczna pomieszczenia.
Rozwiązanie zmiennej kubatury głównie polega na zwiększaniu objętości sali bez stosowania dodatkowej chłonności akustycznej. Należy zauważyć, że wartość parametru czasu pogłosu jest bezpośrednio zależna od kubatury danego pomieszczenia. Im większa jest kubatura, tym dłuższy jest czas pogłosu. Osiągnięcie dużych zmian w objętości pomieszczenia wymaga jednak wiele kunsztu oraz pomysłowości od architektów i technologów, gdyż są to rozwiązania skomplikowane. Można wyróżnić dwie główne metody uzyskiwania zmiany czasu pogłosu przez zmianę objętości.
Po pierwsze, uzyskuje się to przez zastosowanie dodatkowych pomieszczeń, tzw. komór pogłosowych, połączonych z salą. Są to pomieszczenia przylegające do danej sali połączone z nią odpowiednio dużymi, dokładnie określonymi przez akustyka, otworami. Pomieszczenia takie są wtedy sprzężone akustycznie, czyli wpływają na siebie wzajemnie w procesie tworzenia zjawiska pogłosowego.
Rys. 2 Schematyczne przedstawienie paneli otwieranych
Drugą metodą związaną ze zmianą objętości wnętrza jest zastosowanie przegród pionowych lub poziomych ruchomych. Obniżenie sufitu czy przesunięcie ściany w głąb pomieszczenia powoduje zmniejszenie kubatury, a co za tym idzie skrócenie czasu pogłosu. Jeżeli takie rozwiązanie się stosuje, to najczęściej są to ruchome sufity podwieszane pod stropem. Te metody są jednak niezwykle skomplikowane i wymagające. Systemy umożliwiające poruszanie sufitami muszą być zaprojektowane z niezwykłą uwagą, mając na względzie nie tylko czynniki akustyczne, ale głównie czynniki związane z bezpieczeństwem widzów i muzyków.
Metody polegające na zmianie chłonności akustycznej sali są znacznie łatwiejsze od metod związanych ze zmianami objętości i dają wyraźnie słyszalne efekty. Jak sama nazwa sugeruje, sposoby te opierają się na wprowadzeniu do sali dodatkowej chłonności akustycznej w postaci np. ustrojów akustycznych. Najprościej mówiąc, skrócenie czasu pogłosu jest efektem tego, że fala, padając na dodaną powierzchnię pochłaniającą, wytraca energię wskutek tarcia. Jest to również metoda najbardziej zrównoważona architektonicznie, gdyż nie wymaga, w porównaniu z metodą zmiany objętości, dodatkowych przestrzeni. Co więcej, wymienione metody są znacznie bardziej przystępne cenowo i łatwiejsze w obsłudze. Najpopularniejszym rozwiązaniem w różnego rodzaju obiektach są kotary oraz banery akustyczne. Jest to rozwiązanie architektonicznie przyjazne, ponieważ elementy systemu mogą się chować w przeznaczonych do tego przestrzeniach. W przypadku wysuwanych banerów kasety można zabudować w elementach sali, na przykład pod balkonami. W efekcie schowane nie zakłócają koncepcji wizualnej pomieszczenia. Równie ciekawym rozwiązaniem mającym na celu zmianę czasu pogłosu za pomocą zmiennej chłonności akustycznej są otwierane oraz rozsuwane panele.
Rys. 3 Schematyczne przedstawienie paneli rozsuwanych
W przypadku gdy panel jest zamknięty, cała powierzchnia jest twarda i mocno odbijająca. Gdy zależy nam na skróceniu czasu pogłosu, panel należy otworzyć i odsłonić materiały pochłaniające będące po jego drugiej stronie. Wykorzystując to rozwiązanie, można uzyskać stosunkowo dużą różnorodność efektów. Jego skuteczność w znacznej mierze jest zależna od materiału umieszczonego za panelem.
Panelami opierającymi się na podobnej zasadzie jak otwierane są panele rozsuwane oraz żaluzjowe. W przypadku gdy jest to typ przesuwany, zainstalowane są dwie płyty perforowane, które po zamknięciu powinny się szczelnie zazębiać, a gdy są otwarte, nałożyć się na siebie. W efekcie można zmieniać właściwości akustyczne z pochłaniających na odbijające przy zachowaniu płynnej regulacji.
W związku z tym istnieje możliwość dość dokładnej zmiany parametrów. Rzadko stosowaną, jednak bardzo ciekawą metodą są panele obrotowe. Mogą to być panele dwu- lub trzystronne, które się obracają wokół własnej osi. Każda ze stron wykończona jest w inny sposób, tak aby powierzchnie miały różne parametry akustyczne. Najczęściej spotyka się panele dwustronne o powierzchni pochłaniającej oraz odbijającej.
Drugą główną metodą regulacji czasu pogłosu w salach wielofunkcyjnych jest wykorzystanie systemów elektroakustycznych. Systemy takie dają bardzo duże możliwości zmiany parametrów akustycznych przy niewielkim wpływie wizualnym na wnętrze obiektu. Wielu specjalistów twierdzi nawet, że uzyskanie odpowiedniej akustyki sali dobrej dla mowy oraz muzyki jest często niemożliwe bez użycia systemów elektronicznych, co może wskazywać na to, jak wiele zalet ma ten system. Rozwiązanie takie można zdefiniować jako system, który umożliwia zwiększenie naturalnego czasu pogłosu w pomieszczeniu przy jednoczesnym równomiernym rozproszeniu energii dźwięku. Rozwiązanie to nazywa się często wirtualną akustyką lub aktywną akustyką. Jest to związane z regulacją parametrów w sposób elektroniczny w porównaniu ze sposobami architektonicznymi (pasywnymi), które wymagają zmian fizycznych pomieszczenia. Wirtualna akustyka nawiązuje do efektu, jaki przynosi taki system. Można powiedzieć, że tworzona jest iluzja, w której słuchacz znajduje się w wirtualnym akustycznie środowisku. Może ono być całkowicie inne od przestrzeni, w której aktualnie przebywa. Sens stosowania takiego systemu wynika z jego dużych możliwości oraz ograniczeń związanych z rozwiązaniami architektonicznymi.
Rys. 4 Schematyczne przedstawienie paneli obrotowych dwustronnych
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii związanych z zaawansowanym cyfrowym przetwarzaniem dźwięku, wzmacniaczami dźwięku, systemami głośnikowymi oraz mikrofonowymi elektroniczna imitacja właściwości akustycznych daje możliwość dużych zmian, m.in. czasu pogłosu przy bardzo małej, w stosunku do rozwiązań architektonicznych, ingerencji w wystrój wnętrza. Elementy systemu elektroakustycznego, mikrofony i głośniki mogą być umieszczane w obiekcie w sposób wręcz niezauważalny. Jeżeli system jest planowany już na etapie projektowania całego obiektu, jego elementy można zintegrować z salą i ukryć je całkowicie. Gdy jednak system jest instalowany w gotowym obiekcie, nie są wymagane znaczące zmiany budowlane, a konstrukcyjne praktycznie są niepotrzebne, co w wielu przypadkach jest czynnikiem najistotniejszym.
Rafał Zaremba