Budowa geologiczna podłoża ma bardzo duże znaczenie dla każdej nowej inwestycji. Nie inaczej jest również w Polsce.
Ponadto w naszym kraju coraz większą uwagę poświęca się estetyce i architekturze oraz aspektom środowiskowym związanym z terenami chronionymi, co często determinuje ostateczny przebieg budowy i wielkość obiektu.
Z perspektywy firmy wykonawczej często spotykamy się z problematycznymi zagadnieniami posadowienia. Doświadczenie realizacyjne, rzetelne badania i analizy oraz możliwość wpływu na zastosowane rozwiązania projektowe pomagają w optymalnym doborze konstrukcji i sposobu jej posadowienia, uwzględniającego występujące w danym miejscu warunki gruntowe.
Doskonałym tego przykładem może być obiekt WS-17 w ciągu drogi S3 stanowiącej obwodnicę miasta Świebodzin. Składający się z 23 (24) przęseł wiadukt o długości całkowitej 936 m umożliwia bezkolizyjny przejazd nad wieloma przeszkodami: drogą gminną, drogą krajową nr 3, rzeką Strugą Świebodzińską, ul. Poznańską i linią kolejową Warszawa – Berlin. Obiekt ten został wykonany w technologii nasuwania podłużnego, a posadowienie zrealizowano w złożonych warunkach gruntowych na palach Franki NG.
Dostępne współcześnie, zróżnicowane technologie palowania pozwalają na bezpieczne posadowienie coraz większych, masywniejszych i zaawansowanych technologicznie konstrukcji, często wymagających niemalże zerowego, równomiernego osiadania. Jest to szczególnie istotne w budownictwie drogowo-mostowym oraz w energetyce zarówno wiatrowej, jak i konwencjonalnej. Przy takich ograniczeniach bardzo dobrze sprawdza się zmodernizowana technologia FRANKI NG.
Michał Kasperczyk
prezes zarządu Franki Polska sp. z o.o.