Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Ruszył nowy cykl spotkań Rady Naukowej przy GDDKiA

22.02.2019

Generalny dyrektor zainicjował nowy cykl spotkań Rady Naukowej, w której skład wchodzą profesorowie politechnik w Polsce. W posiedzeniu po raz pierwszy udział wzięli również przedstawiciele branży budowlanej. Taki dualizm – z jednej strony praktyczne doświadczenie branży budowlanej, z drugiej bogata wiedza akademicka – ma przyczynić się do jeszcze większej efektywności działań realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Współpraca GDDKiA z Radą Naukową ma na celu m.in. wsparcie bieżących jak i strategicznych działań inwestycyjnych wiedzą i doświadczeniem środowiska akademickiego. Generalny dyrektor poprosił radę o omówienie podczas najbliższych spotkań takich aspektów, jak chociażby bezpieczeństwo ruchu drogowego, technologia konstrukcji dróg szybkiego ruchu czy ustandaryzowanie obiektów inżynieryjnych.

W zakresie bezpieczeństwa generalny dyrektor wskazał między innymi temat bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, w tym określenia wytycznych do sposobu realizacji oraz wyznaczania lokalizacji przejść dla pieszych. Podkreślił konieczność przeprowadzenia audytu istniejących przejść na sieci dróg krajowych i oceny ich widoczności oraz oznakowania. Generalny dyrektor poddał także pod dyskusję pozostawienie w gestii wykonawców wyboru rodzaju nawierzchni na realizowanej przez nich inwestycji. Wówczas GDDKiA, opisując przedmiot zamówienia, posługiwałaby się parametrami czysto technicznymi, takimi jak nośność, trwałość zmęczeniowa, właściwości przeciwpoślizgowe czy równość podłużna i poprzeczna. Wykonawcy wybierając pomiędzy „betonem” lub „bitumem” mogliby podejmować decyzję o specjalizacji w zakresie jednej z tych technologii lub rozwoju kompetencji w obydwu. Umożliwiłoby to lepsze wykorzystywanie know-how lub posiadanych zasobów wykonawców. Wypracowane w tym zakresie rozwiązanie mogłoby przyczynić się do spadku cen przy równoczesnym zachowaniu, a nawet poprawie jakości.

 

 

Innowacje na drogach to kolejne wielowątkowe zagadnienie do przebadania: od wdrożenia bardziej intuicyjnego oznakowania, zwanego obecnie eksperymentalnym, i związanej z tym potrzeby dostosowania przepisów do obecnych realiów aktywnego oznakowania dróg, w tym także komunikacji infrastruktury drogowej z pojazdami, również autonomicznymi, po ładowanie indukcyjne. Do tego integracja dużych systemów KSZR i KSPO oraz lepsze wykorzystanie istniejących kanałów technologicznych, np. dla równoległej budowy sieci 5G oraz światłowodów.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+