Niewielkie otwory i niedokładności wykonawcze mogą doprowadzić do spadku izolacyjności akustycznej całej przegrody o kilka decybeli, co w obiektach studyjnych jest niedopuszczalne.
Zagadnienia akustyczne związane z projektowaniem oraz budową studia nagrań są skomplikowane i wielowarstwowe. Wymagają od projektanta bardzo szerokiego spojrzenia na temat, uwzględniając wiele czynników, a od wykonawcy – precyzji w detalach. Niedokładność może skutkować zaprzepaszczeniem początkowych założeń projektowych. Artykuł ten przybliży ogólne zagadnienia budowlane, związane z projektowaniem studia nagrań, które są bardzo istotne ze względów akustycznych.
Studio nagrań to najczęściej kompleksy, w których skład wchodzi wiele sal o różnych funkcjach. Podstawowymi pomieszczeniami, które powinny znajdować się w profesjonalnym obiekcie tego typu, są reżyserka – pomieszczenie, w którym realizator dźwięku odsłuchuje rejestrowany materiał – oraz zasadnicze pomieszczenie studio – miejsce, w którym znajdują się rejestrowani muzycy/instrumenty. Ponadto często można się spotkać z pomieszczeniami jak kabina lektor- ska (pomieszczenie przeznaczone do rejestracji głosu) i amplifikatornia (pomieszczenie przeznaczone na urządzenia studyjne). Każde pomieszczenie powinno spełniać niezbędne, określone przez specjalistę, parametry akustyczne, aby uzyskać wysoką jakość realizowanych nagrań. Znajomość podstawowych zagadnień z dziedziny akustyki budowlanej i akustyki wnętrz pozwoli zrozumieć rozwiązania przyjmowane w tego typu obiektach.
Od początku fala akustyczna jest lokalnym zaburzeniem ciśnienia, które rozchodzi się w ośrodku sprężystym. W przypadku powietrza falą akustyczną są drgające cząstki. Jeżeli cząstki te drgają z odpowiednio dużą amplitudą oraz z częstotliwością z zakresu 20-20 000 Hz, powinny być słyszalne przez osobę o normalnym, zdrowym słuchu.
Rys. 1 Zjawiska zachodzące przy padaniu fali akustycznej na przeszkodę
Gdy fala akustyczna pada na przeszkodę, np. przegrodę w postaci ściany, można zaobserwować rozkład jej energii w różne formy. Część energii zostaje odbita, część pochłonięta, a część przenikająca dalej (rys. 1). Odbicie fali określa zależność między jej długością a wymiarami przeszkody. Należy pamiętać, że im większa częstotliwość, tym krótsza fala. Tabela podaje przykładowe wartości wyznaczone dla propagacji fali w powietrzu. Ogólnie można stwierdzić, że gdy długość fali jest znacznie większa od wymiarów elementu, na którym ma się odbić, fala przenika przez niego. W przypadku gdy wymiary są ok. 2-4 razy większe, występuje odbicie. Gdy wymiary przeszkody są porównywalne do długości fali, następuje rozproszenie, czyli rozprowadzenie energii w różnych kierunkach. Ponadto czynnikami, od którego zależy odbicie, jest struktura i parametry fizyczne przeszkody.
To, jaka część energii fali akustycznej zostanie pochłonięta, zależy od struktury materiału. W obiektach studyjnych standardem jest stosowanie tzw. absorberów, czyli ustrojów akustycznych pochłaniających dźwięk. Pozwala to dokładniej zapanować nad warunkami akustycznymi panującymi w pomieszczeniach.
Energia przenikająca objawia się propagacją dźwięku po drugiej stronie danej przeszkody. Fala pobudza do drgań przegrodę, która następnie, drgając, emituje falę np. do kolejnego pomieszczenia. Warto skupić się na tym zagadnieniu.
Z akustycznego punktu widzenia projekt studia możemy podzielić na dwie części: akustykę budowlaną, która opisuje zjawiska zachodzące w budynku związane z ochroną przeciw- dźwiękową i przeciwwibracyjną, oraz akustykę wnętrz, która opisuje zachowanie fali akustycznej rozchodzącej się wewnątrz pomieszczenia. Akustyka budowlana związana jest ze zjawiskami zachodzącymi między pomieszczeniami oraz ich wpływem na siebie, a także aspektami związanymi z instalacjami. Jednym z najważniejszych parametrów tego działu jest izolacyjność akustyczna. Parametr ten, związany z transmisją energii akustycznej przez przegrody (podłogi, stropy, ściany), jest miarą skuteczności danej przegrody w ograniczaniu przepływu dźwięku. Izolacyjność akustyczna jest zależna od częstotliwości sygnału padającego i wyższa dla dużych częstotliwości. Im wyższa wartość izolacyjności akustycznej, tym lepiej działa dana przegroda jako bariera dla dźwięku.
Tab. Długość fali rozchodzącej się w powietrzu dla przykładowych wartości częstotliwości
Częstotliwość [Hz] |
Długość fali [m] |
100 |
3,44 |
1 000 |
0,344 |
5 000 |
0,0688 |
10 000 |
0,0344 |
16 000 |
0,0215 |
20 000 |
0,0172 |
W obiektach studyjnych konieczne jest uzyskanie jak największej izolacyjności akustycznej. Celem tego jest uniknięcie przesłuchu, czyli zjawiska, w którym w jednym pomieszczeniu słyszymy dźwięki pochodzące z sąsiednich (lub dalszych). Do poprawnego realizowania nagrań niezbędne jest, aby osoba pracująca w reżyserce słyszała jedynie dźwięk z systemu elektroakustycznego, mimo sąsiedztwa pomieszczania studia, w którym w tym samym czasie grają muzycy. Biorąc pod uwagę to, że instrumenty mogą generować bardzo wysokie poziomy ciśnienia akustycznego (gra na perkusji może wytwarzać dźwięk na poziomie nawet 110 dB SPL, gdzie około 130 dB SPL to próg bólu), izolacyjność akustyczna między wspomnianymi wcześniej pomieszczeniami musi mieć dużą wartość.
Problemem są nie tylko dźwięki padające drogą powietrzną na przegrody, ale także powstałe w wyniku pobudzenia powierzchni do drgań. Przykładowo pobudzana do drgań podłoga może przenieść dźwięk do sąsiednich pomieszczeń mimo wysokiej izolacyjności przegród pionowych. W związku z tym niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej ochrony nie tylko przed dźwiękiem rozchodzącym się w powietrzu, ale także przed drganiami. Najlepszym sposobem na rozwiązanie opisanych problemów jest stosowanie koncepcji box in box, czyli pudełko w pudełku. Ogólnym założeniem tej metody jest, jak sama nazwa wskazuje, wybudowanie pomieszczenia w innym pomieszczeniu. Teoretycznie wewnętrzne pudełko (pomieszczenie) powinno być całkowicie odizolowane od pudełka – pomieszczenia zewnętrznego. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko odpowiednią izolacyjność akustyczną, ale także niezbędną ochronę przed wibracjami.
W praktyce niemożliwe jest, aby pomieszczenie lewitowało w drugim, a należy bezwzględnie unikać sytuacji, w której wszystkie ściany pudełka zewnętrznego i wewnętrznego położone są na tej samej powierzchni – dźwięk może przenosić się podłogą. W związku z tym należy projektować podłogi pływające, czyli podłogi postawione na warstwie wibroizolacyjnej, np. w postaci specjalistycznych podkładek wibroizolacyjnych lub systemów sprężynowych.
Można spotkać kilka sposobów rozwiązywania odizolowywania ścian w koncepcji box in box. Bardzo ważne jest, aby zachować odpowiednią dylatację akustyczną między ścianami wewnętrznego i zewnętrznego pudełka. Im większa ta odległość, tym w efekcie większa izolacyjność akustyczna takiej przegrody. Dodatkowo dylatacja może zostać wypełniona wełną mineralną, co jeszcze dodatkowo podniesie skuteczność tłumienia dźwięków przez przegrodę. Ponadto ściany muszą zostać odizolowane od posadzki pomieszczenia zewnętrznego, gdyż dźwięki docierające np. przez podłogę z pozostałej części obiektu mogą pobudzić do drgań ścianę i wyemitować dźwięk do studia, co może ostatecznie zakłócić nagrania. W tym celu również stosuje się odpowiednią wibroizolację. Podejścia w tym zagadnieniu są dwa: ściany można postawić na osobnych, niezależnych od podłogi pływającej systemach wibroizolacyjnych lub postawić je na istniejącej podłodze pływającej. W pierwszym przypadku należy pamiętać, aby zachować dylatację akustyczną między podłogą pływającą a ścianą. Najczęściej wykonuje się to w formie wełny mineralnej lub paska odpowiednio dobranej maty wibroizolacyjnej. W drugim przypadku niezbędne jest dobranie odpowiedniego systemu wibroizolacyjnego, który będzie skutecznie działał oraz wytrzyma obciążenie związane z postawieniem przegrody. Oba rozwiązania są bardzo skuteczne i równie często stosuje się je w wielu obiektach nie tylko studyjnych, ale także innych, w których funkcje dźwiękowe są bardzo ważne (sale koncertowe, teatralne itp.).
Ostatnią częścią takiego akustycznego pudełka jest sufit. Odpowiednia konstrukcja sufitu, najczęściej złożona z kilku warstw materiałów (np. płyt gipsowo-kartonowych z wełną mineralną), musi również być zainstalowana tak, aby zachować możliwie największą dylatację między stropem pudełka zewnętrznego. Najprostszym rozwiązaniem jest taki montaż sufitu, podczas którego opiera się jego konstrukcję na ścianach, już odizolowanych, pudełka wewnętrznego. W ten sposób zamkniemy wewnętrzne pomieszczenia, nie łącząc sufitu z pomieszczeniem zewnętrznym. W przypadku gdy z np. z powodu konstrukcyjnego nie możemy już bardziej obciążyć ścian, musimy sufit podwiesić do konstrukcji pudełka zewnętrznego. Rozwiązanie to wymaga zastosowania odpowiednich, dopasowanych do danego obciążenia, zawiesi wibroizolacyjnych. Taki podwieszony sufit powinien „zanurzyć się” w pudełku wewnętrznym, tak aby jego poziom był poniżej szczytu ścian. Niezbędne jest także uszczelnienie łączenia sufitu ze ścianami materiałem plastycznym o dużej gęstości, na przykład akrylem. Błędem jest używanie standardowych pianek montażowych jako wypełniaczy takich przerw, gdyż ich właściwości izolacyjne są niewielkie.
Rys. 2 Schemat konstrukcji box in box (źródło: http://www.mason-uk.co.uk)
Przy tym wszystkim należy pamiętać, że niewielkie otwory i niedokładności wykonawcze mogą doprowadzić do spadku izolacyjności akustycznej całej przegrody o kilka decybeli, co w obiektach studyjnych jest niedopuszczalne.
Kolejnym bardzo ważnym aspektem pomieszczeń kompleksu studyjnego są okna komunikacyjne oraz drzwi. Okna komunikacyjne mają na celu ułatwienie kontaktu wzrokowego między realizatorem dźwięku pracującym w reżyserce a muzykami lub lektorem w studiu. Również w tym przypadku musimy zachować odpowiednią dylatację akustyczną między sąsiadującymi pomieszczeniami. Nie można dopuścić do sytuacji, w której okno działa jak mostek akustyczny, czyli droga, którą może przenosić się dźwięk drogą materiałową lub powietrzną bezpośrednio z jednego do drugiego pomieszczenia. W związku z tym najlepszym rozwiązaniem jest zainstalowanie dwóch niezależnych okien w ścianach każdego pomieszczenia (reżyserki i studia). Najlepsze parametry izolacyjności akustycznej uzyskuje się przy zastosowaniu okien składających się z szyb laminowanych o różnej grubości, gdzie laminatem jest specjalna warstwa akustyczna. Ponadto powinno się dążyć do tego, aby grubości różniły się nie tylko w ramach jednego laminatu, ale także w ramach całego, czyli dwóch niezależnych okien. Najgrubsza warstwa powinna się znajdować od strony najgłośniejszych źródeł, czyli najczęściej od strony pomieszczenia studia nagraniowego. Ujednolicenie grubości może spowodować spadki izolacyjności akustycznej w pewnym pasmach częstotliwości, co jest skutkiem efektu koincydencji. Ponadto izolacyjność całej przegrody zależy od stosunku powierzchni okna do powierzchni ściany, co wiąże się z mniejszą izolacyjnością akustyczną okien w porównaniu z przegrodami masywnymi. Im większe okno, tym mniejsza skuteczność w tłumieniu dźwięków całej przegrody. W związku z tym należy unikać projektowania wielkich okien, których celem jest jedynie ogólny pogląd na sytuację w drugim pomieszczeniu. Projektuje się kompleksy studyjne, które nie mają okien komunikacyjnych w ogóle. W zamian zastosowane są systemy wizyjne oparte na kamerach i ekranach. Mimo wszystko możliwość kontroli „na żywo” jest subiektywnie lepsza niż „przez telewizor”. Pustkę przy krawędziach między poszczególnymi oknami można zamaskować na przykład tkaniną. Warto zaznaczyć, że maskownica powinna mieć czarny kolor, dzięki czemu uniknie się niekorzystnego odbicia światła, które może utrudnić komunikację i ograniczyć widoczność.
Kolejnym zagadnieniem związanym z komunikacją, bez którego pomieszczenia nie mogłyby funkcjonować, są drzwi. Ten element także wymaga dokładnego zaprojektowania i wykonania, ponieważ podobnie jak w przypadku okien drobne zaniedbania mogą mieć duże konsekwencje w całkowitym efekcie. W związku z tym, że przyjęto do rozważań rozwiązanie box in box, niezbędne jest wstawienie dwóch par drzwi, po jednej w każdą ścianę pudełka. Obie pary powinny się cechować bardzo wysokimi parametrami akustycznymi. Nie można założyć, że skoro są dwie, to jedne mogą być bardzo dobre, a drugie zwyczajne, bo w ten sposób całkowicie zaprzepaścimy sedno koncepcji pudełka w pudełku. Drzwi takie, mimo gwarancji producenta o wysokim parametrze izolacyjności akustycznej, powinny być bardzo masywne. dodatkowo muszą być wyposażone w podwójną uszczelkę na obwodzie. Niezbędne jest również zastosowanie uszczelki opadającej, która domyka przestrzeń pod drzwiami. Należy pamiętać, że aby uzyskać bardzo dobrą izolacyjność akustyczną, wskazane wymagania powinny być spełnione dla obu par drzwi. Przestrzeń między drzwiami powinna być, tak jak w przypadku okien, odpowiednio zamaskowana materiałem elastycznym. Również w tym przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie napiętej tkaniny.
W kompleksach studyjnych niezbędne jest połączenie sygnałowe między poszczególnymi pomieszczeniami. dzięki zastosowaniu techniki cyfrowej coraz częściej są to niewielkie wiązki przewodów, jednak duża część użytkowników wciąż chce mieć możliwość połączeń analogowych, co wiąże się z większymi wiązkami przewodów. Ponadto pomieszczenia potrzebują przyłączy elektrycznych oraz oświetlenia, co również wiąże się z prowadzeniem okablowania. Wiązki przewodów powinny być prowadzone między ścianami pudełek i jedynie „wchodzić” do poszczególnych pomieszczeń. Przy tworzeniu takiej sieci z wykorzystaniem korytek kablowych należy pamiętać, że nie wolno ich opierać na obu ścianach dylatacji między pomieszczeniami. Takie połączenie skutkuje powstaniem mostka akustycznego, co w efekcie umożliwia przenoszenie dźwięku bezpośrednio z jednego pomieszczenia do drugiego, czyli dochodzi do spadku izolacyjności akustycznej. Bezwzględnie należy unikać przebić między pomieszczeniami w prostej linii. Przepusty takie powinny wychodzić z jednego pomieszczenia, załamać się w dylatacji, idąc wzdłuż ścian minimum 1 m, i dopiero wejść do kolejnego pomieszczenia.
Jeżeli chodzi o samo otworowanie ścian na potrzeby wstawiania przyłączy, wyprowadzania kabli i tym podobnych, zabezpieczenie akustyczne zależy od ich wielkości. W przypadku niewielkich otworów ? ≤ 50 mm) wystarczy wypełnienie otworu plastycznym materiałem o dużej gęstości, czyli np. masą akrylową. Należy przy tym pamiętać, aby przed wypełnieniem zabezpieczyć tylną część otworu, tak aby masa nie wylewała się w przestrzeń między ścianami. Jeżeli otworowanie jest znacznie większe, stosuje się bardziej rozbudowane rozwiązania z wykorzystaniem płyt gipsowo-kartonowych lub drewnopochodnych, które powinny być określone przez specjalistów. Podobne rozwiązania przyjmuje się również w przypadku przepustów związanych z systemem instalacji wentylacyjnej oraz klimatyzacyjnej.
I w tym przypadku należy podkreślić kolejny raz, że zaniedbanie nawet niewielkiej „dziury” w ścianie może skutkować odczuwalnym, w warunkach studyjnych, spadkiem izolacyjności akustycznej.
Przedstawione zostały ogólne zasady związane z projektowaniem pomieszczeń studyjnych w koncepcji box in box. Najważniejsze jest, aby dużo uwagi przykładać do projektu oraz wykonawstwa wszystkich elementów – nawet tych najmniejszych. Niewielkie zaniedbania w postaci złego dopasowania materiałów, pozostawiania otworów czy niedokładnego ich wypełnienia mogą zniwelować początkowe założenia związane z koncepcją pudełka w pudełku i w efekcie odczuwalnie zmniejszyć izolacyjność akustyczną. Wszystkie powyższe rozwiązania mają na celu zapewnienie odpowiednio niskiego poziomu tła akustycznego w pomieszczeniu, a także uniemożliwienie powstawania przesłuchów. Są to podstawowe cechy, jakimi powinny charakteryzować się pomieszczenia obiektów studyjnych z punktu widzenia akustyki budowlanej. Chcąc wykonać studio na najwyższym poziomie, niezbędne są konsultacje ze specjalistą z zakresu akustyki, który dobierze odpowiednie technologie i materiały. Wykończenie wnętrz tego typu pomieszczeń jest tematem również ciekawym i rozbudowanym. Wiele zależy od typu i wykorzystania pomieszczenia. Inaczej projektuje się studio przeznaczone do nagrywania muzyki, a inaczej do rejestracji lektorów. To samo dotyczy pomieszczeń reżyserskich, których wnętrza się różnią, w zależności od tego czy pomieszczenie będzie wykorzystywane do zgrywania muzyki czy na przykład wielokanałowej ścieżki dźwiękowej filmu.
Ze względu na obszerność zagadnień akustyka wnętrz studiów nagraniowych to temat na kolejne artykuły.
mgr Rafał Zaremba
Sound & Space