Przeciwdziałanie erozji wodnej jest ściśle związane z budową i eksploatacją obiektów inżynierskich, dlatego już na etapie prac projektowych należy proponować odpowiednie sprawdzone rozwiązania.
Erozja wodna i jej znaczenie
Mianem erozji (z łac. erodare – żłobić) określa się procesy mechanicznego niszczenia powierzchni skorupy ziemskiej przez różne siły przyrody – wodę, lodowiec oraz wiatr. W węższym znaczeniu termin ten obejmuje zjawiska towarzyszące niszczeniu gleby i gruntu. Klasyfikacja erozji w geograficznych warunkach Polski [1] przedstawia różne jej rodzaje, w tym erozję wietrzną i wodną (rys. 1).
Rys. 1 Klasyfikacja erozji w geograficznych warunkach Polski [1]
Procesy erozyjne można podzielić na: naturalne (geologiczne) – trwające od zarania globu ziemskiego bez udziału człowieka, oraz inicjowane działalnością człowieka. Obecnie erozja naturalna występuje tylko tam, gdzie istnieją naturalne warunki środowiska, np. w rezerwatach przyrody. W miejscach gdzie w środowisko ingeruje człowiek, obserwuje się występowanie erozji tzw. przyspieszonej [1]. Procesy erozyjne ulegają intensyfikacji w wyniku m.in. uprawy stoków, wycinania lasów, trasowania dróg oraz prac związanych z szeroko pojętą regulacją rzek i potoków. Odsłonięta w wyniku gospodarowania pokrywa glebowa znacznie słabiej opiera się procesom wietrzenia eolicznego oraz spływu wody, co ułatwia odrywanie się okruchów skał i cząstek gleby, ich wypłukiwanie oraz przemieszczanie.
Zwłaszcza w obszarach górskich zapobieganie erozji wodnej ma szczególne znaczenie z punktu widzenia gospodarczego, ochrony zasobów naturalnych, eksploatacji infrastruktury inżynierskiej oraz szlaków komunikacyjnych. Czynnikami wpływającymi na nasilenie erozji wodnej na tych obszarach są: rzeźba (znaczne spadki terenu), stosunki klimatyczno-hydrologiczne, rodzaj gleb oraz sposób użytkowania. W określonych warunkach (hydroklimatycznych, geologicznych, glebowych i in.) ekstremalne zjawiska opadowe mogą powodować inicjowanie procesów erozyjnych na trasie szlaków zrywkowych, przekształcając je w swoistego rodzaju wąwozy, mogą również powodować uszkodzenia dróg, przepustów oraz małych mostów.
Problematyka przeciwdziałania erozji wodnej jest ściśle związana z budową i eksploatacją obiektów inżynierskich (drogowych, kolejowych, wodnych) i już na etapie prac projektowych wskazane jest proponowanie sprawdzonych i efektywnych rozwiązań w tym zakresie oraz dobór materiałów, spełniających określone wymagania.
Niezwykle istotną kwestią dotyczącą przeciwdziałania erozji wodnej jest prawidłowe rozpoznanie jej rodzaju oraz określenie stopnia nasilenia. W ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat opracowano na świecie wiele metod oceny oraz nasilenia erozji wodnej. Proponowane metody różnią się między sobą np. precyzją w odzwierciedleniu rzeczywistości czy samym zakresem oceny. Metody stosowane w celu ochrony przed działaniem erozji wodnej można umownie podzielić na przyrodnicze, przyrodniczo-techniczne oraz techniczne. W ogólnym ujęciu metody przyrodnicze polegają na stosowaniu zabiegów fitomelioracyjnych obejmujących głównie zadarnienie (hydrosiew, humusowanie i in.), zakrzaczenie lub zadrzewienie. Metody techniczne mają zastosowanie wówczas, gdy procesów erozyjnych nie można ograniczyć za pomocą metod przyrodniczych, w szczególności w zabudowie potoków górskich i eksploatacji zbiorników wodnych. Są również stosowane w przypadku tarasowania zboczy, modernizacji stanu dróg i szlaków zrywkowych oraz innych prac w zakresie ochrony przed osuwiskami.
Fot. 1 Skutki wystąpienia osuwiska
Ruchy mas ziemnych i osuwiska
Ważnym problemem dla inżynierów są powierzchniowe ruchy masowe, które mogą powodować wiele komplikacji w procesie inżynieryjnego zagospodarowania obszarów. Bezpośrednią przyczyną ich powstania jest m.in. silne zwietrzenie skał, podcięcie erozyjne zbocza, przeciążenie zbocza wodą opadową lub śniegiem bądź też silne nawodnienie podłoża przez spękane warstwy [2]. Zasadniczą kwestią jest występujący rodzaj gruntu, gdyż proces ruchu mas ziemnych będzie przebiegał zupełnie inaczej w przypadku utworów okruchowych (żwiry, piaski) niż w iłach czy glinach. W żwirach i piaskach pozbawionych cząstek ilastych kohezja jest znikoma, a w piaskach bardzo drobnoziarnistych, niezawierających składników ilastych, kohezja będzie istniała głównie w obecności wody kapilarnej.
Ruchy mas ziemnych mogą występować naturalnie, mogą również być inicjowane inżynierską działalnością człowieka, m.in. poprzez: zmiany stosunków wodnych na stoku przez przecięcie warstw wodonośnych czy podcięcie stoku wkopem w wyniku przebiegu tras komunikacyjnych; obciążenia statyczne i dynamiczne powodowane nadmiernie ciężkimi konstrukcjami budowlanymi lub składowaniem materiałów na stoku; zmiany konsystencji gruntu w wyniku nadmiernego uwilgotnienia stoku; eksploatację kamieniołomów i żwirowisk; zmiany przebiegu koryt rzek i potoków, powiązane z niepożądanym spiętrzeniem wód powierzchniowych.
Stosując klasyfikację opartą na kryteriach rodzaju i prędkości ruchu oraz charakteru i mechanizmu zsuwających się po stoku mas ziemnych [2], można wyróżnić trzy grupy ruchów masowych: 1) spływy, które powstają, gdy nastąpi nasycenie warstw przypowierzchniowych wodą, zwłaszcza pokryw zwietrzelinowych, wśród których przeważają utwory pylaste i ilasto-gliniaste; 2) zsuwy, tj. osuwiska w węższym znaczeniu, gdy mamy do czynienia z dynamicznym przemieszczeniem się mas skalnych znacznej objętości, oraz 3) obrywy, które powstają w wyniku oderwania i osunięcia w dół mas skalnych ze znaczną prędkością. O ile obrywy mogą odbywać się „na sucho”, o tyle spełzywanie, osuwanie (zsuwy), a zwłaszcza spływanie jest silnie związane z występowaniem znacznych ilości wody w gruncie. Ruchy mas ziemnych, w tym osuwiska, mogą zagrażać infrastrukturze drogowej, niszczyć drzewostany i pola uprawne (fot. 1), mogą również powodować zmianę biegu rzek.
Fot. 2 Wodospust i korytka ściekowe
Potrzeby inwestycyjne w zakresie zabezpieczeń przeciwerozyjnych
W obszarach górskich i podgórskich najczęściej występuje erozja wodna liniowa, w szczególności żłobinowa i wąwozowa (na szlakach zrywkowych i wzdłuż dróg leśnych), oraz erozja denna i boczna (rzeki i potoki) [3]. Potrzeby inwestycyjne w zakresie zabezpieczeń przeciwerozyjnych obejmują zabudowę szlaków zrywkowych, tarasowanie zboczy, szczególnie narażonych na działanie spływu wody, zabezpieczanie przed osuwiskami, polepszenie stanu dróg stokowych i szlaków turystycznych, modernizację przepustów oraz budowę zbiorników retencyjnych. Z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji dróg niezmiernie istotny jest poprawnie zaprojektowany i wykonany system odwadniający. Ważnym elementem tego systemu są m.in. korytka ściekowe (ścieki), wodospusty (fot. 2), przepusty oraz małe mosty.
Fot. 3 Wymywanie drogi w wyniku braku wykonania ubezpieczenia wylotu przepustu
Przepusty mają za zadanie sprawne przeprowadzanie wody opadowej (i roztopowej) z jednej strony drogi na drugą. Niedbałe wykonanie przepustu, polegające najczęściej na braku zastosowania odpowiedniego ubezpieczenia, zwłaszcza wylotu przepustu, lub wykonanie tego ubezpieczenia niezgodnie ze sztuką może powodować erozję w obrębie obiektu (fot. 3) oraz ograniczać drożność koryta cieku (fot. 4). Prace związane z wykonaniem ubezpieczenia na wlocie i wylocie przepustu (fot. 5) oraz jego tzw. wykończenie wymagają zastosowania określonych rozwiązań technicznych i materiałów (fot. 6), których wybór nierzadko jest podyktowany kosztami związanymi z realizacją danej inwestycji. Poza aspektem ekonomicznym niemożność zastosowania zaproponowanego przez projektanta określonego rozwiązania może wynikać z różnych obostrzeń natury prawnej, związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska. Przykładowo kraty na studzienkach projektowanych na wlocie przepustu mogą stanowić swoistego rodzaju pułapkę dla niektórych zwierząt, głównie płazów.
Fot. 4 Przeszkoda w korycie potoku w postaci luźno rozlokowanych elementów betonowych pochodzących ze zniszczonego przepustu
Regulacja rzek i potoków górskich
W projektach zabudowy potoków górskich obecnie odstępuje się od rozwiązań typowo technicznych, proponujących koncepcje zabudowy cieku za pomocą betonowych lub żelbetonowych budowli wodnych, takich jak zapory przeciwrumowiskowe, stopnie, progi (kombinacja: progi-stopnie) czy też betonowych ubezpieczeń stosowanych w celu ochrony skarp. Wprowadzane są natomiast efektywne rozwiązania przyrodniczo-techniczne, przyjazne środowisku.
Co do zasady, wszelkie prace w zakresie regulacji rzek i potoków powinny dążyć do zachowania naturalnych warunków panujących w korycie cieku przy zachowaniu panującego reżimu hydrologicznego. W praktyce w ramach podejmowanych działań przeciwerozyjnych w strefie oddziaływania cieku wprowadzane są stosowane obecnie na szeroką skalę kosze siatkowo-kamienne oraz drewniane skrzynie z wypełnieniem kamiennym (konstrukcje kaszycowe). Materiały, takie jak np. kamień, drewno, faszyna, oprócz tego, że mają spełniać określone funkcje, również wkomponowują się w istniejący naturalny krajobraz. Redukcję spadku podłużnego koryta oraz stabilizację dna można uzyskać, stosując konstrukcje poprzeczne, tj. stopnie, progi wykonywane z materiałów odpornych i przyjaznych środowisku (fot. 7). Podejmowane są działania zmierzające do zastępowania stopni i progów betonowych gabionami lub bystrotokami kamiennymi, które umożliwiają lokalnie redukcję spadku oraz dodatkowo wspomagają natlenianie wody. W celu przeciwdziałania erozji wgłębnej w korycie cieku projektuje się ażurowe zapory przeciwrumowiskowe, wykonywane z belek drewnianych lub żelaznych, których zadaniem jest segregacja oraz powstrzymywanie transportu rumoszu drzewnego i skalnego podczas wezbrań. W przypadku obiektów budownictwa drogowego i wodnego w projektach uwzględnia się przejścia dla zwierząt oraz przepławki dla ryb.
Fot. 5 Wykonywanie ubezpieczenia wylotu przepustu i skarpy (prace w toku)
Kosze siatkowo-kamienne (gabiony)
Kosze siatkowo-kamienne (gabiony) znajdują zastosowanie niemal we wszystkich realizacjach związanych z ochroną przeciwerozyjną w inżynierii wodnej (regulacja linii cieku, stabilizacja skarp, umocnienie dna) – fot. 8. Są również stosowane w celu zabezpieczenia infrastruktury inżynierskiej na przekroczeniu cieku (podpory mostów, gazociągi etc.) – fot. 9, oraz stanowią ważny element infrastruktury drogowej (zabezpieczenie i podparcie stromego nasypu). Gabiony coraz częściej są używane również w architekturze mieszkalnej (ściany budynków, ogrodzeń). Popularność tych konstrukcji wzrasta głównie ze względu na funkcjonalność oraz bliski naturze rodzaj materiału używanego do ich produkcji.
Fot. 6 Przykład ubezpieczania wlotu przepustu i skarpy (obrukowanie wraz z zastosowaniem szykan z kamieni, mur z gabionów)
Stosowanie konstrukcji gabionowych do prac z zakresu regulacji rzek stwarza możliwości rozwoju lub odbudowy ekosystemów (renaturyzacja). W przypadku ochrony stoków, skarp oraz brzegów gabiony pełnią funkcję stabilizatora i mogą być również stosowane jako uzupełnienie konstrukcji istniejących obiektów. Z punktu widzenia eksploatacji niezmiernie istotnymi parametrami są jakość użytych materiałów oraz technika (sposób) wykonania. Podstawową konstrukcję kosza stanowią: siatka dolna, siatki boczne oraz pokrywa. Ze względu na sposób wykonania istnieje podział na kosze zgrzewane (na krzyż) oraz plecione (o oczku heksagonalnym, podwójnie skręcane). Zadaniem konstrukcji kosza jest utrzymanie kształtu gabionu, całą resztę dopełnia kruszywo (wsad). Wypełnione, zamknięte i łączone ze sobą kosze siatkowo-ka- mienne stanowią trwałe, stabilne oraz odporne konstrukcje. Nazwa „gabion” początkowo obejmowała tylko skrzynie zgrzewane, jednakże obecnie nie jest stosowane takie rozgraniczenie. Kosze są wykonywane z siatki drucianej stalowej, najczęściej drut jest pokryty warstwą cynku, stopu cynku i aluminium lub tego ostatniego stopu z dodatkiem PVC. Jako wsad stosowane jest kruszywo techniczne o parametrach określonych w normach (np. PN-EN 13383-1, PN-EN 13383-2).
Podstawowym warunkiem prawidłowej instalacji gabionów jest odpowiednie przygotowanie podłoża i sposób układania wsadu w celu samoistnego klinowania się kruszywa. Usypywanie kruszywa do koszy, np. za pomocą koparki, może nie gwarantować prawidłowej eksploatacji gabionów. Na styku dwóch ośrodków, tj. podłoża oraz gabionu, stosowana jest geowłóknina o właściwościach dyfuzyjnych.
Fot. 7 Stopień kaszycowy wraz z ubezpieczeniem
Popularne rozwiązania w zakresie stabilizacji i ochrony skarp oraz nasypów
W praktyce inżynierskiej do stabilizacji i zabezpieczania skarp oraz nasypów stosowane są różnego rodzaju geosyntetyki, m.in. geowłókniny, geomaty, geosiatki (w tym geokraty), geotkaniny, geomembrany, geokompozyty. Geowłókniny charakteryzujące się wysoką wodoprzepuszczalnością mogą stanowić zarówno warstwy separacyjne, filtracyjne, jak i wzmacniające. Stosowane głównie do podbudowy dróg oraz zboczy chronią przed wymywaniem cząstek gruntu. Geosiatki optymalnie rozwiązują problem słabej nośności gruntu, co równocześnie ogranicza koszty związane z jego wzmacnianiem. Dzięki zastosowaniu geokrat możliwe jest formowanie nasypów w budownictwie komunikacyjnym, rekonstrukcja skarp i wałów. Stanowią również zabezpieczenie przeciwerozyjne powierzchni skarp, nasypów, rowów i zbiorników wodnych. System geokrat wpływa korzystnie na własności niespoistych materiałów, takich jak żwir czy piasek, zamknięcie tych materiałów w środku geosyntetycznych komórek pozwala na odpowiednio wysokie ich zagęszczenie. Geokompozyty z kolei to rozwiązania łączące w sobie kilka rodzajów geosyntetyków. Najczęściej w przypadku działań związanych z przeciwdziałaniem erozji wodnej oraz zabezpieczeniem wysokich skarp i nasypów stosowane są maty przestrzenne wzmocnione geosiatką.
Fot. 8 Regulacja linii cieku wodnego i stabilizacja skarp
Geomembrany (syntetyczne folie nieprzepuszczalne) są wykorzystywane jako bariera uszczelniająca w hydrotechnice (m.in. sztuczne zbiorniki wodne, wały przeciwpowodziowe, stawy hodowlane). Wykonywane są z tworzywa termoplastycznego (najczęściej HDPE, rzadziej PcV) o bardzo niskiej przepuszczalności. Geomembrana może być materiałem o jednorodnej strukturze lub stanowić produkt złożony z różnych materiałów (termoplastów, elastomerów). Zaletą geomembran jest łatwy montaż i sposób łączenia, odporność mechaniczna, biologiczna i chemiczna oraz neutralność oddziaływania na środowisko.
Ochrona przeciwerozyjna skarp i nasypów może być realizowana z użyciem metod biologiczno-technicznych, w tym metody hydrosiewu (natryskowe rozprowadzanie mieszaniny: indywidualnie dobierana kompozycja nasion, hydronawozów oraz lepiszcza). Hydrosiew wymaga znacznej ilości wody jako nośnika. Jest stosowany w celu ochrony przed ablacją deszczową, osuwaniem czy żłobieniem. Powstały w wyniku hydrosiewu system korzeniowy skutecznie zabezpiecza skarpy przed ich osuwaniem, co w znacznym stopniu może przyczynić się do ograniczenia kosztów inwestycyjnych oraz eksploatacji. Ponieważ hydrosiew umożliwia całkowite pokrywanie nawet nierównych powierzchni, może być stosowany również do gabionów, które są obsiewane mieszankami traw charakteryzujących się płytkim systemem korzeniowym. Hydrosiew znajduje zastosowanie także w ochronie wałów przeciwpowodziowych, a głównymi jego atutami są: wysoka skuteczność, krótki czas wykonywania oraz optymalny koszt (np. w porównaniu z kosztem układania trawnika z rolki).
Fot. 9 Zastosowanie gabionów w pracach związanych z budową mostu
Hydrorehabilitacja – co to takiego?
Hydrorehabilitacja polega na pokrywaniu spalonych w wyniku pożaru terenów leśnych specjalnie przygotowaną wodną ściółką zawierającą nasiona roślin, włókien celulozowych i lepiszcza przy użyciu aplikatorów lądowych i powietrznych. Obszary leśne po pożarze są narażone na erozję wodną i wietrzną i związane z nią niebezpieczeństwo osunięcia gleb, wymywania nasion czy zanieczyszczenia pobliskich wód, powodowane głównie podczas ulewnych deszczy przez spływające masy błotne, osady i popiół. Bardzo poważnym problemem jest również „dysfunkcja” gleby w zakresie jej nasiąkliwości, gdzie gleba po pożarze najczęściej wykazuje właściwości hydrofobowe.
dr inż. Ewa Słowik-Opoka
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Zdjęcia autorki
Literatura
1. P Prochal K. Maślanka, K. Koreleski, Ochrona środowiska przed erozją wodną, Wyd. Akademii Rolniczej w Krakowie, 2005.
2. M. Plewa, Geologia inżynierska w inżynierii środowiska,Wyd. Naukowe DWN, Politechnika Krakowska, 1999.
3. E. Pierzgalski, M. Janek, K. Kucharska, S. Niemtur, A. Stolarek, J. Tyszka, M. Wróbel, Procesy hydrologiczne i erozyjne w leśnych zlewniach górskich, IBL, Sękocin Stary 2009.
4. PN-EN 13383-1 Kamień do robót hydrotechnicznych – Cz. 1: Wymagania.
5. PN-EN 13383-2 Kamień do robót hydrotechnicznych – Cz. 2: Metody badań. T