Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP

04.02.2016

Most w Błażowej jest jednym z nielicznych w Europie i największym na świecie pod względem rozpiętości przęsła mostem drogowym wybudowanym z materiałów kompozytowych.

Obiekt został oddany do użytku pod koniec ubiegłego roku, uroczyste otwarcie mostu odbyło się na początku lutego 2016 r.

Zadanie zrealizowane zostało jako część projektu badawczego Com-bridge. Za jego realizację odpowiedzialne było konsorcjum pod kierownictwem Mostostalu Warszawa SA wraz z udziałem firmy Promost Consulting z Rzeszowa, Politechniki Rzeszowskiej oraz Politechniki Warszawskiej. Budowa przeprawy współfinansowana była ze środków programu „Demonstrator+” realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Do budowy mostu użyto materiałów stosowanych powszechnie w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym (np. bolid Formuły 1).

 

 

Materiał użyty do budowy belek mostu to kompozyt włóknisty o osnowie polimerowej nazywany zwykle kompozytem frp (ang. fibre-reinforced polimer). Poprzez otoczenie żywicą zbrojenia w postaci włókien szklanych i węglowych powstaje materiał o nowych parametrach, niebędących bezpośrednią wypadkową właściwości składników go budujących. Cechą kompozytu frp, która szczególnie przyciągnęła uwagę inżynierów mostowców, jest większa trwałość w porównaniu z materiałami tradycyjnie wykorzystywanymi w budownictwie. Kompozyt frp nie koroduje jak stal ani nie podlega erozji jak beton. Ponadto jego niska gęstość i duża wytrzymałość pozwalają na prefabrykację dużych elementów konstrukcyjnych, których montaż jest szybki i możliwy przy wykorzystaniu sprzętu o mniejszej nośności niż w przypadku tradycyjnych prefabrykatów.

 

 

Obecnie na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji (np. dwa w Australii, dwa w Hiszpanii i jeden w USA). W Polsce jest to pierwszy obiekt wybudowany w takiej technologii. Most w Błażowej jest rekordową konstrukcją pod względem rozpiętości teoretycznej przęsła kompozytowego, która wynosi 21,0 m. Płytę pomostową wykonano z betonu lekkiego zbrojonego prętami frp, co również jest unikatowym rozwiązaniem.

Most w Błażowej jest wynikiem współpracy konsorcjum naukowo-przemysłowego, w którym Mostostal Warszawa odgrywał rolę lidera; kierownikiem projektu jest Juliusz Żach. Rolą Mostostalu było opracowanie technologii i produkcja kompozytowych elementów konstrukcyjnych. Za dokumentację projektową i zdobycie wymaganych pozwoleń odpowiadał Promost Consulting. Zakres prac obejmował również przeprowadzenie badań materiałowych zrealizowanych przez Politechnikę Warszawską oraz badań prototypowych elementów mostowych wykonanych przez Politechnikę Rzeszowską.

 

 

Cztery belki mostu zostały wykonane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa w warsztacie kompozytowym firmy przy ul. Krakowiaków w Warszawie. Produkcja belek odbywała się przy zastosowaniu technologii infuzji, tj. przesycania żywicą suchych włókien przy wsparciu próżni. Prefabrykacja miała charakter pilotażowy, wymagała pełnego zaangażowania i dużego wysiłku pracowników Działu Badań i Rozwoju firmy, wśród nich m.in. Piotra Świeżewskiego (odpowiedzialny za zagadnienia materiałowe) oraz Lecha Własaka (zagadnienia konstrukcyjne). Budowa mostu prowadzona była przez Departament Infrastruktury Mostostalu Warszawa, pod kierownictwem Grzegorza Krzystańskiego (kierownik budowy).

 

Most w liczbach:

– liczba belek: 4,

– długość belek: 22,0 m,

– masa 1 belki: 4100 kg,

– rozpiętość teoretyczna: 21,00 m,

– szerokość płyty pomostowej: 10,40 m,

– szerokość jezdni: 6,0 m,

– liczba jezdni: 1,

– liczba pasów ruchu jezdni: 2,

– nośność obiektu: „B” wg PN-85/S-10300,

– droga: 1411R (powiatowa),

– klasa drogi: L,

– obciążenie ruchem: 100 kN/oś,

– kategoria ruch: KR 2,

– prędkość projektowa – 30km/h (teren zabudowany).

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in