Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Warszawa Zachodnia: przebudowa stacji, tunel i podziemny tramwaj

07.07.2020

Modernizacja Warszawy Zachodniej będzie kosztowała około 1,9 mld zł netto. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację tej inwestycji z wykonawcą - firmą BUDIMEX. Jaki jest zakres remontu? Jak będzie wyglądała nowa Warszawa Zachodnia?

 

Wykonawca w ramach umowy zrealizuje dwa przedsięwzięcia – przebudowę stacji Warszawa Zachodnia oraz realizację podziemnego przystanku tramwajowego. Zadania mają zostać przeprowadzone w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To największa modernizacja węzła kolejowego w ramach Krajowego Programu Kolejowego do końca 2020 roku.



Warszawa Zachodnia to najpopularniejsza pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tu około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, towarowych oraz WKD i KM. Według najnowszych danych w ciągu jednego dnia roboczego z Dworca Zachodniego korzysta 60 tysięcy osób, a do 2030 roku liczba ta ma się podwoić.


 

Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace będą się odbywać na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia i potrwają do 2023 roku. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. 
 

Planowane prace obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. Stanie się on podziemnym dworcem. W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony i zmodernizowana hala dworcowa, dzięki którym zwiększy się zdolność przepustowa tej stacji a pasażerom będzie się podróżowało o wiele bardziej komfortowo. Według wykonawcy przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych ostatnich lat.


 

Całkowicie zadaszone perony mają być dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się a windy i schody ruchome przystosowane będą do przewozu wózków i rowerów. Pojawi się również kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą. Cała stacja ma być czytelnie oznakowana, a poruszanie się po Warszawie Zachodniej ma ułatwić nowy system informacji pasażerskiej.

Zobacz też:

 

Warszawa Zachodnia. Podziemny tunel i przystanek tramwajowy

Na poziomie –2 zaplanowano budowę tunelu tramwajowego, który powstanie jako pustka technologiczna do wykorzystania w przyszłości w ramach przedłużania linii tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wolę.
 

W ramach umowy z Tramwajami Warszawskimi w trakcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia powstanie także podziemny przystanek. Będzie on podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Powstaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Budimex jest odpowiedzialny za najbardziej skomplikowany odcinek z całej trasy, który znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi.

 

Tramwaj pod Warszawą Zachodnią


Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie tej trasy miasto podpisało w styczniu 2020 roku. W 2021 roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę.

 

 


Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Warszawa Zachodnia - terminy realizacji prac

Termin rozpoczęcia budowy wyznaczono na 8 lipca 2020 roku. Wykonawca zakłada, że na realizcję prac potrzebuje 1101 dni. Prace będą wykonywane w trakcie normalnej działalności dworca, dzięki czemu modernizacja stacji nie będzie uciążliwa dla podróżujących.


BUDIMEX

UM m.st. Warszawa

 

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube