Ekspresówka S61 od Stawisk do Szczuczyna to część międzynarodowego korytarza drogowego Via Baltica. 18-kilometrowy fragment trasy zrealizuje Budimex.
Pod koniec sierpnia 2019 wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na kolejny odcinek drogi ekspresowej S61 przebiegającej przez województwo podlaskie.
Fragment trasy S61 Stawiski – Szczuczyn będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Połączy obwodnice dwóch miast – Stawisk i Szczuczyna. W ramach tego zadania powstanie też część (1,6 km) drugiej nitki obwodnicy Stawisk.
Nawierzchnia jezdni zostanie wykonana z betonu cementowego i będzie dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 115 kN/oś (11,5 tony na oś). Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł Grabowo oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Zabiele Wschód (w kierunku na Suwałki) i Zabiele Zachód (w kierunku na Łomżę). Ten odcinek drogi S61 ma być udostępniony dla ruch pod koniec 2020 r. Wartość kontraktu to 342,13 mln zł.
Droga ekspresowa S61 łączy się z S8 Wrocław – Warszawa – Białystok i tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią
Fot. Poczatek prac na odcinku Śniadowo – Łomża
Kalendarium S61 Stawiski – Szczuczyn
3 lutego 2014 r. – decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
31 października 2017 r. – umowa z wykonawcą (Budimex S.A.)
31 sierpnia 2018 r. – wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
30 sierpnia 2019 r. – decyzja ZRID
3 września 2019 r. – przekazanie wykonawcy placu budowy
Odcinki drogi ekspresowej S61
- Wysokie – Raczki
- Szczuczyn – Raczki
- Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn
- Obwodnica Szczuczyna
- Śniadowo – Łomża Południe
- Podborze-Śniadowo
- Obwodnica Suwałk
- Obwodnica Łomży
GDDKiA