Gdańsk: Nowa Bulońska z nietypową estakadą

26.06.2019

Nowa Bulońska to największy w 2019 roku plac budowy w Gdańsku. Trasa połączy dzielnicę Piecki-Migowo z południowymi dzielnicami Gdańska. Jednym z obiektów wyróżniających inewstycję jest estakada wenecka.

O inwestycji Nowa Bulońska

Ulica Nowa Bulońska Północna będzie miała długość 2,7 km długości i połączy istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie też dwutorowa linia tramwajowa (długość 2,6 km), ścieżka rowerowa oraz infrastruktura towarzysząca. Wzdłuż nowej ulicy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej, oddalone od siebie średnio co pół kilometra. Prace budowlane prowadzone są na terenie o powierzchni około 100 ha.

 

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IV A. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.

 

Wartość kontraktu wynosi 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

 

Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej planowana jest na koniec 2019 roku. Natomiast linia tramwajowa z Moreny na Jasień ma być gotowa w połowie 2020 r.

Mapa poglądowa – przebieg ulicy Nowej Bulońskiej Północnej w Gdańsku. Źródło: www.drmg.gdansk.pl

Nietypowa estakada Nowej Bulońskiej

Estakada wzorowana jest na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie. W czerwcu 2019 r. wykonawca rozpoczął kluczowy dla powstawania obiektu mostowego proces – montaż 40-tonowych elementów łukowych wykonanych z betonu zbrojonego. Zwykle na budowach mostowych takich elementów bywa od kilku do kilkunastu. Na gdańskiej estakadzie będzie ich aż 154.

 

Zoacz też: Katalog typowych konstrukcji obiektów mostowych i przepustów

 

Fot. NDI

Cały obiekt jest innowacyjny i nowatorski w wielu aspektach. Konstrukcja estakady została wymyślona przy ścisłej współpracy Inżynierów z NDI oraz Tymona Galewskiego, właściciela pracowni projektowej GTI Design z Gdańska. NDI chciała zaproponować Miastu Gdańsk obiekt trwały, korzystny w utrzymaniu i – co nie mniej istotne – oryginalny w swojej formie. Mosty łukowe zasypane gruntem istnieją od czasów rzymskich i są w stanie pozostać w eksploatacji nawet 2000 lat. Na nowej Bulońskiej zastosowano bardzo stary pomysł, stąd ze względu na podobieństwa do łuków rzymskich inżynierowie nazwali budowany obiekt „Estakadą Wenecką”, ale w całkowicie nowatorskim wydaniu.

 

Fot. NDI

Według projektanta smukłość łuków, ich kształt i lokalizacja na proporcjonalnie bardzo wysokich podporach mają zdecydowanie nowoczesny wydźwięk i stanowią odświeżenie sprawdzonej klasyki z zastosowaniem współczesnych możliwości technicznych, w szczególności potężnych dźwigów i betonów o wysokiej wytrzymałości. Przęsło ma konstrukcję z żelbetowych łupin prefabrykowanych obok estakady i zaprojektowanych do montażu dźwigiem. 20-metrowe prefabrykaty są w jednym kawałku montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów – elementów konstrukcji w pierwszej kolejności ulegających degradacji. Pierwszy raz w Polsce zastosowano wieloprzęsłowy schemat łuków na kilkunastometrowych podporach.

 

Przy realizacji tej estakady połączyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań – m.in. technologię betonowania, transportu oraz montażu. Efektem jest bardzo szerokie spektrum możliwości co do rozpiętości, nośności, naziomu/niwelety obiektu. To skłoniło nas do zgłoszenia zastosowanego rozwiązania do rejestracji w Urzędzie Patentowym – mówi Kamil Czyżewski, dyrektor ds. Budownictwa Infrastrukturalnego w NDI.

 

Fot. NDI

 

Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem pozwoli uzyskać dobre akustyczne wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie, nieporównywalnie lepsze niż na obiektach typowych – np. na stalowych belkach. Ponadto pod obiektem pozostanie duża powierzchnia, którą będzie można wykorzystać np. jako boisko.

 

Urząd Miejski w Gdańsku

 

Czytaj też: Młode Miasto. Rewitalizacja terenów dawnej stoczni w Gdańsku

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.