Zarządzanie przepływem wody na parkingach

25.05.2017

Budynki parkingowe stają się nieodzownym elementem większości inwestycji. Coraz bardziej restrykcyjne standardy chroniące środowisko sprawiają, że projektanci są zobligowani wziąć pod uwagę wymogi, jakie muszą spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi.

Podobnie jest w przypadku substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, a właśnie z takimi mamy do czynienia przy dużych utwardzonych, niejednokrotnie niezadaszonych powierzchniach, po których poruszają się samochody.

 

 

Jakie są kluczowe czynniki związane z prawidłowym odprowadzeniem wody z kondygnacji parkingowych?

Obszary, takie jak kondygnacje parkingowe, są częścią większych obiektów, np. centrów handlowych, biurowców, budynków użyteczności publicznej lub mieszkaniowych. Wielopoziomowe parkingi mają szczególne cechy i związane z ich konstrukcją wymagania, takie jak:

– wodoszczelność: wymóg 100% szczelności nawierzchni jest kluczowy, bowiem woda z nieszczelnych systemów odwodnień mogłaby poważnie uszkodzić konstrukcję budynku;

– wysokość zabudowy: konstrukcje z cienkich płyt stropowych wymagają systemów odwodnień odpowiednio niskich;

– siły dynamiczne: skręcające i przyspieszające pojazdy oraz duże natężenie ruchu generują znaczne siły dynamiczne; klasy obciążeń do C250 oraz długotrwałe testy potwierdzają możliwość użytkowania systemów przez wiele lat;

– szkodliwe warunki: woda opadowa z frakcjami stałymi (piach) oraz produktami ropopochodnymi, i solą używaną do odladzania dróg wymaga stosowania materiałów odpornych na korozję i szybkie zużycie.

 

 

Jakie obszary wymagają szczególnej uwagi podczas projektowania budynków parkingowych?

Oprócz szczególnych wymagań obowiązujących na piętrach parkingowych, kanały na poziomie dachu muszą zostać zaprojektowane hydraulicznie tak, aby odprowadzić wodę tak skutecznie, jak odbywa się to na zewnątrz budynku. Połączenia z przylegającymi powierzchniami muszą być odporne na wysokie temperatury w okresie letnim oraz na bardzo niskie temperatury w okresie zimy. W obliczeniach należy uwzględnić dodatkową ilość wody deszczowej, jeśli budynek parkingowy ma otwartą fasadę, a kanały odwodnień znajdują się w jej pobliżu. Głównym wymogiem dotyczącym kanałów odwadniających na poziomach pośrednich jest bardzo mała wysokość zabudowy oraz łatwość połączenia z przyległymi powierzchniami, np. powłoka żywiczna. W zależności od rodzaju warstwy uszczelniającej, szczelne przejście przez strop może być zamontowane i łatwo połączone uszczelnieniem.

Dodatkowo z pojazdów odpada błoto, skondensowane ciecze nawożone z autem oraz osady, takie jak pozostałości soli używanej do odladzania dróg lub piach. Dzieje się to zwłaszcza na odcinku pierwszych kilku metrów od wjazdu, dlatego na poziomie wjazdowym konieczne jest częste czyszczenie i konserwacja. Zazwyczaj niższemu i najniższemu poziomowi budynków parkingowych poświęca się najmniej uwagi. Kanały odwadniające na tych poziomach przyjmują zazwyczaj mniej wody, jednak bardzo ważne jest zapewnienie regularnego czyszczenia i konserwacji kanałów. Zanieczyszczenia i osady z soli używanej do odladzania dróg muszą zostać usunięte podobnie jak z innych poziomów, aby zapewnić długą żywotność elementów. Elementy te stanowią wjazd i wyjazd z budynków parkingowych.

Obszary te charakteryzują: duża częstotliwość przejazdu pojazdów, ruch ciężkich pojazdów i najwyższe obciążenia dynamiczne. Ponadto w większości przypadków rampy mają spore nachylenie, które zwiększa prędkość przepływu cieczy w dół. ACO zaleca stosowanie kanałów o szerokości co najmniej 150 mm, użycie kratek i optymalnej geometrii dopływu wody (np. rusztu siatkowego), aby zapobiec przepływaniu wody ponad nimi.

 

 

Jakie czynniki wpływają na żywotność układów odwodnień na kondygnacjach parkingowych?

Woda w budynkach parkingowych zazwyczaj pochodzi z ociekających samochodów oraz topiącego się na nich śniegu. Jej ilość zależy od częstotliwości użytkowania obiektu, pory roku, długości drogi i może zostać jedynie oszacowana w przybliżeniu. System odwodnień musi gromadzić wodę, która może być zanieczyszczona benzyną, ropą, a co najważniejsze, solą używaną do zimowego utrzymania nawierzchni. W przeciwieństwie do otwartych przestrzeni, gdzie deszcz może zmywać tę sól, wewnątrz budynków gromadzi się ona w kanałach odpływowych, kiedy woda z nich wyparuje.

Aby zapobiec korozji, kanały ACO DRAIN® Deckline są wykonane wyłącznie z materiałów o dużej odporności, takich jak polimerbeton lub stal nierdzewna. Ruszty są wykonane z kompozytowych tworzyw sztucznych, stali nierdzewnej lub żeliwa. Aby zapewnić trwałość budynku oraz kanałów odwadniających, ACO zaleca stosowanie w parkingach wielopoziomowych wyłącznie systemów odwodnień liniowych wraz z rusztami, zapewniającymi łatwą konserwację i czyszczenie. ACO oferuje także całą gamę wysoko wydajnych separatorów substancji ropopochodnych (na jeden poziom wymagana jest zazwyczaj wartość NS 1 1/s), zaprojektowanych, aby spełnić wymagania funkcjonalne danego projektu (małe urządzenia montowane wewnątrz budynków). Ponieważ separatory montuje się zazwyczaj w najniższej części budynku, konieczne jest zastosowanie przepompowni. Następnie woda może zostać rozsączona lub odprowadzona do lokalnej kanalizacji ściekowej.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in