Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.
W praktyce urzędnicy upraszczają swoją pracę i uzależniają wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę od dostarczenia poświadczonej kopii decyzji nadania uprawnień. Petent zazwyczaj spełnia to żądanie, obawiając się nadmiernej skrupulatności urzędnika. Zmusza to projektantów do niepotrzebnego ponoszenia kosztów i straty czasu na wizyty u notariusza, co jest szczególnie kłopotliwe przy dużej liczbie niewielkich opracowań w roku.
W art. 35 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ustawodawca expressis verbis stwierdza, że przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza m.in. wykonanie projektu przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się zaświadczeniem potwierdzającym wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. W związku z tym właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien dokładnie sprawdzić, czy projekt budowlany został sporządzony przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności. Ponadto szczegółowej ocenie podlega również zakres uprawnień budowlanych.
Zaznaczyć przy tym należy, że organy administracji architektoniczno-budowlanej, przyjmując wniosek inwestora o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, nie zostały zobligowane do żądania potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii uprawnień budowlanych. W takim przypadku nie można uzależniać wydania pozwolenia na budowę od dołączenia do wniosku o pozwolenie na budowę potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii uprawnień budowlanych. W przypadku jednak wątpliwości odnośnie do uprawnień budowlanych, szczególnie ich zakresu, właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę powinien zwrócić się do właściwej izby samorządu zawodowego o wyjaśnienie wszelkich nieścisłości.
Odnosząc się natomiast do umieszczania w projekcie budowlanym innych dokumentów, informuję o wystarczającym dla potwierdzenia ich wiarygodności podpisie projektanta. Organy administracji architektoniczno-budowlanej nie mają więc postawy prawnej do żądania notarialnego uwierzytelnienia kopii dokumentacji stanowiącej część projektu budowlanego.
W związku z możliwością elektronicznego dostępu do bazy danych osób zrzeszonych w Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa oraz Izbie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej organy nie są już zobligowane do wymagania, aby kopia wydanego zaświadczenia, potwierdzającego przynależność do PIIB oraz IA, była poświadczona za zgodność z oryginałem.
W przypadku natomiast niewłaściwego postępowania organu przyjmującego wniosek o wydanie pozwolenia na budowę wnioskodawca powinien złożyć skargę na działania starosty do organu wyższego szczebla (wojewody).
Ponadto informuję, że przedstawione wyjaśnienia były wielokrotnie przekazywane organom wojewódzkim oraz podczas organizowanych przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego narad szkoleniowych i spotkań
Niniejsze teksty nie stanowią oficjalnej wykładni prawa i nie są wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.