Założyciel (w 1990 r.) i główny akcjonariusz firmy PPH Yawal, przekształconej w 1998 r. w Yawal S.A. – obecnie jednego z największych dostawców architektonicznych systemów profili aluminiowych w Polsce. Jest też przewodniczącym rady nadzorczej Paged S.A., firmy z branży drzewnej. Absolwent Wydziału Matematyki Uniwersytetu Śląskiego. Pracował jako nauczyciel, rolnik i rzemieślnik. Interesują go podróże i historia, a także sporty zimowe, golf, żeglarstwo i myśliwstwo; koneser win.
W 2010 i 2011 r. firma Yawal S.A. została dwukrotnie uhonorowana tytułem Przedsiębiorstwa Fair Play oraz nagrodą Top Builder: za fasadę FA 50N i za okno strukturalne FA 50N SW. W 2007 r. została przyjęta do grona Gazel Biznesu. We wcześniejszych latach wyróżniono ją m.in. godłem Teraz Polska, tytułem Lidera Polskiego Biznesu i Złotą Kielnią Profilów.
– Od trzech lat mamy kryzys gospodarczy, a w Państwa ofercie wciąż przybywa nowych technologii. Czy kryzys może być motorem rozwoju firmy, a innowacyjność – sposobem na jego przetrwanie?
– Generalnie są dwie możliwości w obliczu długotrwałego kryzysu gospodarczego: albo firma się wzmocni, albo upadnie. Przeczekać można krótkotrwałe kryzysy. Obecny trwa i wiele wskazuje na to, że szybko się nie zakończy. Można to nazwać paradoksem, ale ja jestem przekonany, że kryzys gospodarczy może firmę wzmocnić. Zmusza bowiem do zastanowienia się nad przystosowaniem działalności do nowych warunków, a to z kolei powoduje zmianę podejścia do kosztów i do oferty produktowej.
Wbrew pozorom branża budowlana nie przyhamowała tak znacznie, jak się sądzi. Inwestycje infrastrukturalne były i są kontynuowane, a nasi Klienci nadal mają niezłe portfele zamówień. Nie wiedzieliśmy jednak, jak sytuacja się ukształtuje, dlatego starannie przygotowaliśmy się do kryzysu. Podjęte przez nas działania optymalizujące koszty doprowadziły do uzdrowienia finansów, mogliśmy więc skupić się na nowej ofercie produktowej.
Innowacyjność to najbardziej właściwy kierunek w obecnych realiach. Rynek wciąż się zmienia i coraz więcej inwestorów szuka produktów o najwyższych parametrach, za które nie trzeba przepłacać. Dopracowujemy naszą ofertę właśnie pod tym kątem.
– W 2010 roku wyznaczyli Państwo nową strategię rozwoju firmy na lata 2011–2015 – Azymut 2015. Jakie są kierunki tego rozwoju?
– Nasza strategia została już wdrożona. Ma ona na celu zapewnienie Yawal pozycji wiodącego i preferowanego dostawcy najwyższej jakości kompleksowych rozwiązań w zakresie profili aluminiowych oraz usług: tłoczenia, malowania, anodowania i prefabrykacji. Oczekiwany efekt to optymalizacja kosztów produkcji i logistyki. W obszarze badań i rozwoju nastawiliśmy się na bliższą współpracę z rynkiem, wdrażanie rozwiązań oczekiwanych przez Klientów oraz opracowywanie przy współpracy z architektami innowacyjnych produktów o najlepszych parametrach technicznych.
Zdecydowanie wzmocnione zostało znaczenie obsługi Klientów – m.in. w aspekcie precyzyjnego zdefiniowania i zrozumienia ich potrzeb. Liczymy, że w połączeniu z naszym dużym doświadczeniem i kreatywnością pozwoli to na dostarczanie najwyższej jakości produktów i usług, spełniających nawet najtrudniejsze wymagania rynku oraz gwarantujących uzyskanie długoterminowej przewagi konkurencyjnej.
Zmiany w Yawal dotyczą także wykorzystania potencjału ludzkiego. Przede wszystkim zdecydowaliśmy się na reorganizację pracy, co zwiększyło wydajność pracowników, oraz na zatrudnienie doświadczonych menadżerów, którzy pomogą firmie w realizacji długofalowej strategii rozwoju. Priorytetem jest dalszy wzrost sprzedaży na polskim rynku. Wielkość firmy oraz moce przerobowe pozwalają nam też myśleć o rynkach Europy Centralnej i Wschodniej.
Siedziba firmy Yawal, Herby
– Ostatnio rośnie grupa firm, które decydują się na inwestycje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Czy Yawal do nich dołączy?
– Na razie nie planujemy takich inwestycji. Ustawa o partnerstwie nie jest jeszcze na tyle dopracowana, aby zapewnić firmom trwałe i bezpieczne podstawy działań.
– Czy spotykają się Państwo na rynku z nieuczciwymi praktykami konkurencji?
– Oczywiście, niektórzy konkurenci starają się prowadzić nie do końca uczciwe działania, ale nie ma to większego wpływu na nasze funkcjonowanie. Podstawowym atutem Yawal jest ponad 20-letnie doświadczenie. Mamy wielu długoletnich, świetnie przeszkolonych pracowników, mamy też grupę sprawdzonych Klientów, którzy związali swój biznes z naszym. Prężny dział badawczo-rozwojowy Yawal może stale pracować nad tworzeniem nowych, coraz lepszych rozwiązań. Nasza przewaga uwidacznia się także w cenach produktów: mają one porównywalną jakość i parametry jak konkurencyjne oferty, ale ich ceny są niższe.
– Państwa oferta odzwierciedla najnowsze trendy w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. Jaki kierunek obecnie dominuje?
– Przede wszystkim wyraźnie zwiększyły się oczekiwania inwestorów w zakresie szczelności termicznej przegród zewnętrznych. Prawie każdy nowo powstający projekt budynku komercyjnego czy komunalnego zakłada jego energooszczędność. Nie zmieniły się przy tym wymagania dotyczące kosztów i estetyki budynków. Widoczny jest też inny trend, głównie przy większych inwestycjach – dążenie do zapewnienia użytkownikom maksymalnego komfortu przy jednoczesnym zminimalizowaniu wpływu budynku na środowisko. Te dwa kierunki wymuszają na producentach modyfikację wyrobów budowlanych: zapewnienie im lepszych parametrów fizycznych i wykorzystanie do produkcji materiałów nieszkodzących środowisku. Tak, jak zrobiliśmy to my. Mamy ten atut, że aluminium, z którego wytwarzamy profile, jest najtrwalszym i najlepszym materiałem do wykonywania systemów fasadowych oraz stolarki okiennej. Materiałem, który w całości można poddać recyklingowi.
– Jak wygląda Państwa współpraca z architektami i potencjalnymi inwestorami?
– Wymagania w stosunku do produktów stale rosną. Inwestorzy poszukują nowych rozwiązań o bardzo dobrych parametrach w korzystnych cenach, a my monitorujemy to na bieżąco i staramy się sprostać wyzwaniom. Wsłuchujemy się także w potrzeby architektów, aby móc proponować im rozwiązania adekwatne do ich oczekiwań. O coraz lepszych relacjach firmy ze środowiskiem architektów może świadczyć rosnące zainteresowanie współpracą z nami. Z tego względu z początkiem 2012 r. zdecydowaliśmy się uruchomić cykl szkoleniowy Akademia Yawal w specjalnie przygotowanym i wyposażonym centrum szkoleniowym na terenie naszego zakładu.